Wonen in Thailand

Hallo,

Wij stel willen in Thailand gaan wonen, ben al enkele maanden bezig om allerlei informatie op internet en dit forum te lezen maar zie door de bomen het bos niet meer als ik al die berichten lees en die ook vaak een paar jaar oud zijn.

Zou iemand mij op een aantal vragen antwoord kunnen geven?

Het is de bedoeling dat we daar willen gaan wonen, mijn vriendin kan daar via internet werken voor een nederlands bedrijf. Ik wil op contractbasis gaan werken buiten Thailand. Omdat ik al gemerkt heb dat het onmogelijk is om daar werk te vinden beginnen we daar maar niet aan. Wel willen we dan op ons gemak gaan rondkijken voor een eigen bedrijfje. We hebben beide een huis die we kunnen verkopen dus die 800.000 bath op de bank zou geen probleem moeten zijn of we kunnen overwegen om 1 huis te verhuren zodat we een vast inkomen uit nederland krijgen plus wat mijn vriendin nog verdient en eventueel geld van mijn werk.

Hoe zit het dan met een visum? We zijn beide half in de 40 dus komen nog niet in aanmerking voor een “pensioenvisum”. Hoe kunnen we dus zolang mogelijk in Thailand wonen en daar rustig rondkijken om eventueel een eigen bedrijfje op te starten en definitief te emigreren?

Hoop dat iemand ons kan helpen.

Groetjes Robert

Hoe vaak zijn jullie in Thailand geweest en hoeveel tijd hebben jullie daar doorgebracht? wonen is wat anders dan op vakantie.

Ik zou persoonlijk 1 huis proberen te verhuren, heb je vaste inkomsten en nog een huis als het toch niet bevalt.

Er zijn ambassades en consulaten die een non immigrant o multiple entry geven als je een huis huurt in thailand dan kun je 15 mnd vooruit, je moet dan wel elke 90 dgn ff een visum run doen.

een double entry tourist visum kun je 6 mnd voorruit, weet niet of er nog triple entries worden gegeven

hou er rekening mee dat je vriendin officieel een werkvergunning nodig heeft, ondanks dat ze via internet voor een nederlands bedrijf werkt in praktijk zal het risico niet groot zijn maar toch.

Ja, klopt helemaal wat Baco schrijft.

Hoi,

Bedankt voor je zeer snelle reaktie.

Dus met zo’n non immigrant o multiple entry visum kan ik 15 maanden voorruit? Ik had ook ergens gelezen dat als je langer wilt blijven als 3 maanden dat alleen maar mag voor werk, familiebezoek of studie. En is een visumrun aan een maximaal keren gebonden?
En als de 15 maanden om zijn moet ik dan weer terug naar Nederland en dezelfde procedure opnieuw starten?

Ik had ook al zoiets gelezen dat je ook een werkvergunning nodig had als je via internet werkt , maar kan me niet voorstellen hoe ze daar achter gaan komen als je af en toe wat mailtjes en bestandjes stuur.

Wij zijn inmiddels 4 keer in Thailand geweest en zijn er van bewust dat wonen niet hetzelfde is als vakantie, daarom willen we ook niet gelijk emigreren maar goed voorbereid alles plannen. Denken zelf als we daar in iedergeval al 15 maanden kunnen wonen we al een stuk wijzer zijn hoe alles werkt.

Groetjes Rob

Inderdaad, een educational visa, thais studeren, is nog een goede optie.

Is veruit de goedkoopste optie, maar je kunt inderdaad beginnen met een non-B op basis van “onderzoek tot het opzetten van business”. Hiermee kan een advocaat of visa-agent je helpen.

Na 15 maanden, zorg je dat je OF de procedure met het non-B visum opnieuw doet (start in NL) OF voor een ED-visum opteert. Een verblijf van een jaar kost je circa: THB 24500 voor cursus + visa-assistentie, 3 x THB 1900 voor de 90-daagse verlengingen, THB 10,000 voor reiskosten + eerste 3 maanden ED-visum in Penang of Vientiane.

Er zijn allerlei tussenvormen mogelijk, maar dit is afhankelijk van de onderwijs instelling waar je mee in zee gaat.

De “truc” met het ED visum kun je tot wel 10 jaar volhouden (gegeven de huidige regelgeving).

Er wordt (officieel) wel van je verwacht dat je daadwerkelijk aan een cursus deelneemt. Immigratie Pattaya checkt elke 90 dagen middels een kort vraaggesprek de voortgang van de cursus. Is meer bangmakerij, maar het schrikt voldoende af.
Je kunt overigens ook nog eens switchen van Thaise cursus naar een kook-cursus of een massage cursus…zolang de onderwijsinstelling maar een geregistreerde instelling is bij het Ministerie van Onderwijs (zij moeten namelijk medewerking verlenen bij het verkrijgen en behouden van je ED-visum).

Ik weet dat er in Pattaya ook agentjes zijn, die voor een kleine THB 60,000 een ED-visum regelen, waarbij je een jaar onder de pannen bent, je niet naar Immigratie hoeft en ook geen cursus hoeft te volgen. Dit is illegaal en dus strafbaar…niet alleen de agent is strafbaar, maar ook de “student”.

1 like