Van plan om te emigreren, wat vraagjes

Ik zou graag zo snel mogelijk naar Thailand, meerbepaald Chan Mai, willen verhuizen, enkel een rugzak met wat kleren meenemend en een laptop. De rest van zooi die ik hier heb hier verkopen.

Nu zal ik voor sommigen een vreemde bron aan inkomsten hebben, namelijk poker. Op het huidige niveau dat ik nu speel, kan ik maandelijks een ± 1000$ verdienen. Met dat bedrag zou je in principe ook makkelijker kunnen leven in Thailand dan hier. Ik ben geen materialist en heb niet zoveel nodig. En voor 10.000 bath kan je al iets heel mooi huren.

Daarnaast zou ik ook kunnen herbeginnen met webdesign voor Benelux klanten. Maar eventueel ook voor het Thaise publiek. Maar is dat mogelijk? Heb gelezen dat als je een Thaise zaak wil openen, je minimum 4 Thai moet in dienst nemen. Doch, betreft het een eenmanszaakje.

En dan heb ik ook gelezen dat je moet bewijzen dat je 65.000 bath aan inkomsten hebt maandelijks. Dat wordt een moeilijke denk ik. Heb ook geen 800.000 bath in kapitaal. Dat valt niet te omzeilen wellicht?

Is er misschien een alternatief in Azië waar deze vereisten niet nodig zijn, maar even mooi en paradijselijk als Thailand?

De 65,000 Baht die je noemt geldt voor een retirement visum.

Je stipt al een paar dingen aan, maar hou oook rekening met het volgende: gokken is in Thailand verboden, veel goksites zijn dan ook geblokkeerd.

Als je websites wilt gaan ontwerpen heb je officieel een werkvergunning nodig, die krijg je voor dat werk alleen als je een bedrijf hebt. En ja, dan moet je 4 Thais in dienst hebben, een eenmanszaak kun je namelijk niet openen, dat kan alleen een Thai.

Je kunt een zaak beginnen, ook als je niet vier Thaise mensen in dienst neemt. Maar voor het verkrijgen van een work permit, moet je ten minste vier Thaise werknemers in dienst hebben. Heb je die niet, dan kun je wel een non immigrant B visa krijgen, maar dan moet je elke drie maanden naar de grens om je visa te verlengen. Maar het is je dan toegestaan om (beperkt) zaken te doen in Thailand. Het lijkt me echter beter voor jou om je op de Benelux markt te richten, aangezien het niet eenvoudig is om op de Thaise markt te opereren als je de taal niet spreekt (waar ook Thaise prijzen gelden).

Wat stevenl zegt over geblokte sites is helemaal waar. Ik gokte in het verleden ook op ladbroke sites en dergelijke, en die werden na enige tijd geblokt. Denk dus niet dat als een site werkt, dat het voor altijd werkt. Nou kan ik iemand in Nederland natuurlijk die inzetten op sportmatches laten doen, maar dat is met poker een stuk moeilijker.

Onze plannen zijn redelijk vergelijkbaar. Ik ben bezig met het opzetten van een online business. Om in Thailand te kunnen wonen en inkomen te kunnen blijven houden. Het grappige is dat mijn onderneming is voortgekomen uit een kapitaal dat ik met poker heb verdiend. Wij willen eigenlijk ons huis aanhouden in Nederland, ook omdat ik 1 of 2 keer per jaar klanten moet bezoeken waarvoor ik werk. Zijn er mogelijkheden om niet iedere 3 mnd de grens over te gaan? Ik doe internationaal internetwerk wat ik overal ter wereld kan uitvoeren. Maar werk zonder personeel omdat het specifiek werk is en nog belangrijker in het Nederlands.

Mmmh, wel balen als je driemaandelijks naar de grens moet. Maar met die non-immigrant b visum zou ik dan beperkt zaken kunnen doen? Zoals webdesign voor Benelux.

Ik zou wel van plan zijn om meteen ook de taal te leren en me eventueel ook daar op de markt te richten in een latere fase. Maar dat is niet toegelaten ofzo?

En kan je dan na een bepaalde tijd een definieteve visum en paspoort krijgen?

En blokkeringen vallen makkelijk te omzeilen, maar ja, dan ben je in principe wel illegaal bezig. Overigens is pokeren helemaal niet gokken, maar dat is een andere discussie :slight_smile:

Beetje tegenvallend nieuws. Moet dan misschien andere oorden opzoeken waar het iets makkelijker is allemaal.

Ja, dat zou kunnen. Maar ik zie niet in waarom je een thaise vennootschap nodig hebt om webdesign te verkopen in de Benelux. Ik zou gewoon een rekening openen in Singapore (kun je online doen) en dan gewoon het geld voor je werk daarop laten storten en opnemen (via ATM) in Thailand.

Uiteraard zou dat kunnen. Maar de Thaise taal en Thaise markt leren is niet makkelijk. Wellicht zou je een partnership met Thaise websdesign bureaus kunnen aangaan, voor outsourcing aan jou. Wat ik zeg is dat het je waarschijnlijk enige tijd zal kosten voordat je de websdesign scene in Thailand een beetje leert kennen, terwijl je de markt in de Benelux waarschijnlijk al redelijk kent. Tenzij je aan buitenlanders in Thailand gaat marketen natuurlijk - dan is het een ander verhaal.

Als je Thais wilt leren, dan kun naar een Thaise school gaan (kost je rond de 1000 dollar per jaar, beetje afhankelijk van naar welke school je gaat) en dan kun je een studie visum krijgen die je in staat stelt om het gehele jaar te blijven.

Ik begrijp wat je bedoelt, poker is een skill related game. Ik weet overigens niet zeker of het problemen zal opleveren. Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden. Veel geluk.

3 maandelijks de grens over geldt alleen het eerste jaar. Na dat jaar kun je een extensie van je visum aanvragen en in Thailand blijven.

Met non-immigrant B kun je geen zaken doen, daarvoor heb je een werkvergunning nodig. En die krijg je noiet op basis van je plannen. Zonder werkvergunning werken kan ook, maar er hoeft maar 1 iemand te zijn die je aangeeft en je hebt een groot probleem. Ik zou niet aanraden om op die manier proberen hier een bestaan op te bouwen.

Thais paspoort (vrijwel) geen kans.

Op de Thaise markt richten: geen kans, kom je niet tussen, je prijzen zullen te hoog zijn, etc.

In feite ben ik van plan om online werk te doen in Europa. Ik heb dan ook niets met Thailand te maken op het gebied van werk. Het enige waar ik gebruik van maak is internet. Heb je dan een werkvergunning nodig? Als ik in Nederland ben ingeschreven als onderneming alleen doe ik het werk in het buitenland? Ik ga niet voor een thais bedrijf werken of pik de thaise markt in.

Als je geen zaken in Thailand te doen hebt, dan zou ik me helemaal niet druk maken om bureaucratische zaken in Thailand. Open een off-shore bank account, en begin. Als je niet wilt uitreizen, schrijf je in bij een talenschool en je kunt het hele jaar door blijven.

Met een non immigrant B visa alleen kun je niet (legaal) werken in Thailand (de B staat trouwens voor “business”). Maar je moet deze visa aanvragen alvorens je een work permit kunt aanvragen. De standaard voorwaarde is dat je vier Thaise mensen in dienst hebt, alsmede zijn er kapitaalseisen. Als het echter een zaak betreft waarin jij (deels) eigenaar en directeur bent, maar niet vier Thaise mensen in dienst hebt, dan is er nog steeds een mogelijkheid dat het je toegestaan wordt om te werken maar niet om onafgebroken te verblijven in Thailand.

Ja, dan heb je officieel nog steeds een werkvergunning nodig.

Oke duidelijk. Ik zal mij goed laten informeren en ga volgens de regels van het land te werk. Heb ik maar te respecteren. Mensen in dienst nemen heeft geen zin. Dat werk kan ik toch niet uit handen geven. Ga overigens met mijn schoonouders die kant op. Mijn schoonmoeder is thais dus dat zal met de communicatie wel het een en ander schelen hoop ik. Wil zeker de taal leren dus naar een talenschool is een goede oplossing voor langer verblijf. Bedankt voor de info.

Ok, bedankt voor jullie antwoorden allemaal. Het lijkt me redelijk uitzichtloos dan om daar een legaal leven op te bouwen.

PS werkt gewoon in thailand.

Geen idee wat je hiermee bedoelt.

PokerStars

Dank je. Hou er rekening mee dat gokken, ookm online, illegaal is in Thailand. Dus om op die basis een bestaan hier op te bouwe is naar mijn mening geen goed idee.