Wie heeft de juiste informatie voor ons?

Beste forumleden,

Ik ben een Nederlandse gepensioneerde man. Ik heb een vaste relatie met een Thaise vrouw. Zij heeft een (voorlopige) verblijfsvergunning voor Nederland en woont inmiddels bijna drie jaar bij mij, wisselend in Nederland en Spanje. Wij hebben samen een dochter van bijna één jaar. Onze dochter heb ik erkend. Wij hebben het gezamenlijk gezag over haar. Onze dochter is in Nederland geboren en heeft zowel de Nederlandse als de Thaise nationaliteit. Zij bezit inmiddels ook twee paspoorten, de Nederlandse en Thaise. Mijn partner staat zowel in Thailand als in Nederland als inwoner ingeschreven in het bevolkingsregister. Ik sta zowel in Nederland (ook fiscaal) als in Spanje als inwoner ingeschreven in het bevolkingsregister. Wij gaan elk jaar voor een maand (30 dagen) naar Thailand voor familiebezoek. Ook nu zijn we in Thailand.

Tot zover onze persoonlijke informatie als achtergrond. Ik wil graag de mogelijkheid hebben met mijn gezin langdurig in Thailand te wonen. Ik kan nu een perceel grond kopen naast dat van de familie van mijn partner, zodat we bij elkaar kunnen wonen. Ik wil de grond op naam van onze dochter laten registreren met het recht van vruchtgebruik voor mij. Wij zijn niet afhankelijk van inkomen uit werk.

Mijn vragen zijn deze: hoe kan ik op eenvoudige wijze een visum verkrijgen die voor onbepaalde duur of ten minste voor telkens een jaar geldig is en waarmee ik het hele jaar door kan in- en uitreizen. Wat zijn in mijn situatie de voorwaarden waaraan ik (als gepensioneerde) moet voldoen.

Een ieder die mij op een deugdelijke bewezen wijze kan informeren, ben ik zeer erkentelijk.

Voorts zou ik graag op vriendschappelijke basis in contact willen komen met Nederlanders, al of niet met een Thaise partner woonachtig in Thailand. Wij verblijven in Thailand doorgaans in Pak Chong (halverwege Saraburi en Korat).

Met vriendelijke groet,

Frans.

Makkelijkste: non-immigrant O-visum. Je hebt dan bepaalde inkomens-/vermogenseisen. Gedurende het eerste jaar moet je dan iedere 90 dagen Thailand even verlaten. Na afloop van dat eerste jaar kun je een visa extension aanvragen op basis van retirement. Weer bepaalde inkomens-/vermogenseisen, je hoeft dan het land niet meer te verlaten.

Op het forum www.thailandforum.nl bevinden zich vele expats, waaronder gepensioneerden die vaak al lange tijd in Thailand wonen, een groot gedeelte daarvan in Issaan.

Dankjewel Steven voor je uitermate snelle reactie. Ik zal hiermee verder gaan.

Graag gedaan. Je kunt in plaats van extension op basis van retirement ook kijken naar extension op basis van huwelijk, zijn de financiele eisen lager.

Hallo Frans

Het is juist wat hier al vermeld is op je vraag betreffende verblijf in Thailand, je hebt 2 alternatieven zoals beschreven
extention aanvraag op basis van retirement is het meest simpele, doch je moet 800000 bath op een thaise rekening hebben staan 2 maanden van voor je aanvraag van je extention en een bewijs van de desbetreffende bank en een update maken van je bankboek

We zijn ondertussen een jaar verder en ik heb me opnieuw aangemeld voor een visum extentie van 1 jaar op basis van mijn huwelijk en nu werd het wel
Op bassis van marrige is het meer papierwerk

1. 2 x formulier ingevuld formulier T.7 met een pasfoto op van 4 x 6 cm en witte achtergrond.
  2. Enkele foto’s van je gezin genomen in je huis waarvan enkele aan de voordeur met het huisnummer duidelijk leesbaar en dan nog een paar binnen living, slaapkamer en keuken.
  3. 2 x Copy van Blauwe Tabien Baan baan van je vrouw en de kinderen
  4. 2 x Copy van de eerste blz van je paspoort en daarna ook van elke blz waar een thaise stempel op staat.
  5. 1 brief van de bank waarin ze verklaren dat er meer dan 400.000 baht op mijn rekening staat + 1 copy
  6. 2 x copy van mijn spaarboekje 1e blz en de blz waarop het laatste saldo staat liefst ge-update op de dag van de aanvraag.
  7. 2 x Uitreksel huwelijks akte
  8. 2 x een zelf getekend plan van waar het huis zich bevind.
  9. Er zal waarschijnlijk nog een buurt onderzoek volgen hoe julie relatie is

Bovenstaande is juist, maar je hoeft geen 800.000 bath in Thailand op een rekening te hebben.
Maar dan moet je aantonen door het oveerleggen van pensioengegevens dat je inkomen ten minste 800.000 bat
per jaar is.

Voor uitgebreide informatie kun je terecht op de sites van de Thaise consulaten of ambassades.

Migjorn, aangezien je gepensioneerd bent, lijkt mij, dat het aanvragen van een retirement visum het meest voor de hand ligt. Zo’n visum is een jaar geldig, maar je hoeft in ieder geval wanneer je in Thailand bent niet iedere negentig dagen een visum run te maken. Wel moet je met dit visum iedere negentig dagen een nieuw ‘negentigdagenbriefje’ bij een immigratiekantoor ergens in Thailand verkrijgen.
Verder kun je wanneer je in het bezit bent van een retirement visum, wanneer je daar behoefte aan hebt of dit nodig vindt, ieder jaar een multiple re-entry permit in je Nederlandse paspoort laten zetten. Indien je in het bezit bent van zo’n permit, kun je zolang dit geldig is, zo vaak als nodig Thailand verlaten en weer binnenkomen, zonder dat de geldigheid van je jaarvisum gevaar loopt vroegtijdig te verlopen.
Ik ben niet meer geheel op de hoogte van wat je nodig hebt aan papieren en dergelijke, om in aanmerking te komen voor een retirement visum. Om zo actueel mogelijke informatie hierover te krijgen, verwijs ik naar de Thaise ambassade in Den Haag, of het Thaise consulaat in Amsterdam.
Als je momenteel nog in Thailand bent, is een bezoek aan het dichtstbijzijnde immigratiekantoor eveneens aan te raden voor het verkrijgen van informatie over dit onderwerp.
Aangezien je echter toch het nodige zult moeten regelen in Nederland, kun je natuurlijk ook wachten tot je weer terug bent daar, en dan vervolgens contact opnemen met de Thaise ambassade of het consulaat aldaar.
Succes gewenst met het afwerken van de procedure in het geval je daar daadwerkelijk mee gaat beginnen.

Retirement visum bestaat niet. Wat kan is de eerder aangegeven mogelijkheid, een non-immigrant O-A visa aanvragen, en dit na een jaar verlengen op basis van retirement.