Emigreren van uit België naar Thailand

Aan welke voorwaarden moet je voldoen om vanuit België naar Thailand te emigreren? Mijn echtgenote heeft de Thaise nationaliteit en ik ben gepensioneerd.

Hoi vjc,welkom op wereldwijzer!
Nou leuk dat je plannen hebt om te gaan emigreren naar Thailand!Je mag niet zomaar in Thailand gaan wonen, je hebt een geldig visum nodig. Thailand kent meerdere soorten visums, waarvan de Non-Immigrant visum voor 3 maanden of een jaar de meest voorkomende is. Ben je ouder dan 50 jaar, dan kun je dat visum laten omzetten in een zogenaamde Retirement Visum.
Met een Thaise vrouw kun je voor Thailand een non-immigrant visa krijgen voor 90 dagen. Eventueel kun je een mulitple non-immigrant krijgen, wat betekent dat je gedurende een jaar zoveel als je wilt Thailand mag binnen komen voor een maximale duur van 90 dagen aan een. Na 90 dagen moet je de grens over en kun je weer terug keren.
In Thailand kun je de verblijfsduur verlengen tot een jaar en daarna ieder jaar opnieuw als je aan de voorwaarde voldoet van een gezinsinkomen van 65,000 baht per maand.
In iedergeval kan je altijd je vragen stellen in het Thailandforum hier op wereldwijzer!
Succ6 nog en hopelijk komen we elkaar nog weleens tegen in Thailand!
groet,georgessiam.

1 like

Bedankt Georgessiam. Ik ben gepensioneerd en dus ouder dan 55. Als ik je goed begrijp kan ik geen definitieve visum krijgen en zal ik alleen in aanmerking komen van een multiple non-immigrant visa voor een max. duur van 90 dagen? Ik zal dan telkens na 90 dagen de grens over moeten? Wij hebben grond om een woning op te zetten dicht aan de grens met Laos. Is het overschrijden van die grens voldoende om telkens na die 90 dagen terug te mogen keren? Het inkomen komt van mijn uitkering als gepensioneerde en een vaste woonst (in eigendom met mijn vrouw) zou ik ook kunnen garanderen. (bank-uittreksels+verkoop van mijn woning in België). Ik zal in de praktijk geen adres meer hebben in België of heb ik een adres in België nodig? Veel vragen maar nu reeds hartelijk bedankt voor je snel reageren!

Op dit moment kan men als buitenlander (nog) geen onroerend goed op eigen naam registreren zoals dat bijvoorbeeld in België via het kadaster gebruikelijk is.
Alleen Thaise ingezetenen kunnen (bouw)grond op naam laten registreren. Buitenlanders hebben deze mogelijkheid dus niet.
De meest eenvoudige manier om de aanschaf van grond en huis veilig te stellen is het aangaan van een lease overeenkomst. Allereerst wordt de aankoop op naam van een Thaise ingezetene geregistreerd en vervolgens least men het geheel voor een periode van 30 jaar. Dit alles laat men officieel registreren bij de “landoffice
Wat betreft visums eerst krijg men een multiple non-immigrant visa,naderhand krijg men dan een retirement Visa
Het visum wordt afgegeven voor een periode van 1 jaar en kan vervolgens jaarlijks worden verlengd.
Buitenlandse gepensioneerden betalen over het algemeen geen inkomstenbelasting in Thailand.
Wat betreft geldzaken,je moet een kopie van bankafschrift waarop een storting van het bedrag dat gelijk is aan en niet minder dan 800.000 Baht of een inkomen certificaat (een origineel exemplaar) met een maandelijks inkomen van niet minder dan 65.000 Baht, of een depositorekening en een maandelijks inkomen van in totaal niet minder dan 800.000 Baht.
In het geval van het indienen van een bankafschrift, is een persoonlijke borgstelling door de bank (een origineel) nodig.
Een verlenging met een jaar van het verblijf wordt verleend aan het oordeel van de immigratieambtenaar aan de vreemdeling zolang hij of zij voldoet aan de bovenstaande eisen.

1 like

Van harte dank!