Emigreren naar thailand

hi,

ben nu 58 jaar uit en ga met 61 met de fut.
Wil in september 2016 verhuizen naar thailand.
De zoon van mijn thaise vrouw heeft een huis gebouwd voor ons.

Mijn vraag is welke stappen moet ik ondernemen om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen ?
Wat moet ik eerst hier in nederland doen aan vertalingen/registraties in thailand, ben in nederland gehuwd.

weet dat ik hier een 90 dagen visum moet aanvragen en die in thailand moet omzetten in een jaarvisum op basis van gehuwd zijn met een thaise vrouw.

leo

Ja, je vraagt hier een non-immigrant O visum aan, en zet dat hier om in een etension op basis van huwelijk of retirement. Voor huwelijk zijn de (financiele) eisen lager, maar de jaarlijkse vernieuwing is lastiger. Dat is dus een keuze.

Neem je geboorteaktemee, kun je het beste in Thailand laten vertalen, evenals huwelijksakte etc. En natuurlijk uitschrijven uit GBA, contact opnemen met belasting en uitkeringsinstanties. Vergeet niet dat je een zorgverzekering in Thailand moet afsluiten, en dat kan erg prijzig worden.

Veel plezier.

Leopeek, aangezien je van plan bent medio september 2016 naar Thailand te verhuizen, heb je ruim de tijd je vooraf goed te informeren over wat je daarvoor nodig hebt en wat er zoal verder allemaal bij komt kijken.

In dat verband is het bijvoorbeeld aan te raden om jezelf via de Thaise ambassade in Den Haag (of het in Amsterdam gevestigde Thaise consulaat) te informeren over wat je minimaal dient te overleggen wanneer je later in Thailand voor de eerste keer een extensie op basis van huwelijk of pensioen aanvraagt.

In een eerder antwoord op de door jou gestelde vraag, werd al aangegeven, dat de keuze of je voor een visum/extensie op basis van huwelijk of op basis van pensioen besluit, ook invloed heeft op de inkomenseisen die daarmee verband houden.

In de tijd dat ik hier voor de eerste keer naar mijn regionale immigratiekantoortje moest voor mijn eerste extensiestempels in mijn paspoort, kan ik mij herinneren, dat men toen onder meer naast al eerder genoemde geboorteakte, bewijs van huwelijk (allemaal ook vertaald, alleen toen was een vertaling in het Engels in mijn geval nog voldoende, nu wordt vaak een vertaling in het Thais gevraagd heb ik begrepen), werd verder bijvoorbeeld ook als eis gesteld, dat een bewijs van goed gedrag overlegd moest worden.

Dat bewijs - en iets dergelijks gold meen ik ook voor een door een Nederlandse arts afgegeven gezondheidsverklaring - diende niet alleen ook vertaald te worden, maar ook te zijn voorzien van een verklaring van een der Nederlandse ministeries.

Hoe een en ander momenteel geregeld is, die informatie zou je dus moeten krijgen via de Thaise ambassade en/of het consulaat of via bijvoorbeeld de website van de Thaise immigratiedienst.

Bedenk daarbij wel, dat de regels zoals die thans gelden, tussen nu en 2016 (op onderdelen) kunnen wijzigen.

Maar ook voor de daadwerkelijke datum van vertrek, dient er in Nederland tijdig nog heel wat geregeld te worden.

Zaken zoals het simpel opzeggen van abonnementen, het beƫindigen van verzekeringen, het verkopen van huisraad, auto, eigen woning (als je die hebt) en wat zoal verder op je eigen situatie van toepassing is, dienen tijdig geregeld te zijn.

Andere zaken zoals het uitschrijven uit de gemeente, het doorgeven van een en ander aan de belastingdienst en aan uitkeringsinstanties en/of pensioenfondsen zijn al onder je aandacht gebracht.

En hoewel je volgens eigen zeggen nog ongeveer twee jaar de tijd hebt om een en ander geregeld te krijgen, is het verstandig om - zeker op het gebied van het inwinnen van informatie - nu alvast een start te maken.

Bovenstaande is al met al nogal summier, maar zoals gezegd; informeer jezelf voor meer gedetailleerde, maar vooral ook actueel geldende informatie/gegevens bij die instanties waarmee je te maken zult krijgen.

Succes gewenst met de voorbereidingen in ieder geval.

Bedankt voor de reacties.

Waarom is jaar verblijf op basis van huwelijk moeilijker dan verblijf op basis van leeftijd ?

Ze hebben meer informatie nodig: ze willen een foto van jou en je vrouw zien, soms moet de vrouw meekomen, en het papierwerk is meer.

De suggestie van Trangerkuda

In dat verband is het bijvoorbeeld aan te raden om jezelf via de Thaise ambassade in Den Haag (of het in Amsterdam gevestigde Thaise consulaat) te informeren over wat je minimaal dient te overleggen wanneer je later in Thailand voor de eerste keer een extensie op basis van huwelijk of pensioen aanvraagt.

is goed, maar aangezien verschillende immigratiekantoren verschillende eisen stellen en het daarnaast ook nog af kan hangen van de bui van de betreffende immigratie officier zou navragen bij de plaatselijke immigratie meer praktische informatie opleveren.