ik heb verschillende forums bekeken maar het word mij nog steeds niet duidelijk hoe je een jaarvisum of verblijfsvergunning voor thailand kunt krijgen [ik heb een vrouw in nongkhai],terwijl er toch nederlanders in thailand wonen ,kan iemand mij duidelijkheid verschaffen
alvast bedankt
Er vanuit gaande dat je wettig getrouwd bent met je Thaise vrouw, kom je in aanmerking voor een jaarvisum als je, eventueel samen met je vrouw, minstens 40.000 Baht per maand verdiend. Je moet dan bij de Thaise ambassade in Den Haag of het consulaat in Amsterdam een non immigrant O visum afhalen, geldig voor een inreis van 90 dagen, en eenmaal in Thailand kan dit bij het immigration kantoor in Nongkhai tot 1 jaar verlengd worden. Behalve dat je het vereiste inkomen moet kunnen aantonen, zul je ook foto’s moeten laten zien van je vrouw en jou in en voor het huis, om duidelijk te maken dat het geen schijnhuwelijk is. Je hebt ook kans dat ambtenaren dan bij jullie thuis komen om te controleren of jullie daadwerkelijk samenwonen. Overigens, je zou bij de ambasade ook een multiple entry non immigrant O kunnen afhalen, dit geeft je het recht om gedurende 1 jaar zo vaak Thailand voor 90 dagen in te reizen als je wilt.
Een permanente verblijfsvergunning zou je in principe kunnen aanvragen als je 3 keer achter elkaar een jaarvisum hebt gekregen, maar de vereisten hiervoor zijn zeer streng. Als je geen zeer hoog salaris hebt en geen in zeer hoog aanzien staand beroep uitoefent, kun je het vergeten. Ikzelf bijvoorbeeld (hoteleigenaar 16 jaar in Thailand, Thaise vrouw en dochter) zou geen schijn van kans maken.
Jawel er wonen zeer veel Nederlanders in Thailand, maar vrijwel niemand heeft een permanente verblijfsvergunning, en slechts een kleine minderheid heeft een jaarvisum. De meeste zijn afhankelijk van visums die bij Thaise ambassades in buurlanden als Maleisie en Laos zijn verstrekt.
Voor ons westerlingen die in Thailand wonen, blijft het visum een voortdurende bron van zorg, ook voor velen die hier al heel lang zijn.
Overigens, als je boven de 50 bent, kun je een “gepensioneerden” visum krijgen, voorwaarde is 65000 Baht inkomen per maand, of 800.000 Baht op een Thaise bankrekening, of een combinatie van beide.