visa voor nL

Beste mensen,

ben net terug uit thailand waar ik voor de 2e keer mijn vriendin heb bezocht.
Nu het se serieuze kant opgaat wil ik graag gaan uitzoeken wat er nodig is om haar hierheen te halen…
Eerst voor een gewone vakantie…
wat is er nodig pc,hoelang kan ze blijven?
en voor de toekomst…als ze zich hier wil vestigen…wat is er dan allemaal nodig?

alvast bedankt voor de reacties…Jeroen

via www.ind.nl kun je folders downloaden over welke eisen voor permanent hier komen wonen. Ze kan via de Nederlandse Ambasse in Thailand volgens mij informeren voor een visum om 3 maanden in Nederland te kunnen verblijven. Volgens mij kun je dat ook vinden via www.minbuza.nl

Ik hoop dat je er uit kunt komen.

gr van Moira

Als ze hier alleen voor vakantie heenkomt, moet ze een toeristenvisum gaan aanvragen bij de Nederlandse Ambassade in Bangkok. Een toeristenvisum geldt voor maximaal 90 dagen.
Voor mij is dit hele gedoe gelukkig alweer een aantal jaar geleden, dus het e.e.a. zal inmiddels wel weer veranderd zijn.
Je moet in ieder geval een uitnodigingsbrief opstellen voor de ambassade waarin je aangeeft dat de persoon die het visum aanvraagt bij jou zal verblijven in Nederland en dat jij de zorg voor haar op je neemt en tevens voor alle kosten opdraait mocht er iets gebeuren.
Tevens moet je kopietjes van je laatste 3 loonstrookjes inleveren bij de Ambassade en je moet ergens een vluchtreservering maken die je kan overleggen bij de Ambassade. De vlucht moet je alleen nog niet definitief betalen, want als het visum door welke reden dan ook wordt afgekeurd, heb je kans dat je het ticket niet meer kan wijzigen of dat je 100% kosten hebt als je het moet annuleren.

Als je vriendin permanent naar Nederland wil komen, zal ze eerst een examen Nederlands moeten afleggen op de Nederlandse Ambassade in Bangkok. Voorheen bedroegen de kosten hiervoor 350 euro. Mocht ze het examen niet halen, zal ze het opnieuw moeten doen en wederom 350 eurootjes moeten neerleggen.
Ook zal je tegen die tijd een MVV (Machtiging Voorlopig Verblijf) moeten aanvragen. Paar jaar geleden betaalde ik hier nog 830 euro voor.
Ook zal je aan een bepaald maandelijks minimum inkomen moeten voldoen, heb je dit inkomen niet, dan kan je de MVV wel vergeten.

Zoals ik al schreef is het voor mij alweer een aantal jaar geleden en eerlijk gezegd ben ik blij dat deze ellende allemaal achter de rug is.
Omdat mijn info misschien niet meer 100% up-to-date is, verwijs ik je naar de website www.buitenlandsepartner.nl
Hier heb ik destijds ontzettend veel aan gehad.

Het is inderdaad het beste als je vriendin eerst een keer of een aantal keer hier naar toe komt voor vakantie. Veel Thaise vrouwen zeggen wel dat ze graag naar Europa willen, maar als ze hier eenmaal een tijdje zitten krijgen ze toch vaak weer heimwee naar hun eigen land (en geef ze eens ongelijk…zelfs het merendeel van de forumbezoekers hier heeft na een reis naar Thailand meteen alweer heimwee…).
Mijn vriendin heeft het hier best naar haar zin, maar toch zou ze wel weer erg graag terug willen naar Thailand, om dicht bij haar familie en vriendinnen te wonen en lekker een som-tammetje te halen op straat (iets dat ze hier ook ontzettend mist…).

Succes in ieder geval !

het verhaal van dave klopt nog steeds alleen moet je ook nog een formulier bij je gemeente halen over huisvesting (dat je haar goede huisvestiging kan bieden) ik weet de naam van het formulier niet maar op de website www.ind.nl kan je zien wat je nodig hebt voor een visa
als je vriendin hierheen komt voor vakantie kan ze hier ook de cursus nederlands voor buitenlanders bij een roc bij jou in de buurt doen dan is de kans dat ze slaagt voor haar examen nederlands in bangkok natuurlijk veel groter mijn vriendin is na een keer geslaagd naar drie maanden 2 middagen in de week naar het roc geslaagd je kan natuurlijk ook meer gaan en als ze inderdaad naar nederland wil komen om voorgoed hier te verblijven dan kan ze de cursus opvatten waar ze gebleven is en dat is dan weer een goed begin voor haar inburgerings cursus hier (deze cursus in een onderdeel van de inburgerings cursus)

succes met je visum aanvraag

Ja, het verhaal van Dave klopt (in ieder geval wat betreft oersitenvisum heb geen idee van de rest).

Hou er rekning mee dat ze zelf naar de ambassade moet om aan te vragen, dat de dames daar echt alles willen weten en dat het zeer arrogante, irritante dames zijn die de visumaanvragen in behandeling nemen.

ontzettend bedankt voor de reacties…hier kan ik wat mee!
Ga direct aan de slag.

Bedankt…

Jeroen

Dus als ik het goed begrijp is zo’n toeristenvisum niet al te moeilijk te halen.
maar een permanent verblijf wat lastig…
Is het dan makkelijker te verkrijgen wanneer je bijv. getrouwd bent?
en een bepaald minimun inkomen…hoeveel is dat ong.? ik heb een gewoon modaal inkomen nl…

jeroen

Permanent verblijf is zeker een stuk lastiger en zal veel tijd in beslag nemen (en behoorlijk wat geld kosten…). Volgens mij is het ook niet heel veel makkelijker als je getrouwd bent…

Met aanvraag van toeristenvisum heb ik zelf nooit enige problemen gehad en mijn vriendin is 3x in 2 jaar voor vakantie naar Nederland gekomen. Maar ik heb van andere mensen toch wel gehoord dat een toeristenvisum is afgewezen waarbij als reden ‘vestigingsgevaar’ werd gegeven.

Paar jaar geleden was het minimum vereiste inkomen geloof ik zo’n 1380 euro netto per maand, maar dat zal inmiddels wel verhoogd zijn, hiervoor kan je het beste even kijken op de website van de IND of op www.buitenlandsepartner.nl
Destijds moest je ook minimaal een jaarcontract hebben op het moment van aanvraag van de MVV.

ok ,Wederom bedankt!