Nederlandse les

Beste allemaal,

Allereerst wil ik een ieder van jullie bedanken die mij afgelopen periode voorzien heeft van bruikbare tips mbt. trouwen in thailand,visumpapieren en meer.
Met hier en daar een tegenslag en de thaise mentaliteit is uiteindelijk alles goedgekomen.
11januari zijn mijn vriendin en ik in het huwelijksbootje gestapt in Bangkok en dat was een geweldige dag.
Ook is het visum eindelijk gegeven door de ambassade en komen mijn vrouw en kind deze week naar nederland op en toeristenvisum.
Ze verblijven hier 6 weken en daarna gaan ze (helaas) terug naar bangkok.
We zijn op zoek naar een plek waar mijn vrouw op nederlandse les kan in bangkok.
Zie wel wat versch. op internet maar wie weet heeft iemand een goeie tip/ervaring.
Uiteindelijk willen we zsm. samen zijn in nederland en ons leven gaan leiden.
maw. we willen zsm. dat ze het examen kan afleggen en een mvv aanvraag kan doen.
ik hoop dat er iemand onder jullie is die me veel info kan geven en tips uiteraard.
want,kunnen we direct een verblijfsvergunning aanvragen zonder mvv bijv?
Onze uitdaging is nog dit jaar in nederland te gaan samenwonen en gaan genieten van ons gezinnetje.
onze toekomstwens is wel ooit naar thailand te verkassen en een leuke business te gaan starten

groet van een blijde thailand liefhebber:zon02:

Jeroen

Hoi Joenie,

Wat top om te horen dat het eerste visum gelukt is! Nu maar hopen dat het niet al te koud is als jullie hier weer aankomen…

Wat de school betreft in BKK er zijn inderdaad meerdere opties.
Ik heb er zelf geen ervaring mee gezien mijn vrouw buiten BKK naar school is gegaan. Wat ik echter wel weet is dat de volgende scholen goede resultaten leveren (vriendinnen zijn hier geweest en geslaagd)
http://www.nederlandslerenbangkok.com/ en http://www.thaidutch4u.com/

Het MVV
Je kan het daadwerkelijke visum pas aanvragen nadat je vrouw is geslaagd voor het basisexamen inburgering buitenland.

Het meest makkelijke (vind ik) is om als partner eerst een advies verzoek MVV te doen bij de IND, deze is gratis.
Indien je een positief advies terug krijgt hoef je pas de leges te betalen. Na de betaling kan je vrouw het visum aanvragen bij de ambassade.

Hier een kleine opsomming van de benodigde papierwinkel :
bewijsstukken inkomen.
Een kopie van de pagina’s met identiteitsgegevens en de pagina’s die bestempeld zijn van één van de onderstaande documenten:
Een Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart.

Je vrouw heeft de volgende documenten nodig:
Een kopie van de huwelijksakte.
Dit document moet vaak gelegaliseerd en vertaald worden. Het document moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn.
Een kopie van alle paspoort pagina’s met identiteitsgegevens en reisstempels (ook de voor en achterkant)
Een kopie van het certificaat basisexamen inburgering buitenland
Let goed op dat je alle benodigde documenten instuurt, als er ook maar een klein ding niet klopt kan je overnieuw beginnen…

Het is zeker te doen hoor de les duurt als alles goed gaat een twee maanden dan de aanvraag dat duurt al met al ook een maand of 3 dus… als jullie snel beginnen kan ze hier zeker weten de eerst volgende kerst onder en naast de boom zitten haha.

Wat haar zeer zeker zal helpen is als ze zoveel mogelijk NL leert zeker als ze hier op vakantie komt dan kan jij haar ook mooi mee helpen.

Succes met deze spannende tijd en mocht je meer vragen hebben hoor ik het graag van je.
Oja aangezien ik hier niet altijd aanwezig ben kan je natuurlijk altijd even kijken op onze FB.

Gr Rik

1 like

Hoi Rik,

Bedankt voor je leuke reactie…
zal de websites samen met mn vrouw :zon02:(even wennen nog) bekijken en een keuze maken.
dat 2e visum zal ook te doen zijn denk ik…
Mijn probleem is dat alles wat trager gaat in thailand en bij de overheidsinstanties…
wat kleine tegenslagen gehad maar uiteindelijk komt alles op zn pootjes terecht…
Nu eerst even genieten van het samenzijn in NL…en pff die kou,maak me best zorgen…
Ik had het al zwaar een week lang na terugkomst uit bkk eind jan haha…kun je nagaan
Begrijp dat jij in NL woont met een thaise dame?
thanks voor je tips en zal je FB een checken!

Jeroen

Jeroen

Ja hoor als het eerste jullie gelukt is moet het tweede ook zeer zeker lukken!
Nou vergis je niet hoor ook in NL (zeker bij IND) kunnen ze ook heel traag werken hoor, maar blijf rustig dan komt alles vanzelf wel goed.

Haha ja die kou zal haar zeer zeker gaan tegen vallen maar goed kacheltje lekker aan goede jas en warme kleding voor als je naar buiten gaat mai pen rai 5555+

Vergeet je niet voor dat ze komt naar de toko te gaan (ik hoop dat die er is waar je woont?)

Ja ik ben getrouwd en we wonen nu inmiddels al ruim twee jaar in NL en het bevalt haar echt super goed. Het is zelfs zo dat ze blijft zeggen ik weet niet of ik ooit weer in Thailand wil gaan wonen hoor en dat ondanks de kou en regen haha

Ja gezellig hoor (FB)

1 like

Even off-topic, maar van harte gefeliciteerd Jeroen !! Wens jullie veel geluk met z’n 3-en !
Heb je het ook nog gevierd met een grote icecream bij Tango Bugs :slight_smile: ?

hoi dave,

ja tango bugs,beetje vreemde tent maar heerlijk zelfgemaakt ijs!:chin:
nu zitten we in het koude nederland en het grappige is dat mijn vrouw zich makkelijk aanpast en het weer zelfs fijn vind…en ik degene ben die verlangt naar het thaise temperatuurtje…omgekeerde wereld!

Jeroen