Toekomstplannen

Goedemorgen,

Sinds 2 1/2jaar heb ik een lieve vriendin in bangkok.
Nu we samen een kindje verwachten in april 2012 willen we graag eind dec trouwen in thailand.
het is de bedoeling dat ze in januari 2 weken naar NL komt voor een korte honeymoon.
ze werkt op suvarnabhumi airport en wil graag overplaatsing naar schiphol aanvragen.
dat kan nadat ze ervaring heeft opgedaan in haar nieuwe functie.
streeftijd dat ze definitief naar NL komt is juni2013.
dus vanaf nu dik 1 1/2jaar.
Ik lees nu erg veel versch verhalen over visum,MVV en definitieve verblijffsvergunningen.
Is het naief van mij om te denken dat ze binnen bijv 1 jaar een permanent stay heeft? of gaat daar nog veel meer tijd in zitten?
we zijn dan dus getrouwd,ze zal op NL les gaan en uiteindelijk dus een baan krijgen op schiphol.
Ik hoop dat er iemand hier een soortgelijke ervaring mee heeft.
dus…mijn vraag…
hoelang gaat het ongeveer duren voordat we definitief bij mekaar kunnen zijn in NL…?
ook andere info of tips zijn van harte welkom…

groet van een enigszins bezorgde thailandliefhebber

jeroen:chin:

is het kortverblijf visum wel gelukt dan?

Is het naief van mij om te denken dat ze binnen bijv 1 jaar een permanent stay heeft?

Antwoord : Ja.

Helaas is het zo dat er weinig mensen zijn die je goed kunnen informeren:
Het is allemaal politiek op de vierkante centimeter. Trouwen zal wel wat uitmaken, een baan zal ook wel wat uitmaken.

Een vriendin van mij heeft een Thaise vriend met een MVV, ze hebben nu samen een kind van een jaar. Ik heb echter nog niets gehoord dat hij een permenent-stay zou hebben of krijgen.

Hans.

Een permenent-stay krijg je pas nadat je geslaagd ben voor je examen in NL. Wij zitten er nu midden in. Je krijgt eerst (ik geloof 3 of 5 jaar) een vergunning voor 1 jaar welke je elk jaar opnieuw moet afhalen/aanvragen.

Voor een mvv procedure maakt het niet uit of je getrouwd bent. De vraag is of je de mvv procedure via haar werkgever laat lopen of zelf doet. Je moet dan wel aan het minimum inkomen voldoen. mvv procedure voor verblijf partner is redelijk simpel, wel veel papierwerk. Alleen kan ze dan een tijdje (aantal maanden) officieel niet werken in Nederland in afwachting van een bsn nummer.

Als de mvv via haar werkgever loopt kan het lastig zijn daarmee een permanente verblijfsvergunning te krijgen i.v.m. met gezinsvorming. Eerst krijg je een paar keer een verblijfsvergunning voor een jaar of voor 2 jaar.

Heeft ze het vakantie visa voor januari al aangevraagd? Om dit te regelen kost ook een paar weken.

De temperatuur in januari zal wel een verrassing voor haar zijn.

bedankt voor jullie reacties…
de hele papierwinkel zijn we gestart
visum voor januari zal geen problemen opleveren.
ik maak me meer zorgen om de toekomst.
we willen graag zsm bijmekaar zijn,zeker nu we een kindje krijgen.
en met onze 'geweldige’regering van tegenwoordig maak ik me daar toch best veel zorgen om.

jeroen