Wonen in Manavgat

Hallo allemaal,

Over twee weken ga ik naar mijn askim die in Manavgat woont. Daar ga ik een verblijfsvergunning aanvragen en als dat lukt blijf ik daar een jaar. Hebben jullie tips waar ik aan moet denken bij het aanvragen van een verblijfsvergunning, wat er allemaal bij komt kijken en wat de prijzen zijn? En hoe het is om in Turkije te wonen?

Ook zijn ik en mijn askim op zoek naar een gemeubileerd appartement in Manavgat. Dit is nogal lastig om te vinden, dus als iemand tips heeft hoor ik het graag!

Zijn er nog meer Nederlanders die in de buurt van Side/Manavgat wonen?

Alle tips en weetjes over het wonen in Turkije en het aanvragen van een verblijfsvergunning zijn welkom!!!
Groetjes!

Via Wereldwijzer app

Hoi,
Ik weet niet of je al wat gevonden hebt maar op deze website staan diverse (gemeubileerde) appartementen te huur: sahibinden.com user login
Manavgat is een leuke plaats, ben er een aantal keer geweest en heb plannen om er ook te gaan wonen over een paar jaar.
Succes!

Via deze link http://kalkan.turkishlocalnews.com/portal/component/content/article/67-residency-and-visas/299392-obtaining-residency-in-ka
kom je alles te weten over het aanvragen van een verblijfsvergunning (Ikamet) inclusief kosten en wat je nodig hebt. De site is weliswaar in het Engels en gebaseerd op inwoners van Kalkan (waar wij de helft van het jaar wonen), maar vrijwel helemaal van toepassing vooe andere plaatsen. Succes met de aanvraag.
Dick.

Erg late reactie misschien maar ik woon ook in side/manavgat :slight_smile: nu al anderhalve maand :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Beste Dick,

Mijn man en ik denken er over na om met ons gezin net als u gedeeltelijk in Turkije en gedeeltelijk in Nederland te wonen. Mag ik u vragen naar uw ervaringen? We zijn op dit moment voornamelijk mogelijkheden aan het onderzoeken of het wel haalbaar is voor ons of niet.

mvg,
Marieke

Wat leuk om te lezen dat je in Side woont. Wij zijn daar nu de afgelopen 2 jaar 3 keer geweest. We zijn serieus naar mogelijkheden aan het kijken om eventueel te verhuizen of gedeeltes van het jaar daar te gaan wonen. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. zou je contact op willen nemen? Misschien ook leuk om te vertellen dat we in mei weer 2 weken in Side zijn :slight_smile:

groetjes Marieke

Beste Marieke,

Het is ons tot nu toe erg goed bevallen maar het wordt er niet gemakkelijker op gemaakt. Als je daar wilt gaan werken dan heb je uiteraard een werkvergunning nodig. De salarissen liggen daar een stuk lager dan bij ons. Daar staat wel tegenover dat de kosten voor levensonderhoud aanzienlijk lager zijn dan hier. Wij zijn allebei gepensioneerd dus dat probleem hebben wij niet. Het grootste probleem is dat de regels voor verblijf bijna jaarlijks veranderen. Op een visum mag je maar 90 dagen in Turkije verblijven gedurende een periode van 180 dagen. Deze 90 dagen hoeven niet aaneensluitend te zijn. Als je daar voor een half jaar heen gaat dan kan dat niet op een visum. Dan heb je een verblijfsvergunning nodig. Tot voor kort kon je een verblijfsvergunning aanschaffen voor een periode van maximaal 5 jaar maar dat is over. Alleen als je aantoonbaar minimaal 8 jaar in Turkije hebt gewoond kom je in aanmerking voor een verblijfsvergunning voor een langere duur dan 1 jaar. Er zijn uitzonderingen maar daar komen wij niet voor in aanmerking. Wij kunnen alleen nog maar een verblijfsvergunning met een geldigheidsduur van 1 jaar aanschaffen. En als je bij terugkomst gedurende het voorgaande jaar langer dan 120 dagen niet in Turkije bent geweest dan vervalt je verblijfsvergunning.

Als voorbeeld: Wij vertrekken half oktober naar Turkije en reizen op 15 januari terug naar Nederland. Begin maart vertrekken wij weer naar Turkije en half mei komen wij weer terug. Dit doen wij elk jaar op (ongeveer) dezelfde data. Begin oktober dit jaar vervalt onze oude verblijfsvergunning die meerdere jaren geldig was dus wij moeten op een visum Turkije binnenkomen (via internet aan te vragen). Als wij in Turkije zijn moeten wij een verblijfsvergunning aanvragen omdat wij anders niet van begin maart tot half mei terug mogen komen. Omdat wij vanaf half mei langer dan 120 dagen weg zijn zullen wij dezelfde procedure moeten volgen als wij in oktober 2016 weer die kant op gaan.

Ik weet niet of jullie daar een huis zouden gaan kopen, maar ook daarvoor zijn de regels veranderd.

Omdat je het hebt over gedeeltelijk in Turkije en gedeeltelijk in Nederland te wonen met je man en je “gezin” denk ik dat je ook de scholingsmogelijkheden goed moet bekijken. En zoek dan ook eens op internet wat anderen vinden van de huidige politieke situatie in Turkije.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Mvg.,
Dick

http://www.schooot.nl/bloginleiding.htm is weliswaar een link naar mijn privé site maar het is een pagina waar, van de laatste 2 jaar linkjes te vinden zijn van al mijn columns over ons leven in Turkije die hier op WW staan. Elders op mijn site vind je ook het Ikamet verhaal en onze recente ervaring daarmee en nog veel meer.

Ik heb een prive bericht gestuurd hoop dat die goed is aangekomen :slight_smile:

Er staat bij mij opeens dat ik dit stuur in 2013… Hahahaha :slight_smile: het is nu 25.04.2015 gekke computer