Wonen in Hyderabad

Ik ga met man en kinderen verhuizen naar Hyderabad. Wie kan mij vertellen hoe het is om daar te wonen, leef je als expat alleen tussen de buitenlanders of kan je ook gewoon met de locals in contact komen
en welke school ik voor mijn kinderen (10 en 12) het beste kan kiezen?
Is daar vrijwilligerwerk te doen?

Hallo,

Kan alleen indirecte ervaringen geven, via Indiase vrienden rond Hyderabad en Westerse expats in andere grote steden zoals Pune:

• Je zult qua huis terechtkomen in de ‘rijke’ buurten. Daar zitten echt niet alleen expats maar ook genoeg rijkere locals.
  • Contact leggen is echter niet gemakkelijk, Indiërs zijn nogal klasse- en standenbewust. Wordt echt werken via sociëteiten, eventueel kerk, sportclubs etc. en als je daar eenmaal kontakt gelegd hebt is nader vriendschappelijk kontakt haalbaar.
  • Voldoende International Schools (primair Engelstalig met Hindi als extra vak)
  • En ook voldoende keuze aan vrijwilligerswerk, ook als je alleen Engels kent. Ik zou dit echter niet als 1e opstarten maar laten afhangen van de richting waarin je sociale netwerk zich ontwikkelt. Om een voorbeeld te geven: deel van ‘ons’ netwerk met ook veel vrijwillgerswerk (ga volgend jaar regio Hyderabad helpen) is Dalits en als je eenmaal daarin zit dan heb je voor de meeste andere bevolkingsgroepen helaas een erg negatief stigma opgelopen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Beste Erik,
Dank voor je reactie. Inderdaad is dat kastensysteem iets wat wij hier niet gewend zijn maar daar nog alles bepalend is. Ik ben benieuwd! Mag ik je vragen wat jij volgend jaar gaat doen daar?

Hoi maar weer,

Ja is daar nog erg ‘verzuild’. Met binnen hindoeïsme de kasten en daarbuiten de andere zuilen (Islam, Christendom, beetje Boeddhisme). En helaas zelfs binnen die andere zuilen nog wel eens rangen en standen bijna zoals bij de hindoes, er zijn bijvoorbeeld helaas soms aparte moskeeen en kerken voor de Dalits die juist het hindoeïsme verlaten hebben om van die kasten en onderdrukking af te komen.

Zelf geef ik kursussen aan Dalits, en alleen al door een tuktuk afgezet worden voor de deur van hun gebouw inplaats van 100 meter verderop omdat-de-chauffeur-daar-niet-gezien-wenst-te-worden kan al een uitdaging zijn :wink:

Groetjes,

<Erik> & [Sandya]

Namasté :slight_smile:

Ik was begin mei in Hyderabad om mijn vriend te bezoeken. Hij is ook een expat. Ik ben nooit eerder in India geweest. Ik had echt een cultuurschock verwacht. Hij had me ook voorbereid op de cultuurschock. En inderdaad, de cultuurschock kwam al op gang in de vliegtuig…

Ik verwacht dit jaar nog naar India te verhuizen. Mijn vriend vertelde me dat we in een buurt als hightechcity zullen wonen.

De verschillen tussen arm en rijk zijn inderdaad erg groot en ik wist daar niet altijd mee om te gaan. Hoe ga je ermee om? Negeren en/of accepteren zei mijn vriend…

India, je hebt er echt alles. Het is een rijk én een arm land tegelijkertijd.

@vvochteloo

Woon je nu al in Hyderabad en bevalt het?

Hallo ‘qwarts’,
Leuk om je mail te lezen, ik zit toevallig net twee dagen in Hyderabad om de sfeer te proeven, zeg maar.
Wat je schrijft over de vlucht is wel herkenbaar, ja! Ik viel niet zo op omdat ik Indisch ben, maar mijn man was een van de 5 europeanen aan boord, haha!
Ik moet heel eerlijk zijn, en zeggen dat het mij reuze meevalt hier. De weg van vliegveld naar het hotel (Westin) is prima, en de wijk is weliswaar een grote bouwput, maar ik vind dat juist wel grappig. Het is echt een stad in opbouw. Ik heb geen idee waar we gaan wonen, maar omdat we twee kinderen hebben wil ik wel graag in een gated community wonen, zodat ze daar nog een beetje kunnen rondzwerven zoals ze nu ook gewend zijn.
Ik ben ook nog nooit eerder in India geweest, ik had er ook een beeld van gevormd van armoede en achterstand, maar ik ben aangenaam verrast: het valt mij mee zo op het eerste gezicht.Misschien omdat ik in andere Aziatische landen al vaker met armoede geconfronteerd ben. Maar ja, dan ben ik er pas twee dagen natuurlijk! Morgen en overmorgen worden we door een expatburo op sleeptouw genomen langs huizen, scholen, bezienswaardigheden etc. Ben erg benieuwd, want aanvankelijk zouden we pas volgend jaar verhuizen, maar het lijkt er nu op dat het na de zomer gaat worden.
Succes met je verhuizing, heb je enig idee wanneer?
Groet, Vera