is het mogelijk om in india vrijwilligers werk te doen in een dorp?? zoals bijvoorbeeld ghandi heeft gesticht, of iets waar je heel dicht bij de bewoners werkt en leeft… zodat je veel over de cultuur, leefwijzes, normen en waarden en gewoontes leert…
het wordt wel kritisch zeven; veel van de armsten vind je niet in de dorpen maar in de sloppenwijken van steden, dus daar is relatief het meeste vrijwilligerswerk.
Sukses met puzzelen,
<Erik> & [Sandya] / komend jaar weer 2 x in India…
en bedenk verder dat India een enorme geschakeerde lappendeken van allerlei culturen, stammen, groepen etc. is.
Informeer je verder terdege naar welk soort visum-en welke regels daar allemaal aan vastzitten-je dan nodig hebt en hoe lang dat maximaal geldt.
zijn er toevallig mensen die al voor mij een aantal maanden in een ashram hebben geleefd en mij kunnen helpen om daarmee in contact te komen of vertellen hoe dat in zijn werk gaat?
okee geen vrijwiligerwerk bij de visum aanvraag, hoezo is dat?
ik was voor een jaarterug in india, en had soms ook binnenlandse visums nodig om in bepaalde profinsies te kommen, maar deze zijn plaatselijk wel te regelen (hoewel deze wel maar voor twee weeken geldig was).
“Dat moet je aan de Indiase regering vragen” (die deze misschien wat rare regel heeft opgesteld in de visumwet).
Heeft o.a. te maken met ervaringen van sommige Indiërs met ‘verkeerde’ soorten vrijwilligers, die bijvoorbeeld mensen enorm helpen tot aan een baan geven toe maar wel als ze eerst even tekenen voor hun overgang van hindoeïsme naar Christelijke-sekte-XYZ. Of die zich met lokale politiek bemoeien, iets wat soms niet geheel te vermijden is want je helpt toch mensen die in de sh&&(*(t zitten en sommige politici hebben er juist baat bij dat die mensen in de put blijven zitten. Dan hebben ze mooi (te) goedkope arbeidskrachten, bijvoorbeeld.
Dus gewoon niet melden in je visum-aanvraag, helaas…
Natuurlijk kan dat. Ik heb er zelf fantastische ervaringen mee. Ik heb een maand gewoond en gewerkt in een kleine ashram in een dorpje in Uttar Pradesh. Het was op bepaalde vlakken een heel overweldigende en intense ervaring, je zit daar dan in zo’n dorpje met een heel andere cultuur, bijna niemand spreekt Engels, je hebt geen stromend water of badkamer, je kan honderden kilometers reizen in die streek zonder blanken tegen te komen,… Anderzijds is de ashram zelf wel echt heel tof, de “guru” van de ashram is een heel vriendelijke en zachtmoedige man die tamelijk goed Engels spreekt en die veel geduld en begrip heeft als het even allemaal wat te veel wordt, en er zijn meestal wel één of twee andere buitenlandse vrijwilligers aanwezig waarmee je ervaringen kunt delen.
Het leven op de ashram is een mengeling van tot rust komen (met yoga, meditatie, ayurvedische massages, of gewoon genieten van een wandeling door de velden…), werken (dagelijkse huishoudklusjes, helpen met de oogst, de koeien verzorgen, Engelse les geven aan de dorpelingen,…), en een inzicht krijgen in de traditionele levenswijze en het religieuze leven van hindoes (bvb vollemaanpelgrimages naar de Ganges.)
Ik moet je wel waarschuwen dat het allemaal tamelijk ongestructureerd is, er is niet echt een vast programma, alles hangt nogal af van je eigen initiatief en het initiatief van de mensen die er op dat moment aanwezig zijn. Als je iemand bent die zelf zijn plan kan trekken is die vrijheid fantastisch, maar ik vond het soms ook wel moeilijk, zeker in het begin. Je wordt gedropt in een vreemde cultuur en dan moet je maar bedenken wat je daar gaat doen en hoe je je tijd zinvul wilt invullen… Ook de yoga en meditatie enzo verlopen niet volgens een vast programma, tenminste zo was het niet toen ik er was, maar er waren wel min of meer vaste gewoontes zoals elke ochtend met een paar mensen samen yoga doen. Het voordeel is wel dat er geen regels zijn, je wordt nooit veplicht om wat dan ook mee te doen, dus als je zelf niet zo veel hebt met yoga of als je je niet comfortabel voelt bij massages dan is dat prima en word je daar niet op aangekeken, dan doe je gewoon iets anders.
Hier is de website van de ashram: http://yatharthyogashram.org/
Als je interesse hebt, stel me dan gerust wat meer vragen, ik kan je ook wat foto’s en blogs bezorgen van ashram-bezoekers als je daar wat aan denkt te hebben.