Ik ben in de race voor een baan in Ecuador. Dit betekend natuurlijk ook dat ik daar moet gaan wonen. Nu wil ik weten of het relatief veilig is als blanke europeaan.
Want als er een groot hek om m’n huis/appartement moet staan weet ik niet of ik er nog wel veel zin in heb.
En hoe is het als je in de stad loopt, kans op beroving is er natuurlijk ook in amsterdam, maar hoe erg moet je oppassen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
De regio waar ik het over heb is iets (50km) ten oosten van Quito.
Ecuador is een van de armste landen in Zuid-Amerika, maar dat wil niet meteen zeggen dat het er onveilig is. Wij, in hun ogen rijke Europeanen, hebben nou eenmaal meer dan dat zij hebben en dat zorgt voor bepaalde jaloezie en hebberigheid.
Ben er nu 2x geweest en ga zeker terug. Het is er ontzettend mooi, de mensen zijn heel erg aardig en behulpzaam (zelfs met de arme op straat levende mensen waar ik mee heb gewerkt). Ze vinden het fantastisch als je hun taal leert en ze vertelt over het leven in Europa. Ze zijn echt geinteresseerd.
Tuurlijk zijn er ‘rotte appels’ die het verpesten voor het land, maar dat is eigenlijk in elk land, hier ook. Hier pak ik mijn fietsje ook niet meer s’avonds om naar vrienden te gaan als het al donker is, want ik moet langs het park af en daar wil je ook niet bij nadenken wat daar allemaal is gebeurd.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je daar net zo goed moet opletten als hier. Vooral op toeristische plaatsen, daar komen ze graag op af. En stop je camera in je tas of broekzak ipv voor op de buik zoals zoveel toeristen, dan vraag je er om naar mijn mening.
Ben inderdaad beroofd, maar heb er zelf niks van gemerkt, dus geen ‘schade’ zal ik maar zeggen. Heb wel eens smerige saus over mijn rugtas gehad, en dan proberen ze heel vriendelijk te helpen, niet los laten die tas en alles is in orde. Ze zijn gehaaid en erop getraind, maar dat wil niet zeggen dat elke Ecuadoriaan zo is.
Ik heb al meerdere malen documentaires gezien over het feit dat ze Europeanen misbruiken om drugs te smokkelen. Zodra je ook maar iets vreemds opvalt, dan is het misschien verstandig om het contact met die betreffende persoon te vermijden. Altijd je eigen spullen inpakken en dragen, maar ook dat is vanzelfsprekend lijkt mij.
Eigenlijk word ik een beetje verdrietig van dit soort onderwerpen, want het land kan zoveel leren van een Europeaan zoals jij. Ik weet niet wat voor werk je er gaat doen, maar alle kennis is meegenomen. Bedenk wat je hen kunt leren en wat je er allemaal voor terug zal krijgen. Al doe je het maar voor een bepaalde periode, je bent in ieder geval weer een ervaring rijker.
En daarnaast, er wonen genoeg Nederlanders daar in Ecuador en degenen die ik heb gesproken hebben het allemaal goed naar hun zin.
Ik hoop dat ik een beetje de twijfel bij je weg heb kunnen nemen. Heel veel succes met de baan waarvoor je in de race zit!!
Heb zelf een tijdje in Ecuador gewoond als blanke Europeaan. Geen enkel probleem zolang je je maar niet gedraagt als een blanke Europeaan en een beetje probeert te integreren en contact te maken me de lokale bevolking. Ik vond het veiligheidsniveau vergelijkbaar met dat van Amsterdam of Rotterdam, al moet je op sommige plaatsen wel even extra opletten.
Ben even nieuwsgierig: wat voor baan heb je precies aangeboden gekregen?:tssk: