Hoe is het om in Ecuador te wonen?

Ik ben Eduard (Nederlander) en zou graag willen weten hoe het is om in Ecuador te wonen!

Ik ben gehandicapted (loop met een rollator!).
Wat is een goede plek (vlak, niet erg heet, niet vochtig) voor mij om te wonen in Ecuador?
(woonde eerder 4,5 jaar in zuid-amerika!)

Eduard
http://www.eduardlid.com

Ha Eduard,

Ik heb je 2 berichten even samengevoegd in dit topic. Als je een vlakke stad zoekt, dan vallen denk ik in alle plaatsen in het Andesgebergte al af. Als je aan de kust gaat wonen, dan zit je al gauw in een behoorlijk warm en vochtig klimaat (het land ligt tenslotte op de evenaar). Ik woon zelf in Quito waar het een en al berg op en af is. En de straten en bijbehorende stoep, die zijn ook niet altijd even lekker gelijk. Op welke plekken in Zuid Amerika heb je eerder gewoond? Liep je daar tegen deze problemen aan?

Hoi Margot,

Bedankt voor je reactie!
Ecuador lijkt me een geweldig land!
Gezien mijn eerdere ervaringen-eerst rolstoel, later rollator in Chile en Argentina (en in Europa Spanje!) hangt het er veel vanaf hoe ‘sociaal’ de lokale bevolking is!
De voorzieningen zijn altijd minder dan in NL, maar liever hulp dan geen hulp!

Welke stad in Ecuador zou je me aanraden (en waarom)? Hoe is Quito bijv. om te wonen?

Ha Eduard,

Het lijkt me erg lastig om een geschikte plek te vinden als je een stad zoekt die vlak is, maar niet al te heet is. Qua steden in de bergen is Cuenca nog relatief vlak, van wat ik ervan gezien heb. Hier wonen ook veel expats (voornamelijk noordamerikanen) die een hechte community hebben opgebouwd, en waar je waarschijnlijk wel veel aan kunt hebben als je net ergens opstart in een nieuw land. Ik weet niet of op Facebook zit, maar er is een speciale groep voor mensen die in Ecuador wonen of willen gaan wonen, waar je ook veel informatie uit kunt halen: Ecuador Expats | Facebook
Wellicht dat je daar ook iets aan hebt. De meesten mensen in die groep zijn ook woonachtig in Cuenca.

Ik woon zelf in Quito en vind dat erg fijn om de volgende redenen:

  • voorzieningen zijn relatief modern (huizen, restaurants, infrastructuur)
  • veel te doen (cultuur, activiteiten, evenementen, sportfaciliteiten, nachtleven)
  • de mensen zijn hier iets meer geciviliseerd, qua hygiëne en westerse waarden. Al gebeurt het nog regelmatig dat ik mensen gewoon op straat zie plassen (ja echt)
  • de kust en de jungle zouden veel te heet voor mij zijn. In Quito is wel vaak regen, maar als het niet regent is het weer echt heerlijk! Rond de 22 graden

Hartelijk dank voor je reactie!
Ik heb echter besloten om in een ander land te gaan wonen!

Saludos

Eduard

Ik zou zeggen loja of zamora. Loja is een gematigde universiteitsstad en zamora is een tropisch stadje vlak en mmet veel natuur in de omgeving en toch met veel faciliteiten. Gr. Marieke

Hola Marieke:

¡Muchas gracias!

Saludos

Eduard

Ik zie nu pas dst je ergens anders gast wonen haha. Ben wel benieuwd waar dat dan is. Nunik erover nadenk komen er nog wel meer plaatsen in aanmerking maar dat hoeft niet meer dus. Gr. Marieke

Ik ben inmiddels wel heel nieuwsgierig waar je uiteindelijk gaat wonen. In september meldde je nog dat je zeker in Costa Rica ging wonen, daarna kwamen nog andere landen voorbij. Wat is het geworden?

Nee, ik ben nog zeker geinteresseerd!

Ik heb eerder in z-amerika gewoond (Chile en Argentina-2009/2013).
Ben beide landen uitgezet (lang verhaal!-onterecht!).
Had het plan om naar Uruguay te gaan!
Maar kreeg een paar weken geleden een e-mail van de Chileense regering dat ze mijn VISA aanvraag opnieuw bekijken (de reden dat ik Chile ben uitgezet!)
Ecuador ken ik niet, maar ik houd deze optie nog altijd open!

Groeten,

Eduard

http://www.eduardlid.com

het ligt er ook aan wat je wilt: goede voorzieningen. fijn klimaat. grote buitenlandse gemeenschap, goede bestrating, vlak, veel natuur, woonruimte etc. Banos en Ibarra zijn in mijn ogen ook heel geschikt. Als je Lonely Planet op de juiste manier leest kun je daar ook heel veel informatie uithalen. Groeten, Marieke

Is de Lonely Planet ook on-line?

Groeten,

Eduard

Hoi Marieke,

Het wordt (uiteindelijk) Ecuador!
Wat plaats betreft: fijn (= droog dus niet vochtig!) klimaat, weinig buitenlanders, vlak, niet te ver van Quito, niet te groot, goede bestrating, woonruimte, etc.?
Teveel eisen? Schrappen!

Groeten,

Eduard

Wat betreffende:

  • Quevedo?
  • Santo Domingo?

Gr,

Eduard

En voor mijn werk is internet zeer belangrijk!

Gr,

Eduard

Hoi Marieke,

En ‘Ambato’?

Groeten,

Eduard

Ha Eduard, als je lid bent van Facebook, heb je er misschien baat bij om lid te worden van deze groep voor Expats in heel Ecuador: Ecuador Expats | Facebook
Wellicht kun je hier iemand vinden die ook daadwerkelijk in de plaatsen woont waar je naar vraagt en iets gedetailleerder antwoord kan geven op jouw vragen. Waar je uiteindelijk ook voor kiest, ik zou altijd aanraden om eerst eens te gaan kijken voordat je je echt gaat emigreren. Misschien kun je na aankomst eerst in Quito verblijven en vanaf daar plaatsen in de omgeving bezoeken.

Hoi Margot,

Hardstikke bedankt voor je reactie met (zeer) goede tips!

Wat het laatste betreft! Dat ben ik ook van plan!
Ecuador is heel wat anders dan Chile waar ik eerder 3 jaar verbleef!

Nogmaals bedankt!

Groeten,

Eduard

Graag gedaan… vooral wat betreft je eis om een woonplaats te vinden die rollatorvriendelijk is, zou ik zeker eerst eens gaan kijken. Veel succes met de geplande emigratie alvast!