Wonen in Cambodja

Over 2 maanden vestig ik mij voorgoed(?) in Sihanoukville. Dit is aan de kust. Liefde ontmoet tijdens een vakantie en aangezien naar Europa halen een praktisch onmogelijke zaak is, dan de zaak maar omdraaien.
Ivm met belastingovereenkomsten tussen Nederland en Thailand (niet met Cambodja) woon ik dan officieel in Thailand (ook een huurhuisje daar) en zal ik op een business visa verblijven in Cambodja. Voordeel van deze constructie is ook dat je in Thailand een perfecte ziekteverzekering af kan sluiten tegen een meer dan acceptabele prijs. De medische zorg in Thailand steekt momenteel met kop en schouder boven een groot deel van de wereld uit (ook t/o Nederland!) Ivm werk, ik start in Cambodja een onderneming. Niet zoals alle anderen in de horeca (praktisch geen brood mee te verdienen) maar een productie-bedrijf op het gebied van zonne-warmte. Daarmee wordt een inkomen gegeven aan veel Cambodjaanse families. Veel beter dan de z.g. ontwikkelingshulp. Er zijn in Cambodja ruim 4000 NGO’s, die als ik generaliseer, niets beter te doen hebben dan rond te rijden in hun landcruisers en in Phnom Penh in bars rond te hangen. Echt een aanfluiting, er zou zoveel beter met het geld voor de arme mensen gedaan kunnen worden. Het enige wat ze bereikt hebben is de sluiting van een straat met bars in Phnom Penh. Daarmee honderden Vietnamese meisjes werkloos gemaakt.
Voor mijn liefde en mijzelf heb ik een fatsoenlijk huis gehuurd in Sihanoukville, je wilt niet weten waar zij en met haar haar familie tot heden wonen. Geen water, laat staan warm water, geen toilet, geen electriciteit, wel muggen. En voedsel, beperkt tot rijst met wat smaaksaus en met wat geluk met z’n allen een magere kip. Zo leeft 90% van de bevolking. En daarboven een kleine bovenlaag, oud Red Kmer aanhang, die hun eigen bevolking zo dom en arm mogelijk pobeert te houden.
Daarbij komt dat de oorspronkelijke Khmer bevolking zeer zachtaardig is en totaal overruled worden door de Vietnamesen en Chinezen. Jammer maar het is niet anders.
Zie niettemin veel mogelijkheden hier, corruptie is niet belangrijk. Immers in Nederland is er ook ongelooflijk veel vriendjes politiek en corruptie bij de overheid. Mijn IB voor 2010 is al vastgesteld op $ 40,- voor het hele jaar. Kijk, dat is nu leuk. Hoef ik mij ook niet druk te maken of ik AOW met 65 of 67 jaar krijg. Krijg om mijn 65ste toch veel minder omdat ik niet in NL woon. Niet verder van belang.
Ben gek op warmte dat kom ik hier dus niet te kort. En in de regentijd kan ik mooi een tijdje op vakantie bij vrienden in Texas-USA. dan is het daar weer mooi weer. Al met al, het leven is nog niet zo slecht. Maar eerst beginnen in Cambodja v.a. januari a.s. Ik houd jullie op de hoogte, indien gewenst.:cambodia:

hey klinkt goed man…ik heb zelf net een verblijf van 8 jaar achter de rug in thailand en zit helaas weer thuis bij pa en ma omdat ik het ‘even’ verloor, na een relatie met een zeer jaloerse en bipolar
achtige thaise vriendin…nu word ik thuis gebombardeerd met verhalen over ‘je aow dan’ en je moet
iets doen waar in nederland een tekort aan is…en alles kan me niet veel boeien op het moment.
ik heb 5 jaar shirts etc. verkocht en wil zo gauw mogelijk terug , echter ik zie niet goed hoe nadat
mijn staf is weggerend na bedreigingen van die tante hahaha…wil liever in bv canmbodia eens kijken en vandaar uit mijn handel weer opbouwen…

wat bedoel je in jouw stuk met IB is op 40 $ vastgesteld? en in welke zin heeft NL met thailand nu precies een belasting overeenkomst?

l.p.

Hallo Lamb,

Laten we eerlijk zijn, je hebt natuurlijk een enorme fout gemaakt om terug te komen naar Nederland en dit alleen vanwege het beëindigen van een relatie.
En dat terwijl ze zeggen, in Azie, je zit eerder aan een relatie vast dan dat je ervan afkomt… Er loopt zoveel moois rond daar!
Het hoe en wat over zakendoen in Combodja is te omslachtig om hier even in een paar zinnen uit de doeken te doen. Eventueel kan dat wel eens persoonlijk gedaan worden.
Wat betreft je vraag over belastingen. Handhaaf je bij vertrek uit Nederland niettemin een woonadres in Nederland dan moet je in Nederland alle belastingen betalen. Doe je vervolgens business in Thailand dan ook in T. belasting betalen. Daarom is er een belastingovereenkomst gemaakt tussen NL en T ter voorkoming van dubbele belasting. je betaal dus in maar 1 land belasting = Thailand.
Cambodja heeft geen overeenkomst met NL, dus in beide landen betalen.
Ik heb vanuit NL een klein pensioen en aangezien ik Cambodja produceer zou ik dubbel moeten betalen. vandaar wonen in Thailand en dan op een jaar/business visum naar C.
Nu is Cambodja het corrupste land onder de corrupte landen. Start je een handeltje dan komen ze bij je langs om te vertellen wat je betalen moet. Altijd het verhaal aanhoren en dan een gezicht trekken en ze vertellen dat je zo en zoveel geinvesteerd hebt, bv. $ 50.000 (alles in dollars hier) en de eerste jaren geen winst maakt. Dan vragen ze altijd 'wat stelt u dan voor". Na wat heen en weer gepraat en erg zorgelijke gezichten trekken ben ik vervolgens met pijn en moeite (inwendig lachend) dat bedrag overeengekomen.
Houd er wel rekening mee dat arbeidsloon in C lager is dan in T maar levensonderhoud, ondanks veel armer dan T, in C. duurder is.
Begin november ga ik weer naar Azie om mijn voorbereidingen te treffen voor mijn emigratie naar Thailand/Cambodja. En dan infebruari/maart 2010 alles in de container, mijn kat onder mijn arm en voorgoed weg uit dit land zonder toekomst.>>>
PS wat je AOW betreft, ben je geen Turk of Marokkaan dan word je inderdaad gekort op je AOW (2% per jaar niet in NL) als je oud bent. So, what. Zorg dat je in Azie wat verdient, wat spaart, veel heb je niet nodig om daar goed te leven en neem het leven zoals het komt.:zon02:

Ik heb jullie discussie even verplaatst naar een apart stukje, zodat het andere topic z’n aandacht op het interview kan houden.

Robert, leuk om wat te horen op mijn vragen…ik vroeg me enkel af waarom je weggaat nu?
vind je het niet leuk meer of is het voor de tijd dat je dus verplicht in nl. moet zijn om div.
verzekeringen of pensioenen te behouden voor later zorg?
en als je cambodia niet geschikt vindt voor lange tijd, dan kan je toch in thailand gaan wonen?
ik ben bezig alles weer op een rij te zetten en de voor- en nadelen in te schatten van weer
‘een vlucht’ naar cartoon land hahah.
tot hoors.

Lamb

Ik ben Robert niet maar ik wil je wel een antwoord geven. Als je bericht tenminste voor mij bedoeld was. Laat dit even weten.

hallo jpamon ))…inderdaad was mijn bericht voor U bedoeld…robert is dan de moderator hier op de site dus…excuses…

lambert

Als je reeds geruime tijd in Thailand gewoont heb dan ben je beslist niet onbekend met de verzekeringen aldaar. Bij BUPA of IAI kun je tegen een meer dan redelijke prijs een goede ziekte-verzekering afsluiten. Voor duidelijk minder dan NL. En de ziekenhuizen/doktoren in Thailand staan bij een groot aantal Nederlanders in hoog aanzien. Letterlijk is het allesbehalve een straf om in een Thais ziekenhuis te liggen!
Wat pensioenen aangaan. Als je een echte ondernemer bent dan denk je daar niet aan. Er is niets leukers dan ondernemen en gewoon doorwerken tot aan je dood. Thuiszitten brengt niets en tijdens je werk kun je altijd nog andere landen bezoeken op kosten van je bedrijf.
Ik jheb zelf de afgelopen jaren veel geld verloren aan lijfrente-polissen (faillisement Vie d’Or), in NL goedgekeurde banken (Icesave) Zodat ik nu de beslissing voor mijzelf genomen heb in eerste instantie alleen aan mijzelf te denken. Het door mij verdiende geld komt op banken in Hong Kong, China en Singapore (allemaal een hogere rating dan de z.g. veilige banken in NL) en de rest steek ik in mijn bedrijf (en mijn vriendin:kus:…)

Hallo japmon,

Onze zoon woont reeds 4 jaar in Cambodja. Hij is eveneens met zijn vakantieliefde aldaar getrouwd. Ze wonen nu in Kep en hebben daar, zoals inderdaad veel buitenlanders, een guesthouse. Moest je daar eens in de buurt zijn, zijn naam is Stefaan zijn vrouw is Kong (afkomstig uit Sihanoukville) en het guesthouse heet Botanica.
Ze willen echter iets anders doen dan een guesthouse openhouden (misschien wel naar België komen wonen) daarom staat Botanica nu te koop. Indien je iemand weet die zijn buitenland droom op die manier wil waarmaken kan die altijd eens een kijkje gaan nemen.
Ik heb wel de indruk dat het voor jullie Nederlanders iets gemakkelijker is om toch nog wat in orde te blijven met sociale zekerheid wanneer je in het buitenland woont dan voor Belgen.
Ik wens je veel succes met de zonnepanelen, is inderdaad een gat in de markt in Cambodja.
GRoetjes,
Agnes

Hallo Agnes,

Leuk om je reactie te lezen en het verhaal over je zoon. Als moeder zul je wel blij zijn dat de zoon weer terugkeerd naar België. Over Kep, een oude Franse badplaats. Alles door de Rode Khmer in elkaar geschoten en/of afgebrand. Ik kom daar af en toe en zou voor mij niet de ideale plaats zijn. Te stil, geen stranden en daardoor voor de ‘Barangs’ (Kmer voor blanke buitenlanders) weinig brood te verdienen. Niet alleen in Kep maar ook in bv Sihanoukville zullen de toeristen de komende maanden verstek laten gaan.
Zo’n 70% minder gaat men van uit. M.i niet alleen vanwege de economische crisis maar ook vanwege het verkrachten van de Cambodjaanse stranden. Men wil overal de Spaanse Costa’s nadoen en bouwt alles vol met hoge hotels. Waar vervolgens geen klanten zullen komen, dus leegstand is het gevolg. Men beseft hier niet dat de westerling de voorkeur geeft aan een leeg en romantisch strand met af en toe een hutje om te slapen.
Als Nederlander hier kan ik niet terugvallen op de Nederlandse sociale zekerheid. Ik heb geen woonadres meer in Nederland. Voor ziektekosten enz. ben ik verzekerd in Thailand en voor eventuele gezondheidsproblemen moeten mijn partner en ik altijd naar Thailand. In Cambodja kun je nl gerust doodgaan, niemand kijkt immers naar je…
Terug naar Nederland, ik was vorig jaar voor het laatst op bezoek bij een demente tante. Is nu overleden. Zij zat in een verzorgingshuis met 5 andere vrouwen op een kamer. Kwam ik binnen zat zichtbaar links een oude vrouw op het toilet. In de hoek lag een vrouw in haar Billy’s op een rubber bed. Werd 2x per dag schoongespoten. Schandelijk gewoon. Moet ik zo oud worden? Dan laat ik mij wel op mijn oude dag, dagelijks, door mijn partner naar het strand rijden. Om de jonge blommen in badpakken te kijken. Gaat het niet meer dan mag zij mij doorrijden de zee in. Klinkt hard maar is m.i. een betere dood dan wachten op de sociale verzorging in Nederland.
Het prettige in Cambodja is, altijd warm. Aardige (Khmer) mensen:chin:. Wil je een paar dagen naar de beschaving en heb je behoefte aan wat luxe dan vlieg je voor $ 30 naar Bangkok. Na een dag of 3-4 ben ik weer blij dat ik hier terug ben.
O ja, ik maak geen zonnepanelen, maar heetwater boilers op zonne-warmte. Alles voor export …naar Europa. Vanaf februari ook in Belgie verkijgbaar.

John
PS 21 december vlieg ik met mijn partner naar Europa en dit om familie en vrienden zowel in NL als BE op te zoeken. Jullie krijgen sneeuw las ik. Brrrrr.

Hey

ik was begin december in Cambodja en heb aan bezoek gebracht aan Botanica . Een goede babbel gedaan met je zoon en zijn vrouw . En daar dan ook gehoord over zijn andere plannen .
Het was een relax verblijfje daar .

michel

jpamon

John, heb je toevallig Nederlandse staff nodig voor bijvoorbeeld administratie (of enig ander werk)? Ik zou zeer geïnteresseerd zijn…

Hoi aan allen.

Ik heb jullie forum gelezen , maar ik vind nergens een duidelijk antwoord op vragen b.v. als, wat kost een bescheiden woning ergens op +/- 20km van het strand. Wat zijn de leefkosten /dag-maand? Met welke kosten moet je rekening houden. Welke papieren/formulieren heb je nodig om daar permanent te verblijven (op pensioen ) Is Cambodja beter, gemakkelijker om te verblijven dan b.v. Thailand. Hoe is het om daar te wonen. Is het corrupter dan Thailand. ( ik heb een beetje /8jaar/ ervaring met Thailand ) Is het er veilig. Er zijn wel nog wat vragen die ik heb, maar moest ik al antwoord krijgen op deze, zou mij dat best wel helpen. Bedankt en hopend op een bericht. Groetjes vanuit ( voorlopig ) Belgie

Neem eens contact op met de eigenaresse van Rikitikitavi in Kampot. Zij is Nederlandse en heet Denise. Wellicht kan ze en wil ze jouw vragen beantwoorden,

Een bezoek brengen is trouwens een aanrader!

Ik woon dan in Phnom Penh en ken je de leefkosten hier vertellen en dan moet je ervanuit gaan dat het daar wat goedkoper is.

bescheiden woning 200-300 dollar per maand.
electriciteit redelijk duur 30-80 dollar per maand hangt af van je gebruik van airco of geen.
water/kabel/afval 10-15 dollar per maand

Het is makkelijker om hier te wonen dan in Thailand, visum koop je elke 6 of 12 maanden opnieuw kost ong 260 dollar voor een jaar dat is een business visum maar er zijn geen visum regels zoals i thailand dus of je nu gepensioneerd bent of werkt is allemaal dezelfde visum.

Ik ga ook oa naar Cambodja (ook Vietnam en Laos) en zou heel graag ook daar gaan wonen (Cambodja:lijkt me interessantste);

Eventueel iets huren met meerdere zou de vaste kosten serieus drukken natuurlijk…

zijn er nog die plannen hebben in die richting?

groeten,
Kristof

Hoi Kristof,

Ik ga in November emigreren naar PP.:dag: Ik doe momenteel een TEFL cursus om daar les te gaan geven, hopelijk kom ik aan een baan… (fingers crossed!) Ik ben benieuwd of je nog steeds van plan bent om weg te gaan. En voor hoelang…?
Gr

Hello,

kontakteer me ens om men email cvgbe @ yahoo.com (gebruik ik zelden) dus veiliger hier op de site voor junkmail enz maar zal em dus nu meer bekijken.
Dan kunnen we ens live afspreken. Want is een heel verhaal amai heb zoveel geleerd op de reis.
Ook anderen kunnen reageren hoor als ze in die richting iets willen doen.
groeten
Kristof

Ik hoop dat het een erkend TEFL is wat je doet?
Anders zonde van je geld en tijd.

Maar ook zonder TEFL kom je makkelijk aan een baan als leraar hier, als je engels maar op een redelijk niveau is moet dat geen enkel probleem wezen.

Veel succes!!!

1 like

Hoi Newstarter,

Ik heb eens mijn cursus helemaal uitgevogeld en tot mijn teleurstelling is het niet erkend. Het is een i-to-i TEFL. Jammer, maar ik ben achteraf och wel blij want het heeft mijn Engels bijgespijkerd en ik heb wat lesgeef techniek geleerd. De vertrekdatum komt steeds dichterbij en ik heb er zin in! Groetjes! :dag: