Interview: Een nieuw leven opbouwen in een corrupt Cambodja

Interview

Jan woont sinds februari 2005 in Cambodja. Wat bewoog hem om deze stap te zetten? Heeft hij hier spijt van of is het een droom die uit is gekomen? Wereldwijzer vroeg het hem.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon in Cambodja sinds februari 2005.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Cambodja te verhuizen?
Ik wilde altijd al heel graag reizen. Daarnaast wilde ik niet door medisch toedoen 100 jaar worden achter de geraniums. Verder hou ik ook erg veel van een warm klimaat. Hierdoor heb ik een paar jaar geleden alles verkocht in Nederland en ben ik gaan reizen.

Ik wilde tijdens mijn reis onder andere graag Angkor zien. Eenmaal in Cambodja leerde ik een jongen kennen. Hij werkt nu bij mij in de Baca Villa en bracht mij destijds naar Angkor achter op een bromfiets. Ik had geen haast en bleef enkele dagen langer als gepland in Siem Reap. De ouders van deze jongen nodigde mij bij hem thuis uit om te komen eten. Op dat moment zag ik de andere kant van Cambodja. Ze woonden toen in zeer slechte omstandigheden in een klein houten hutje op 4 palen en dat was het. Ze hadden geen toilet, douche of keuken, alleen een berg afval, rommel en stank. Ik ben daardoor ook direct behoorlijk ziek geworden van het eten en heb enkele dagen met hoge koorts op bed gelegen. Geen van de kinderen van de familie ging op dat moment naar school. Ze hadden ook geen werk, maar wel veel medische problemen en geen kleren.

Dit sprak mij zo aan dat ik een hutje tegenover hun heb gehuurd en kon ze zo beter volgen en proberen te helpen. Ik heb eerst de medische problemen voor ze opgelost. Daarna heb ik kleren voor ze gekocht en voor alle kinderen het schoolgeld betaald. Ik ben verder bij hun hutje een toilet en douche van steen gaan bouwen met een grotere woonkamer erbij. Ongeveer 6 maanden later ben ik Baca Villa opgestart samen met deze familie, met de wetenschap dat de helft van hun niet kan lezen
of schrijven en ze allemaal erg laag geschoold zijn. Geen van hen had enige ervaring in het runnen van een guesthouse. Ik heb, nadat we alles klaar hadden gemaakt, ieder van hen individueel opgeleid. Zo weet iedereen wat z’n taak is. Zo werken we vandaag de dag dan ook nog.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Cambodja te gaan wonen?
Dat is vrij eenvoudig. Je hebt hier in Cambodja alleen een businessvisum nodig, welke je eenvoudig kunt kopen voor bijvoorbeeld 12 maanden.

Links: Jan samen met een zoontje van de familie in de Baca Villa
Rechts: Voorzijde van de Baca Villa van Jan

4. Hoe bevalt het leven in Cambodja?
Het leven bevalt me erg goed in Cambodja. Ik hou van het buitenleven en het is altijd lekker warm hier. Ook is de bevolking hier erg sociaal en leef je heel intensief samen. Natuurlijk moet je in Azië veel geduld hebben, aangezien de bevolking hier totaal anders werkt als wij gewend zijn in Nederland. Veel buitenlanders kunnen daar moeilijk tegen.

Cambodja is ook een conservatief land en niet te vergelijken met bijvoorbeeld Thailand! Daar moet je ook respect voor hebben. Het leven zoals ik leef is denk ik ook niet te vergelijken als wanneer je hier gewoon een baan hebt. Ik woon, eet en slaap altijd samen met de familie. Het schept natuurlijk een heel nauwe band met elkaar, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar samen leven!

5. Wat is je leukste ervaring in Cambodja tot nu toe geweest?
Er zijn heel veel leuke ervaringen. De eenvoudige dingen waar ze blij mee zijn, zoals de kleine verbeteringen die je aanbrengt. Als je ziet hoe blij iedereen hier is nu er Engelse les in het dorpje Phoem Chhuk wordt gegeven. Verder de grapjes die ze maken, waar ik natuurlijk telkens weer in trap. Deze “onnozelheid” van ze is ook erg leuk om telkens weer mee te maken.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Cambodja wonen?
Ja, het verschil tussen Nederland en Cambodja is waanzinnig groot. Vooral als je leeft zoals ik dat hier doe. Ook materialistisch gezien. Ik heb hier een tv en computer (meer zou ik hier ook niet willen hebben). Verder leef ik eigenlijk precies zoals de lokale bevolking hier. Daar moet je uiteraard wel tegen kunnen. Het is natuurlijk zo dat Cambodja veel problemen heeft. 15% van de bevolking hier is onder de 15 jaar, 12% van de kinderen sterven, er is een heel erg hoog AIDS percentage en de vele sterfgevallen van vrouwen bij de geboortes van hun kinderen, waardoor er ook
veel weeskinderen zijn. En dit zijn pas enkele voorbeelden.

Daarnaast is de infrastructuur, zeker op het platteland, erg slecht. Net zoals het onderwijs. En erg belangrijk, de enorme corruptie, waardoor het moeilijk leven en werken is. Als je, zoals ik, vaak op het platteland werkt, dan zie je veel problemen. Werk je uitsluitend in steden, dan heb je er iets minder last van.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Ik heb niet veel problemen gehad met integreren. Natuurlijk heb ik daarvoor wel zelf moeite moeten doen. Daardoor heb ik soms gewoon de bromfiets gepakt en ben ik even ergens gaan koffie drinken waar veel plaatselijke bevolking komt. Ook is het erg belangrijk dat je hier nooit boos wordt. Als je wilt integreren is dat het slechtste wat je kunt doen. Maar hoe langer ik hier leef, hoe beter ik iedereen hier ben gaan begrijpen. Doordat ik de taal spreek ga je elkaar ook steeds makkelijker en beter begrijpen.

Links: Jan controleert het schoolwerk van Yaie
Rechts: Jan helpt een Cambodjaanse jongen in zijn invalidewagen

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Dit is een lastige vraag. Er zijn veel en grote verschillen! Ten eerste is de denkwijze hier totaal anders. Veel toeristen hebben dat niet door, aangezien ze daarvoor te kort in Cambodja zijn.

Daarnaast groeit iedereen hier op met corruptie. Dat is heel normaal voor iedereen hier. Ikzelf vind dat nog steeds erg lastig. Vooral als het op het werken aankomt.

Tevens is de denkwijze hier anders dan in Nederland. De mensen in Cambodja vinden vandaag leven belangrijk, maar gisteren en morgen is totaal onbelangrijk. Hierdoor plannen mensen niets vooraf.

Tot slot zijn de mensen hier erg gelovig. Het is belangrijk om daar met respect mee om te gaan. Ook zijn ze erg gelovig en is Boeddha echt alles voor ze!

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Cambodja?
Ikzelf heb een Baca Villa (guesthouse) opgestart, zodat de hele familie waar ik bij woon werk heeft dus heb ik geen werk hoeven zoeken. Mocht je van plan zijn om hier te komen wonen kun je kijken op http://cambodiajobs.blogspot.com. Hier staan verschillende vacatures op. Buitenlanders worden hier namelijk veel gevraagd in verschillende richtingen in verband met hun (algemene) kennis.

10. Waar moeten mensen die in Cambodja komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Je moet rekening houden met de warmte hier en het tempo van leven zal langzamer worden. Vooral het tempo is iets waar veel westerlingen mee de fout in gaan als ze hier komen wonen.

Daarnaast is het zo dat de mensen hier in Cambodja minder algemene kennis hebben dan wij. Pas je daarom goed aan aan de cultuur en hou rekening met de boeddhistische levensovertuiging. Probeer ze niet je eigen westerse levensstijl op te dringen, maar laat ze gewoon in hun waarde. Dat waarderen ze hier heel erg. Het is natuurlijk ook zo dat je de mensen hier wel kennis kunt laten maken met je eigen levensstijl zonder dat je hun cultuur aantast.

Tot slot is een heel erg belangrijk punt de taal. Het is belangrijk om de taal zo snel mogelijk te leren!

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Cambodja te gaan wonen?
Nee, ik heb nooit geen spijt gehad dat ik hier leef en ik zal er ook nooit meer weg gaan.

=====================================

Meer weten over Cambodja? Bezoek het Cambodja Forum op Wereldwijzer.

Voor meer foto’s van Jan en de familie, de kinderen, het schooltje etc. kun je hier kijken.

3 likes

mooi intervieuw ik ben in cambodja geweest prachtig land heerlijke mensen heb respect voor jan dat hij in elk geval een familie een beter leven heeft gegeven en wens hem nog vele gelukkige jaren daar toe geniet ervan jan groetjes uit thailand

Hallo Jan, Wij hebben in 2005 bij je gegeten in de tuin. Heerlijk Cambodjaanse pannekoeken met groene kruiden en vlees. Het Guesthouse was net gestart. Het was een mooie ervaring maar jammer genoeg hadden we al een ticket geboekt voor de verder reis anders waren we beslist gebleven om van Bacca Villa uit fietstochten te maken naar de omliggende dorpjes. We komen beslist een keer terug omdat alnog te doen. Ik kijk regelmatig op je website om het te volgen. Veel succes en misschien tot ziens. Lieneke en Hans Castel. Oost-Souburg

Het is idd. een prachtig verhaal. Mooi is ook dat Jan z’n grote wens, een nieuwe school in Chhuk bouwen, uit is gekomen. Het is bijna klaar.

http://cambodia-dutch.org/Picturesschoolchhukgb_files/nieuwe-school-klaar-29-01-2009.jpg

http://cambodia-dutch.org/Picturesschoolchhukgb_files/donated-by-CDO.jpg

http://cambodia-dutch.org/Picturesschoolchhukgb_files/opening-school-director-education-C.jpg

Kijk voor meer foto’s maar eens op www.cambodia-dutch.org

Wat een geweldig voorbeeld van daadkracht. ben zelf afgelopen jaar voor het eerst in cambodja geweest en werd zeer gegrepen door het land. Zou hier graag verder vorm aan geven en beraad me nog op de mogelijkheden. Ik blijf het hier in ieder geval volgen. Heel veel succes en nogmaals: petje af!
Hartelijke groet!

Wat een mooi en goed initiatief! Zo help je de bevolking echt.
In In 2006 heb ik een projekt waar o.a. Nederlandse vrijwilligers engelse les geven, bezocht.Dat was ook in een dorpje vlakbij Siem Reap. Het leslokaal stond op een tempelterrein.
Ik mocht er een lesje volgen en was zeer onder de indruk ( ik ben zelf leerkracht) van hoe gemotiveert de kinderen daar zijn.
Ik zal dit projekt blijven volgen. Heel veel succes groet, Annelies

Een heel leuk interview, heb dit met veel aandacht gelezen.
Mijn waardering voor Jan dat hij dit heeft opgebouwd in Cambodja.

Ben al verschillende keren in Cambodja geweest en in 2005 ben ik bij Jan op bezoek geweest.
Ik vond dat hij dit leuk had opgezet en als gastheer was hij er ook voor iedereen.
Misschien ga ik dit jaar in de zomer weer naar Cambodja op vakantie.
Dan zal ik, als in Siem Reap ben, ook even een paar nachten in Baca Villa verblijven.

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Het doet me enorm goed dat de school klaar is. Maar we zijn er nog niet !

Op 10 February as wordt de school officieel geopend door de directeur van onderwijs van Siem Reap samen met de district directeur van onderwijs. De openings ceremonie duurt 3 dagen van zonsopgang t/m zonsondergang en alle leraren en dorpsbewoners, hoofdmannen van alle omliggende dorpen en de communeman die behoren bij de commune van CHHUK zijn uitgenodigd.

We hebben er tevens een grote opslag loods bijgebouwd van 9x9 meter voor opslag van World Food Program dat hier dagelijks eten komt brengen en we gaan er vakschooltjes starten, vak leren zoals waterpompen herstellen, fietsen leren repareren, een naaimachine plaatsen en leren kleren herstellen en kleren zelf maken (veel gedoneerd dank zij vele Nederlanders via containers hierheen gestuurd).

Meer jobs creeeren is meer inkomen, dat is belangrijk zodat ze meer en beter in hun eigen levensbehoefte kunnen voorzien.

Ook op medisch gebied gaan we verder.
We hebben al een groot stuk land ter beschikking gesteld gekregen en vragen Nederlanders om hiernaar te kijken.
Veel medische problemen, een ziekenhuis is een deze onder de armoede grenslevende bevolking een must !!

Ook hoop ik dat er medische mensen, ziekenhuizen, vrijwilligers zullen reageren zodat we de lokale medische mensen meer kunnen helpen meer van meer informatie kunnen voorzien etc.

Dankzij www.geredgereedschap.nl en http://www.eyeclarify.com/ en het Mill College uit Tilburg en de vele andere scholen in Eindhoven, Rotterdam, Amsterdam etc die allerlij acties doen, de huisman band uit Tilburg, http://www.pheijl.nl/ die de salarissen betaald van de twee jongens die we opleiden als leraar, Paul Vink fotograaf, de mensen van de stichting Cambodia-Dutch Organization, de donateurs etc etc. Kunnen we dit realiseren.

Iedereen heel, heel hartelijk bedankt !!

Groetjes
Jan

Dag Jan,

Jeetje! te gek zeg! Ben net zelf een week terug van mijn reis, waarbij ik o.a. 3 weken in Cambodja ben geweest. Dit land heeft echt mijn hart gestolen… Ik ben er de hele tijd mee bezig in mijn hoofd en zit er zelfs over te denken daar voor langere tijd te gaan wonen en werken. Je bent absoluut een inspiratie! Dank je wel.

Groetjes,
Caroline.

Dank je !

Tot ziens in Cambodia ?? !! :dag:
Groetjes
Jan

Hoi Jan,
Mooi verhaal om te lezen wat je allemaal gedaan hebt daar!! Echt super.
Heb je evt adres of site van je guesthouse wij zijn van plan om eind mei/begin juni daar te zijn gaan eerst nog naar Thailand en Laos.
Succes en bedankt.
Gr Olga

Hoi Olga,

Leuk dat jullie naar Cambodia en Baca Villa komen, zullen zien dat het een ongelooflijk mooi land is.

Het adres is:

Baca Villa
026, Phum Taphul, Khum Svay, Dangkum, Siem Reap, Cambodia.
Phone:

hallo

hoi jan we komen in juli een paar dagen jouw kant op,hoe is het weer dan?

Het is dan regenseizoen, maar erg aangenaam. Koeler als nu hier bijvoorbeeld. Regensieoen hier is anders als in Nederland. Overdag schijnt bijna altijd gewoon de zon (zoals als altijd) smiddags kan het bewolkt worden en meestal later op einde middag en savonds maar vooral snachts KAN het regenen, de volgende ochtend schijnt de zon alweer.

En alles is mooi groen, de rijst velden staan in bloei, mooie tijd dan !
Groetjes
Jan

Jan je bent geweldig!!
Chhuk is prachtig en ik mis het nog steeds!
Maar goed nieuws; In februari kom ik terug met pure!! :D:D
HOop jullie dan allemaal weer te zien!
Suc6 met alles daar, helemaal met alle regen van de laatste tijd!
xx
Roos

:chin:Jan, heel veel goeds toe gewenst ik hoop je een keer te ontmoeten als ik In Cambodja ben December ben ik in Thailand en ga zeker de grens een keer over .:thailand::cambodia:

Hallo Jan
Heb je verhaal gelezen, vindt het geweldig van je dat je zo’n onderneming bent aangegaan, werkelijk klasse.Ik wens je ook veel succes toe met het quest house waar je heel de familie van werk verzorgd.Werkelijk grandioos van je. Zo zie je dat je met geduld en zelfvertrouwen iets moois kan opbouwen. Wanneer ik binnenkort naar Cambodja afreis zal ik zeker het questhouse met een bezoek vereeren. Nogmaals Jan heel veel succes toegewenst.
Groetend Ruud en Siriluck Jansen uit een zonnig Thailand.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties,

Ondertussen hebben we een ziekenhuis gebouwd op het platteland hier in Cambodia en as 19 Maart 2010 hebben we de opening.
Meer foto’s zijn hier te vinden :

Maar ook in Takeo zijn we erg actief en hebben daar inmiddels een groot vrijwilligers huis, mijn zus Rita en Maaike hebben alles opgezet en vanaf nu geven we daar ook engelse les, basis hygiene informatie etc etc:

Groetjes vanuit een warm maar mooi Cambodia
Jan

Erg mooi!

Ik wil hier een bezoekje plegen in het najaar! Heeft U een website?

Mvg,

Tim