Wonen in Cambodja

Hallo,

Ik heb wat zitten scrollen door dit forum maar kon niet echt antwoord vinden op mijn vragen.

Wij wonen en werken op dit moment in de Filipijnen, nu is ons de kans aangeboden om naar Cambodja te verhuizen.
Echter kan ik bar weinig vinden op internet over expats wonend / werkend in Cambodja.

We hebben al enige research op internet gedaan, maar we hopen dat jullie ons wat meer opweg kunnen helpen.

Hoe is het wonen in Cambodja, waar wonen de meeste expats, zijn er veel expats in Cambodja?
Wij zijn zelf nog een jong stel 25 & 26 jaar en hebben evt. al een baan (we kunnen naar verschillende landen).
Cambodja trekt ons aan de ene kant heel erg maar het valt me op dat er weinig verhalen te vinden zijn op internet over hoe het leven is, waar wonen mensen, is het veilig, hoe corrupt is het, zijn er bijv. Dutch clubs of enig ander land? etc. etc.

Wij hopen dat jullie, jullie verhaal met ons willen delen zodat we een beter beeld krijgen van hoe het is om in Cambodja te wonen.

Alvast ontzettend bedankt.

Groetjes,

Kimberly & Maurice

p.s. hoe staat het met de taal, kunnen we ons makkelijk bevinden tussen de lokalen, in een supermarkt o.i.d.
We hebben gelezen dat al heel vaak Engels de 2e taal is.

Klein beetje achtergrond wij moeten een branche gaan opzetten in Cambodja (nog een aantal keuzes gehad maar dit is eerste keus).
Wij moeten 400+ mensen gaan aannemen etc. etc. voor ons is het dan ook heel belangrijk dat we met Engels uit de voeten kunnen, want ik denk dat de lokale taal moeilijk te leren is, zeker in het begin tijdens ons oriëntatie proces.

Vrij recent is een group aangemaakt op Facebook voor Nederlanders en Belgen in Cambodja:

Er zijn aardig wat Nederlanders in Cambodja, maar je ziet ze weinig op dit forum. Op internationale forums vindt je veel meer informatie voor expats, zoals khmer440 (bijvoorbeeld over het kopen of huren van een appartement). Sommige Nederlanders hebben ook wel blogs. Ik ga hier niet allemaal links plaatsen, maar dit is wel een aanrader:

http://www.movetocambodia.com/

Nederlanders runnen o.a. enkele kleinschalige hulporganisaties, specifieke medische hulpverlening (ook psychische), fototours, jeeptours, restaurants of hotels (i.i.g. in Siem Reap, Battambang, Sihanoukville en Kampot) en lounge bioscopen in Phnom Penh. Er is een school in PP voor Nederlandse kinderen (De Wieken).

Cambodja is zeer eenvoudig om je te settelen, vooral met de Engelse taal en US$. Wanneer je de hitte (vooral april), het regenseizoen, bijkomende overstromingen en dengue kunt weerstaan… En je moet op je spullen letten, veel huizen zijn als vestingen en dat is niet voor niks. Maar de Filipijnen kent vast soortgelijke situaties. Overigens zijn of waren er ook Filipino scammers actief in Phnom Penh. Corruptie is synoniem met Cambodja.

Ik spreek wel eens Nederlanders in Cambodja, maar persoonlijk ga ik liever met lokale vrienden om, want via hen heb je makkelijker contact met mensen die geen Engels spreken en je komt nog eens ergens. Expats hebben de neiging om veel lawaaiig rond te hangen en bier te drinken, zo’n type ben ik niet. En helaas drijven expats en NGO’s de prijzen op. Misschien iets om bij stil te staan.

Werkelijk alles is verkrijgbaar, of het nu om kaas, drugs of exploitatie gaat. Zolang je maar dollars hebt. In supermarkten (van klein tot groot) kun je nagenoeg alles vinden wat de westerse maag blij maakt. Van de grotere is Lucky Mall populair, en deze somer is een nieuwe Japanse Aeon mall in PP geopend.

Gezondheidszorg is iets om rekening mee te houden. Er zijn internationale klinieken, maar voor ‘ingewikkelde zaken’ ben je aangewezen op Bangkok (goede vliegverbinding).

Johan

Hi Johan,

Dankjewel voor je snelle en vooral informatieve reactie! We gaan nog is wat meer rond snuffelen! :slight_smile:

We waren in eerste instantie beetje geschrokken omdat we lazen dat Cambodja nummer 2 op de ranglijst staat van meest corrupte landen…

p.s. wij zijn ook geen schreeuwende, lallende expats…

Hallo KimberlyMaurice,
Hele onderneming om van de Filipijnen naar Cambodja te verhuizen!
In Cambodja wonen en werken is mogelijk, mits je de juiste personen kent. In Azië is het gebruikelijk dat je gebruik maakt van lokale mensen om iets op te zetten. Denk maar aan grond kopen/huren en een business opzetten. Maar, kijk daar goed mee uit! Wij komen al 10 jaar in Cambodja, omdat onze zoon daar woont en werkt. Het zijn prachtige mensen en ik denk dat toch wel 70% van de mensen Engels spreekt. Dat kun je niet van de Thai zeggen.
Corruptie, ja dat vind je daar ook maar waar niet? Als ik zou moeten kiezen tussen onze graaicultuur en de corruptie in Cambodja, dan kies ik voor dat laatste.
Maar dat komt omdat wij al ons hebben verweven met de plaatselijke bevolking in Siem Reap. Lees mijn eerdere reactie.
Er zijn genoeg Nederlanders in Cambodja en veel van hen hebben ook een business opgezet.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Grt Louis de Gruiter