Wonen en werken in Cambodia

Wonen en werken in Cambodia.

Om te wonen en te werken in Cambodia heb je als je langer wilt blijven als een maand een business visa nodig. Als je bij aankomst een toeristen visa hebt moet je die eerst om laten zetten naar een maand business visa, dit business visa kun je omzetten naar een 3, 6 of 12 maanden business visa. Let er wel dat je een M stempel in je pas krijgt dan kun je tijdens je verblijf zonder een nieuwe visa te betalen in en uit Cambodia.

Als je weet dat je langer wilt blijven kun je bij de grens van binnenkomst ook direct een business visa aanvragen, kosten USD 25.- en zorg dat je twee pasfoto’s bij je hebt.
Indien er vragen worden gesteld (en dat is bijna nooit) zeg dat je als leraar werkt.

Om er te werken heb je verder geen speciale vergunning nodig, de meeste buitenlanders zijn werkzaam als leraar (vooral Engels, maar ook spaans en Duits wordt steeds meer gevraagd). Veel andere buitenlanders zijn werkzaam als manager voor hotels of werken voor een organisatie.
De meeste jobs zijn in Phnom Penh en Siem Reap en vooral in het laagseizoen gevraagd.

Jan

Hello Jan ,
Ik ga dus ook voor 3 maanden naar Azie , en zou 2 keer in en uit cambodia moeten gaan richting Thailand . Ik kom cambodia binnen zonder visum en was van plan aldaar 1 aan te schaffen
Volgens ik lees zou ik dus beter direct een business via aanvragen .
Hoe gaat het in zijn werk , en hoeveel kost het ??
Bedankt ,
Jack

:wereld::vak02:

Beste Jack,

Heel eenvoudig, zodra je Cambodia binnen komt vraag je een Business visa aanvraag (Norrmaal krijg je standaard een touristen visa formulier). Je vult alles in en betaald voor een business visa USD 25.-
Je moet wel binnen komen bij bv Poipet, vleigeveld Siem Reap of Phnom Penh (als je vanaf Thailand komt) dit zijn erkende business visa entrance.
Ook heb je twee pasfoto’s nodig.

Je kunt het ook van te voren in Thailand regelen (dat heb ik gedaan) bij de Cambodiaanse ambassade, smorgens je paspoort met twee pasfoto’s brengen, formulier invullen (er worden verder geen vragen gesteld) en rond 17.00 kun je je paspoort met visa ophalen dan heb je aan de grens geen gedoen. Werkt goed.
Cambodia Embassy of Cambodia in Bangkok:185 Rajadamri Road, Lumpini, Pathumwan, Bangkok 10330
Tel: +66 2 254-6630, 253-985, 253-9851
Fax: +66 2 253-9859

Succes
Jan

Beste Jan ,
Bedankt voor het antwoord , maar ik heb nog 1 vraag :
Hoe lang is zo’n business vium geldig ???
Krijg je voor de eerste keer langer dan 1 maand , of is het 3 maanden ???
Als ik het goed begrijp dus bij aankomst op de airport van PP gewoon een fomulier invullen .
Groetjes ,
Jack :wereld:

Dat is 30 dagen geldig en kun je bijna bij elk reisburo’s laten verlengen met 1, 3, 6 of 12 maanden. De prijs is verschiilend van reisburo tot reisburo. Ik betaal voor een 12 maanden business visa USD 280.- per jaar.

Kijk anders ook hier even: http://www.mot.gov.kh/visa.asp

Inderdaad bij aankomst op het vliegveld in PP kun je dat direct invullen en klaar, wil je tussentijd toch nog een keertje uit Cambodia zorg dan dat je een M stempel op je visa hebt staan dan kun je zonder telkens een visa te kopen erin en eruit zonder kosten.

groetjes
Jan

hallo jan,

ik ben van plan om zowiezo langer dan 30 dagen in cambodja te blijven. Nu wil ik misschien wel enigszins vrijwilligerswerk gaan doen, maar echt werken weet ik nog niet. Is zo’n buisness visa alleen te verkrijgen als je alleen maar buisness doet?

Daarnaast had ik nog een vraag, misschien niet in het juiste forum, maar is het mogelijk om eventueel engels les te geven op een school. Ook als je daar toe niet zozeer bevoegd ben met een studie engels of leraar (ik ben namelijk engelstalig opgevoed). Bedankt, Lisanne

Hoi Lisanne,

Leuk dat je naar Cambodia komt, je zult zien dat het een ongelooflijk mooi land is.

Zo’n business visa is heel eenvoudig, zodra je binnen komt krijg je een touristen visa overhandigd. je zegt dan dat je een Business visa wilt. Vroeger toen ik kwam stelde ze geen vragen, nu zullen ze vragen wat je gaat doen dan zeg je dat je voor baca Villa vrijwilligers werk doe dat vul je in. Verder vragen ze niets en heb je een business visa voor een maand, hier in Siem Reap kun je verder eenvoudig verlengen per maand, 3 maanden, 6 maanden of een jaar. Wil tussentijds uit Cambodia zorg dan dat je een “M” stempel krijgt in je visa dan kun je erin en eruit zonder opnieuw een visa te hoeven te betalen.

Je kunt overal redelijk gemakelijk Engelse les geven zonder dat je iets hoeft te overleggen, in het laagseizoen vooral geen probleem in het hoogseizoen stoppen veel scholen omdat de mensen werken bv als gids in Angkor en geld moeten verdienen.
Als vrijwilligers kun je ook een eenvoudig Engelse les geven vaak wordt er net zoals bij bij wel een kleine vergoeding gevraagd.

Ik hoop je hiermee op weg te hebben geholpen.
Mocht je nog vragen heben laat het mij gerust even weten.

groetjes en succes
jan

Hoi Lisanne

Nog even een aanvulling op het visumverhaal van Jan. Officeel krijg je alleen een M in het bussiness visum als je het verlengd voor een half jaar of 1 jaar. Bij een toeristen visum gaat dat officeel per definitie niet. De regels worden langzaam strenger en strakker, maar je kunt het allicht proberen bij aankomst hier in Cambodja.

Groetjes

hallo,
ik zit ook met een plan in men hoofd om naar cambodja te trekken voor een jaar en daar proberen werk te vinden.Nu mischien een domme vraag maar kan ik gewoon naar pp gaan en daar naar scholen gaan en gewoon vragen of je les mag komen komen geven?of hoe gaat dat precies in zen werk en krijg je ook een kleine vergoeding voor de lessen die je geeft of is dat niet aan de orde.
alle tips welkom
groetjes Ken

Hallo Beeckmans,

dat is totaal geen stomme vraag en ik denk dan ook dat je dat het beste kan doen. Hier in Phnom Penh is werk in het lesgeven snel te vinden.
Veel plezier…

Hallo iedereen,

mijn vriendin en ik hebben een open tiket geboekt en komen 22 september aan in Cambodja om er voor onbepaalde tijd te verblijven en eventueel te werken. We zouden er eerst twee maand rond trekken met een moto om het land te bezichtigen en om zoveel mogelijk contacten te leggen.
Is een moto rijbewijs nodig in Cambodja?
En dan zitten we ook nog met de vraag of we preventief medicijnen moeten nemen tegen malaria?

Alle info is welkom

groetjes,
Andries

Beste Andries,

Wat een leuk vooruitzicht! Als je een motor rijbewijs hebt kun je het inderdaad het beste meenemen. Denken jullie bij het rondtrekken op een motor aan een zware motor (meer dan 125 CC), of aan een ‘normale’ bromfiets zoals zovele Cambodjanen mee rondrijden? Je vindt deze tot 125 CC. Weet dat het verkeer in Cambodja anders en veel minder gestructureerd in elkaar zit dan in Nederland. Enige ervaring in dit verkeer, en in het bijzonder met het rijden van een motor is wel vereist. Zorg bijvoorbeeld dat je altijd bij daglicht rijdt als je langs de grote wegen reist.

Voor informatie omtrent malaria kun je best contact opnemen met je arts, GGD of centrum voor tropische ziekten. Vele mensen nemen inderdaad preventief malariatabletten, maar ook vele mensen doen het. Het is vooral waar je je zelf het comfortabelst bij voelt.

Veel succes met de voorbereidingen!

Geertrui

Huis kopen of huren voor een lange tijd. misschien iets opstarten in toerisme .vraag… wat is de koop prijs van een huis, is dat eigenlijk wel mogelijk.
Waar is het de beste plek om je te vestigen
Graag wat informatie,
Gr Jafo

Hallo Jafo,

Ik zou nooit zomaar een huis kopen in Cambodia, je moet eerst heel goed je huiswerk doen. De wetgeving is niet zoals in Nederland !!
Je hebt altijd de minderheid in de aandelen de cambodiaan (waar je alleen samen iets mee kunt kopen) hij/zij heeft altijd de meerderheid van de aandelen, dus pas op. Al veel buitenlanders hebben zich flink in de vingers gesneden hiermee.
De huur prjzen gaan op dit moment erg snel naar beneden, de economische gevolgen hebben ook in Cambodia toegeslagen.
De prijs hangt natuurlijk helemaal af van wat je wilt en waar je wilt wonen.Vanaf USD 25,- een hele simpele kamer t/m nou noem maar een bedrag…
Het beste is hierheen komen, goed je huiswerk doen en voorzichtig zijn.
Veel succes
jan

$ 25 is dat per mnd en ja waar ??

Daar moet je je niets bij voorstellen, een hele kleine kamer zonder toilet, douce, keuken etc hoor. Tevens woon je dan in een khmer gemeenschap, dus vele kamers bijelkaar. In Siem Reap maar ook in PP.

Gr
Jan

dank je wel voor je informatie, voor dat ik naar combadja kom , neem ik eerst contact met je op.
Gr jafo

intressant,

ik heb dit alles goed gelezen… ( denk ik) …

mijn plan :
eerst Thailand - een week
daarna Vietnam - 2/3 weken
vanuit Vietnam met boot naar Cambodja waar ik langer dan 2 maanden zou blijven ,

vermits ik niet via airport Cambodja binnen kom
zou ik bijde visums voor Vietnam & Cambodja reeds in Thailand die eerste week … aanvragen,
mijn vraag:
kan dit in reisbureau of moet ik naar consulaat … ?
kan ik onmiddelijk buisness visa voor Cambodja aanvragen … ?
Greets,:dag:

Suasadai

Mijn eerste huis was 100 Dollar per maand. Grote woonkamer, grote slaapkamer, badkamer en kleine veranda. Het was een typisch Khmer huis, hout en tussen de lokale bevolking.

Mijn tweede huis was een 1 kamer appartement met keuken en badkamer, en dakterras. De prijs was 70 Dollar per maand.

Voor minder geld zal het zeker en vast lukken maar in Phnom Penh bijvoorbeeld zal het zeker en vast duurder zijn.

Met geduld en een flexibele instelling zul je zeker een geschikte woning vinden.

Succes