Wonen en werken in Egypte

Beste allemaal

Ja, ook ik ben een van de velen die haar hart verloren heeft aan Egypte :egypt:. Meer bepaald Luxor.
Zelf ben ik verpleegkundige en ik zou heel graag als verpleegkundige in Luxor werken.

Zijn er onder jullie die er wonen en werken?
Valt het mee nu met de revolutie om er te wonen en te werken?
Heeft er iemand een idee hoeveel je als verpleegkundige verdient, minimum en maximumloon? (A2 verpleegkundige met 10 jaar ervaring)
hoe zit het financiëel? Intrest in de bank, pensioensparen, ziekenverzekering…?

Als er mensen zijn die mij kunnen helpen, ik hoor het graag.
Ook alle tips zijn welkom!

Isabelle

hallo. Ik woon sinds anderhalf jaar in egypte namelijk in Sharm. Ik raad het ondertussen niemand aan om hier te komen wonen. sinds de revolutie is de mentaliteit er serieus op achteruit gegaan daar geen enkel systeem nog is. dus alle uitschot loopt overal rond en heeft voor niets of niemand respect. bij problemen kan je nergens terecht waar je hulp krijgt. veel beloven maar niemand die iets doet. Ik begrijp dat je je hart verloren hebt aan egypte maar echt onderschat het niet. ook qua werk het salaris is zeer laag of je hebt nog eens het ongeluk dat ze toch wel niet direct kunnen betalen zeker. en ja… wacht dan maar op je centen hoor. ik wil je zeker de moed niet ontnemen maar ik spreek de waarheid en indien je nog vragen hebt je mag me altijd contacteren. grtjs

Beste Channelleke

Ik wil je toch bedanken voor je eerlijke reactie.
Ooit zal ik zeker mijn droom najagen, alleen wacht ik nu nog wel verkiezingen af en natuurlijk ook de situatie ginder.

groetjes x

Beste Channelleke en Isabelle,

Het is precies zoals Channelleke zegt, Isabelle. Ik ben afgelopen maandag teruggekomen van een weekje Sharm el Sheikh. Moest leuk zijn, het weer zit er natuurlijk ontzettend mee, 40 graden, geloof ik, afgelopen vrijdag en zaterdag, maar ik was alleen en je hotel uitgaan is daar geen pretje. Dat heb ik dus maar 1 keer in mijn eentje gedaan en voor de rest ben ik maar 1 keer uitgeweest naar een beachparty met een Deens meisje, Engelse vrouw, een afkomstig uit Egypte Londenaar, een Egyptenaar en een jongen afkomstig uit Syrie die nu in Cairo woont. Dat was goed te doen. Alleen als vrouw heb je er niets, maar dan ook niets te zoeken. Toeristen worden er bedonderd bij het leven. Sprak met een Noor, het tripje, vooraf afgesproken, zou 80 Egyptische Ponden kosten. Aan het eind van de rit moest hij 500 betalen. Daarna sprak ik in het hotel een Engelsman, die was ook alleen. Zijn koffertje naar de kamer brengen werd hij ook al mee bedonderd met tig keer te veel vragen. Zelf maakte ik het mee, er was nergens meer wat te eten 's avonds laat, dus ik vroeg aan een barmedewerker of ik met hem mee mocht eten. Dat waren alleen broodjes met kaas. Ik vroeg wat wil je ervoor hebben, want het stond niet op de menukaart, werd door het hotel zelf verstrekt aan het personeel. Hij zei: geef me maar 30 pond. Oke, dat is voor een paar kleine broodjes met kaas toch al gauw 3,30 euro, maar dat maakte me niet uit. Na een half uur, toen ik met een Engelse aan de bar zat, gaf hij mij mijn geld terug. Hij zei “ik wil 50 pond”. Ik zei hem dat hij die niet kreeg en dat ik de volgende morgen naar de manager zou stappen, voordat ik dat kon doen, want de manager was er nog niet, kwam er een ober naar mij toe, die zei “je had gisteren problemen met …”. Ja, zei ik. Hij dacht dat het ging dat ik niet wilde betalen, maar het ging dus over dat bedonderen. Die ober zei: 30 pond is oke. En Isabelle, ik wil niet beledigend overkomen, maar ik heb meer het gevoel dat je voor 1 of andere kerel gaat, want waarom per se Luxor? Ze zien je daar wel als een lopend geldvat, terwijl wij ook gewoon voor ons geld moeten werken. En ik wil je 1 ding zeggen, als je daar geen geld hebt of meer hebt, dan is de liefde heel erg ver te zoeken. Gelukkig ben je, hopelijk, zoals ik hierboven kan lezen, op andere gedachten gebracht, wat Channelleke spreekt de waarheid. Succes, maar als je ergens een helpende hand kan bieden, dan zou je het ook in andere landen kunnen proberen, waar de situatie niet (zo) instabiel is. Nogmaals succes! x

Isabelle, ik kom er nog even op terug, want ik moest hier toch even zijn. Vergeef me mijn directheid, maar ik heb het idee dat je je niet echt verdiept hebt in Egypte om er voor langere tijd te verblijven. Het hierboven door jou gestelde, qua verdiensten, de z.g. secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals pensioenopbouw e.d., dat is niet zoals in Belgie en Nederland. Het zal een hele kunst zijn, als je idd al uitbetaald krijgt, om je hoofd boven water te houden; vergeet niet dat Egypte een Derde Wereldland is. Ik heb in 2004 iets gehad met een hoteleigenaar. Die obers verdienden tussen 25 en 35 euro per maand. Dat was bij lange na niet genoeg om een eigen huishouding te voeren. Die jongens woonden veelal met zijn vieren of zessen in 1 huis. Ze werkten vaak, of 10 dagen achterelkaar, lange werkdagen van 12 of 15 uur, om vervolgens weer 10 dagen vrij te zijn. In die 10 dagen gingen ze dan vaak naar huis. Ik heb het idee dat jij de boel een beetje van de romantische c.q. idealistische kant hebt bekeken. Het was in 2004 voor een gewone werknemer al een hard leven, maar het is nu nog veel zwaarder. Die revolutie is er ook gekomen vanwege, o.a. de lage lonen, corruptie, voedseltekorten en de algemeen financieel-economische situatie.