woensdag 9 november

(origineel bericht op be-more.nl)

woensdag 9 november

Hahahaha, dat was een leuk grapje gister he, met die weblog van 1 regel. Ik dacht toch echt dat het hele verhaal erop stond totdat ik de reacties wilde lezen en van Corrie zag dat ie zo kort was. Foutje, bedankt allemaal hahaha. Enne ja Anja, heb je je varifocus bril al gnagna. Enne Jelly, ik wilde je niet van het huiswerk afhouden, vandaar hahaha. Enne Jan, heb je vandaag nog wat vis gevangen?? Enne Liesbeth, kleine kabouter, het eind is in zicht hoor. En inderdaad, gisteren was de stroom er ook weer af tot en met vandaag 18.00 uur. Dat is behoorlijk lang, voor mij niet zo erg want ik zit dan savonds met zo n mijnwerkerslampje op mn hoofd, maar voor het ziekenhuis des te vervelender. Ondanks dat vandaag een leuke, fijne en nuttige dag gehad. Vanmorgen meegeholpen met de immunisation van baby s. Erg leuk om te doen. Ik heb voornamelijk het administratieve gedeelte voor mn rekening genomen. Er moesten zo n 15 nieuwe babies geregistreerd en ingeent worden. De 1e inenting bestaat uit polio 0 en DTP. Nurse Josephine vroeg dan in het ugandees naar de naam van het kind, de namen van ouders, baan van ouders, geboortedag, geboortegewicht, woonplaats, hoeveelste kind etc. Die schreef zij dan op een kaart die de moeder dan mee naar huis kreeg. N soort consultatiebureau boekje. Op deze kaart werd dan ook de vervolgafspraak, groeicurve, welke vaccinaties het kind had gekregen en andere bijzonderheden genoteerd. Ik kon dan op mijn beurt deze gegevens overnemen in een groot boek wat als naslagwerk voor de immunisation word gebruikt. Als ik het zelf zou hebben moeten vragen zouden er anders een hoop rare namen te voorschijn komen hahaha, erg moeilijk om op te schrijven en te vertalen. Daarnaast waren er ook zo n stuk of 10 kinderen die hun vervolginentingen kregen wat bestond uit polio 1 en DTP 2. Wat trouwens wel grappig is om te melden dat de babies hier pas na een paar dagen hun naam krijgen, dus bij de naam moest ik dan gewoon ^baby^ invullen. Om terug te zoeken moet je dan weer goed kijken naar de naam van de ouders. Als de moeder van het net geboren kind het gewicht niet wist, keek nurse Beatrice even onder het dekentje en gokte dit met haar olijke vrolijke ogen. Heerlijk vrolijk mens is dit, een genot om mee samen te werken. Linda nam het wegen voor haar rekening en gaf de babies de poliodruppels. De dankbaarheid voor het samenwerken was alom weer zeer groot.
Smiddags was er door de regen niet veel te doen, jaja wattenbollen draaien, ik word er steeds deskundiger in. Verder hebben we heerlijk ontspannen met een paar patienten gesproken die vonden dat wij wel erg kleine boobs hadden allemaal, of wij wel kinderen hadden, want dan hoorden ze toch wel wat groter te zijn. Hilariteit alom aanwezig. Ook hebben wij, mzungu s, geprobeerd om met dingen zoals plastic bakken op onze hoofden te lopen wat natuurlijk vreselijk mislukte. De patienten vonden het allemaal machtig mooi dat die gekke buitenlanders dat niet konden natuurlijk. Een lach is toch de hakve genezing, toch?
Vanavond kwam Jeroen nog even langs om te checken of alles goed gaat. Bennon schijnt nu malaria te hebben. Hij verteld ook dat de outreach volgende week zeer waarschijnlijk doorgaat. Ik hoop het echt, lijkt me super mooi. Verder heb ik vanavond nog effe lekker met mn moeke gesproken, heerlijk even. Daarna ook nog Marten en de kinders gesproken, ook daar gaat het gelukkig over het algemeen goed. Het aftellen is nu wel serieus begonnen.

(origineel bericht op be-more.nl)