Vervolg eerste week

(origineel bericht op be-more.nl)

Vervolg eerste week

Gelukkig was ik snel weer beter en ben ik alleen de woensdag ziek geweest. Denk toch dat de combi van Rolex en taart niet goed gevallen is.
Gelukkig had ik donderdag 1 aug een leuke dag want ik heb 2 x een keizersnee gezien. In de ochtend is een jongetje geboren en in de avond een meisje. Zo leuk om te zien dat er een nieuw kindje op de wereld is. Ook heb ik bij de 2e keizersnee mogen helpen bij de anesthesie. Ik heb steeds wat diazepam bij mogen geven en gelet op de vitale waardes. Vrouwen hier gaan bij een keizersnee niet helemaal onder narcose. Er word gezorgd dat ze half slapen en geven dan steeds wat diazepam bij als de vrouw weer wakker begint te worden. Wel erg om te zien hoe een vrouw onnodig pijn moet lijden. Wat ik ook wel heftig vond om te zien was dat zowel het jongetje als het meisje een slechte start hadden. Het jongetje moest gereanimeerd en diep uitgezogen worden. Waarschijnlijk had hij vruchtwater in zn longen gekregen, waardoor het huilen niet wou. Hij is in de couveuse gelegd zodat hij iig warm blijft. Ik ben ik de avond nog even gaan kijken, maar huilen deed hij nog steeds niet. Gelukkig gaat met het meisje alles goed.
De volgende dag zijn we nog even naar het ziekenhuis gegaan om te kijken hoe het met de baby’s ging. We kregen alleen minder goed nieuws, want het jongetje is die nacht overleden. Het bleek dat hij een hartafwijking had. Ik kreeg de rillingen toen ik dat hoorde. Helemaal bij het idee dat dit in Nederland waarschijnlijk sneller te ondervangen is. Gelukkig gaat alles wel goed met het meisje.

In het weekend had ik Masaka weekend. Masaka is een plaats waar we in de weekenden naartoe kunnen. Hier komen alle vrijwilligers naar toe die geen tripjes hebben. In het Masaka weekend heb ik een Luganda les gehad en een Ugandeese dans gezien van kinderen. Ik kan dus nu een aantal woorden Lugandees en het dansen was erg leuk om te zien. Al met al een week waarin best veel gebeurd is.

Foto’s komen trouwens als ik weer in Nederland ben.

(origineel bericht op be-more.nl)