(origineel bericht op be-more.nl)
Wisten jullie dat…?
Hallo allemaal!
Jullie hebben al een tijdje niets van mij gehoord en dat komt vooral omdat het goed met me gaat en ik hier geniet. De eerste week van mei regende het nog geregeld, maar sinds twee weken is het regenseizoen voorbij en dat betekent dat we veel hebben kunnen doen in de community.
Alles wat CEPO doet heeft indirect met de HIV/Aids problematiek te maken. Het is alleen onmogelijk voor een kleine organisatie als CEPO om direct iets aan de gevolgen van deze ziekte te doen. Door de activiteiten van CEPO proberen ze om HIV/Aids patiënten hun vertrouwen terug te geven in het leven en te laten zien wat ze, met een beetje hulp, nog wel kunnen i.p.v. de nadruk te leggen op de negatieve gevolgen van de ziekte.
De huisbezoeken zijn de basis om erachter te komen wat er in een community speelt en waar er behoefte aan is. Deze huisbezoeken worden vervolgens door het CEPO-team geëvalueerd en vervolgens besloten wie welke hulp nodig heeft.
Zo hebben we voor 1 van deze gezinnen vorige week een afwasrek gebouwd om de hygiëne te verbeteren. Daarvoor werd de afwas op de grond gezet, waar o.a. de kippen en de geiten ook rond liepen.
Bij verschillende huizen hebben we fuel saving stoves gebouwd. Dit zijn een soort van ovens, gemaakt van klei, welke minder hout verbruiken en minder rook produceren.
CEPO richt zich ook op preventie en daarom hebben we vorige week HIV/Aids voorlichting gegeven aan ongeveer 40 mannen en vrouwen. We stelden hen vragen over HIV/Aids en a.d.h.v. hun antwoorden ontstonden er discussies en gaven wij meer uitleg over deze ziekte.
De afgelopen 3 weken hadden de kinderen hier schoolvakantie. Tijdens deze vakanties organiseert CEPO elke week een middag met voorlichting over hygiëne en HIV/Aids en daarna is er tijd om o.a. te voetballen en touwtje te springen. Wij wilden ze ook wel wat van onze cultuur laten proeven, dus daarom zijn we afgelopen donderdag op zoek gegaan naar flessen, touw en spijkers om inderdaad… jullie raden het al,… te gaan spijkerpoepen! Eerst keek iedereen een beetje verlegen naar die rare muzungu’s toen we het voor deden, maar al gauw was het een populair spel!
Doordeweeks de vrijwilliger, in het weekend de toerist, het blijft een aparte combinatie, maar vorig weekend was er wel eentje om nooit te vergeten. Ik ben namelijk op gorilla tracking geweest! Congo, Rwanda en Oeganda zijn de 3 landen ter wereld waar ze nog in het wild leven en wij zijn naar de Oruzogo familie geweest in het zuiden van Oeganda. Het was een onvergetelijke ervaring om door de jungle te lopen, klauteren, vallen en uiteindelijk de gorilla’s op nog geen 3 meter afstand te kunnen zien.
Slingerend aan de lianen, zittend op de grond of in een boom, prachtig.
’s Middags zijn we door gereden naar Isasha, een safaripark waar de leeuwen in de bomen leven. Zo vredig als ze lagen te slapen, zou je haast vergeten dat het roofdieren zijn. Olifanten, bavianen, antilopen, nijlpaarden, ook voor de tweede keer keek ik mijn ogen uit. We sliepen die nacht op een legerbasis in het park, vlakbij de grens met Congo. I.v.m. het gevaar van de dieren, maar ook van congolese rebellen, sliepen er die nacht twee gewapende soldaten voor ons hutje, maar geen zorgen, ik heb heerlijk geslapen en de volgende dag stond ik weer gezond op!
Wisten jullie dat….
- ik eerst dacht dat een boda-driver met een helm op een groot verantwoordelijkheidsgevoel had, maar dat het eigenlijk betekent dat hij roekelozer rijdt en daarom een helm draagt?
- een banaan hier 3 cent kost en je voor 2 euro uit eten kunt (incl. drankje)?
- er 2 geitjes zijn geboren?
- ik hier nu 7 weken zit, maar dat het voelt alsof ik hier al veel langer ben?
- ik enorm geniet als ik alleen in Masaka boodschappen ga doen en het gevoel heb ik dat ik hier echt woon?
- het hier elke dag 30-35 graden is?
- we vorige maand steeds bezoek kregen van een kip en dat een rat deze maand zijn plaats heeft ingenomen?
- we nog steeds geregeld zonder stroom zitten, omdat het verkocht wordt aan het buitenland?
- je in Masaka op de hoek van de straat je nagels kunt laten lakken door een man, en dat ik nu prachtige teennagels heb?
Liefs en tot over een weekje!