(origineel bericht op be-more.nl)
Het is bijna zover…
Hoi allemaal,
Op 31 december is het dan zover: dan vertrek ik voor vier weken naar het zonnige Masaka in Uganda! En niet alleen maar om van het mooie weer te genieten, maar ook om wat bij te dragen aan de lokale gemeenschap daar net onder de evenaar.
Samen met mijn reisgenootje Ellen ga ik me inzetten voor het project CEPO (Community Empowerment Programme). Dit project wat is opgezet door drie vrouwen helpt de bevolking bij veel voorkomende problemen als armoede, het niet kunnen lezen en schrijven, maar ook bij problemen veroorzaakt door ziektes als Aids. Aan mij de dankbare taak om dit project te ondersteunen met twee extra handen, wat liefde en veel tijd. Wat ik precies ga doen blijft nog even afwachten; het is nu nog niet precies duidelijk aan welke werkzaamheden behoefte zal zijn. Deze onzekerheid vind ik niet vervelend, maar juist heel inspirerend. Je hoeft niet altijd ver vooruit te denken, je kunt ook gewoon leven bij de dag.
Dit laatste zal voor mij een enorme uitdaging zijn. Mensen die mij goed kennen weten heel goed dat ik houd van structuur en zekerheid. Ik wil proberen om tijdens mijn tijd in Afrika zoveel mogelijk bij de dag te leven en me niet te veel druk te maken over de dag van morgen.
Een andere uitdaging is het leven onder primitieve omstandigheden. In het huisje waar Ellen en ik zullen verblijven is geen toilet en ook geen douche aanwezig. Nu ben ik door scouting heel wat gewent, maar vier weken zonder douche zal me toch wel zwaar komen te staan denk ik. Maar als de mensen daar het kunnen, dan kan ik het toch zeker ook?!
Ondanks een aantal flinke uitdagingen heb ik echt enorm veel zin om te gaan! Het lijkt me heerlijk om me belangenloos in te zetten voor de mensen daar en veel te kunnen leren over het leven in Afrika.
De aanwezigheid van stroom is in Uganda helaas niet even vanzelfsprekend als in Nederland, maar hopelijk zijn er toch momenten waarop ik, als ik eenmaal in Uganda ben, wat nieuwe berichtjes en foto’s op dit weblog kan plaatsen.
Liefs, Janniek