Berichtje in de MooiBernheze krant

(origineel bericht op be-more.nl)

Berichtje in de MooiBernheze krant

Hoi allemaal,

Op woensdag 7 december jongstleden stond er een stukje over mij in de MooiBernheze krant, een lokale krant van de gemeente Bernheze. Een mooi interview over vrijwilligerswerk in Uganda en informatie over het project wat ik ga bezoeken, namelijk CEPO.

Ik heb al een aantal leuke reacties gehad en ben erg blij met deze aandacht. Voor iedereen die interesse heeft om het artikel te lezen heb ik hieronder de tekst uit het artikel neergezet:

<em>Van 2 tot 27 januari 2012 gaat Janniek van de Looij (22), burgerlid van de commissie Bestuur en Strategie voor Progressief Bernheze in de gemeenteraad, als vrijwilliger naar Uganda. Zij doet dit via de Nederlandse organisatie Be-More.
</em>
<em>Het Community Empowerment Program, afgekort CEPO, waar Janniek gaat werken, is een project in de omgeving van Masaka in het zuiden van Uganda. Het project is opgericht door drie jonge vrouwen die hun ziel en zaligheid in het project leggen. In het gebied waar CEPO werkzaam is, leven een groot aantal wezen, weduwen en hulpbehoevende ouderen als gevolg van armoede, analfabetisme en ziektes als aids.
</em>
<em>De organisatie zorgt voor plaatsen waar de bevolking terecht kan voor informatie en advies over zaken als hygiëne, sanitatie en voedselvoorziening. Daarnaast zorgen ze voor onderwijs, voorlichting, campagnes en maken ze hiv en aids bespreekbaar in groepsgesprekken.
</em>
<em>Als vrijwilliger gaat Janniek bij dit project haar steentje bijdragen door bijvoorbeeld het doen van huisbezoeken, waarbij kwetsbare ouderen worden ondersteund en voorzien van voedsel, hulp bij het verbeteren van de sanitatie en hygiëne in de gemeenschappen en het ondersteunen van campagnes voor bescherming en behoud van natuur.
</em>
<em>“Het vrijwilligerswerk levert niet alleen voor de mensen daar veel op, ook ikzelf kan hier ontzettend veel van leren. Het is voor ons zo normaal om naar de winkel te gaan als we honger hebben en naar de dokter te gaan als we ons niet lekker voelen. Dit is voor veel mensen in Uganda helemaal niet zo vanzelfsprekend. Het hebben van een keuken met kookplaat, koelkast en afzuigkap en een badkamer met toilet en douche in een luxe die de gemiddelde Ugandees zich niet kan veroorloven. Nog steeds sterven veel jonge kinderen aan ziektes als malaria of aan een simpel verschijnsel als diarree. Ik wil met eigen ogen zien hoe dat mensen in Uganda zo leven, vier weken lang zelf ervaren hoe dat is en ondersteuning leveren.” aldus Janniek die er erg veel zin in heeft.
</em>
<em>Wilt u CEPO steunen, dan kan dat door een bijdrage te storten op 12.17.74.228, t.n.v. Be More te Nijmegen o.v.v. Janniek van de Looij. </em>

Liefs, Janniek

(origineel bericht op be-more.nl)