Uganda!

(origineel bericht op be-more.nl)

Uganda!

De kogel is door de kerk: het volgende project dat ik ga bezoeken is
Community Empowerment Program (CEPO) in de buurt van Masaka, Uganda!
Waarom dit project?
Het was inderdaad een luxe probleem dat ik kon kiezen uit verschillende mooie projecten.
CEPO is een relatief nieuw project die wel wat ondersteuning van een (inmiddels redelijk ervaren) vrijwilligster kunnen gebruiken.
De gedachtengang “door vrouwen, voor vrouwen” is er 1 die mij aanspreekt.
Opgeteld bij het detail dat ik dit project ga bezoeken van 11 februari tot en met 8 maart (internationale vrouwendag)

Het project in het kort:
CEPO is opgericht door 3 jonge vrouwen die hun ziel en zaligheid in het project leggen.
CEPO biedt het hoofd aan veel voorkomende problemen als armoede, analfabetisme en de gevolgen van hiv/aids.
In het gebied waar CEPO werkzaam is, leeft een groot aantal wezen, weduwen en hulpbehoevende ouderen als gevolg van de problematiek. De organisatie zorgt voor plaatsen waar de bevolking terecht kan voor informatie en advies over zaken als hygiëne, sanitatie en voedselvoorziening. Daarnaast zorgen ze voor onderwijs, voorlichting, campagnes en maken ze hiv/aids bespreekbaar in groepsgesprekken.

De werkzaamheden van mij en de andere vrijwilligers zullen onder andere bestaan uit:
<strong>Voorlichting & onderwijs:</strong> voorlichting over onderwerpen die een belangrijke rol spelen in het dagelijkse leven van de lokale bevolking (gezondheid, hiv/aids, soa’s)
<strong>Huisbezoeken:</strong> Om iedereen in de community te bereiken en er achter te komen wat de behoeften zijn van verschillende groepen en gezinnen in de community, doet CEPO veel aan huisbezoeken. Zo kan het zijn dat je bij een huisbezoek de ene keer helpt met het bouwen van een ‘fuel saving stove’ waardoor men veilig en energiebesparend kan koken, terwijl je een andere keer meehelpt met het geven van counselling of kwetsbare ouderen voorziet van voedsel en water.
<strong>Landbouw:</strong> Het opbouwen van een eigen bestaan wordt voor een groot deel bepaald door de inkomsten uit de landbouw van de community. Door middel van voorlichting worden de lokale boeren hierbij geholpen, zodat er genoeg voedsel kan worden verbouwd voor hen zelf en de community. <strong>Watervoorziening:</strong> Toegang tot schoon drinkwater behoort tot een van de eerste levensbehoeften van de mens, iets dat veel mensen in Afrika niet of nauwelijks hebben. Je kunt helpen om de lokale bevolking te voorzien van nieuwe waterputten, zodat zij betere toegang hebben tot schoon drinkwater.
<strong>Nog veel meer…:</strong> CEPO is een project met veel nieuwe ideeën en inzichten. Een relatief jonge organisatie die aan het begin staat van het avontuur om met buitenlandse vrijwilligers aan de slag te gaan. Het project is dan ook continu op zoek naar mogelijkheden om het bestaan en de toekomst van de bevolking in de community te verbeteren, en daar kun jij hen bij helpen

Vooral het “nog veel meer” spreekt mij aan
Dat wordt weer een maand mouwen opstropen en voeten in de klei

Uiteraard houd ik jullie, zoals ik dat bij mijn eerdere trips heel graag heb gedaan, op de hoogte via mijn weblog
Mochten jullie een financiele bijdrage willen leveren aan dit prachtige project, dan kan dat via:
Be more: rekeningnummer: 12.17.74.228, Rabobank Nijmegen
onder vermelding van CEPO, Claudia Ros februari 2013

50% gaat naar het project ten tijde dat ik er ben; en in samenspraak met mij en de andere vrijwilligers, wordt dit geld besteed
40% is voor langere (en duurdere) termijn doelen en plannen en dit is hard nodig! Ook hierover word ik op de hoogte te gehouden
10% is om sponsering te ondersteunen, juiste controle en rapportage van/met de projecten en promotie materiaal om projecten onder de aandacht te brengen

En uiteraard kun je me ook mailen, bellen, sms-en
Of: kom eens langs, ik vertel je graag meer!

Met het komende project is het niet mogelijk om (extra) spullen mee te nemen, wil je CEPO en mij steunen dan is ieder tientje welkom!
Op die manier ondersteunen we ook de lokale economie

Tot een volgend bericht!
Liefs,
Claudia

ps; er zijn weinig foto’s beschikbaar (ga ik veradering in brengen :slight_smile: ) maar de foto’s die ik heb gevonden, zeggen meer dan heel veel woorden…

(origineel bericht op be-more.nl)