Wisselkoers $ <--->

Wie kan mij recente informatie geven over de wisselkoers $ <—> Kyat?

toen ik in Myanmar was (en dat is inmiddels weer een paar jaar geleden) varieerde de koers van de dollar van wisselpunt tot wisselpunt. in dat opzicht is zelfs actuele informatie nietzeggend…

verder:

als buitenlander moet je bijna alles in dollars betalen. accomodatie en entreegelden zijn in dollars, vervoer is in dollars, en de meeste restaurants accepteerden ook alleen dollars. je hebt dus maar heel weinig kyat nodig, wat de wisselkoers minder belangrijk maakt.

let er wel op dat je dollars er goed uitzien, en dat je 100-dollar biljetten niet eeen serienummer hebben beginnend met CB. deze worden nl geweigerd…

Jenny,
Bedankt voor je waardevolle tips!
Philip

en zo is het.
de beste grove indicatie voor de koers vind je op sites van Burmese dissidenten/vluchtelingen, zoals myawaddy.com. Lonelyplanet/thorntree-zoals altijd-is ook redelijk bij de tijd (south east asia/mainland, dan land kiezen-en je hebt het zo). en er is dus geen vaste koers-met een klein beetje gezond verstand kan je dat ook wel bedenken. Hngt ook af van hoe veel je wil wisselen en welke soort biljetten.
Als die laatste paar kyat je niet al te veel schelen, wissel dan gewoon in je guesthse in RGN_veilig genoeg. Bvb je kamer kost 10 US-je geeft 100 en vraagt die 90 wisselgeld in kyat voor je verdere reis. op straat en zeker bij Sule en station wordt je vrijwel zeker genept.
bedenk wel dat je ENtrees, trein en elk HTL/guesthse ook met US moet betalen!! dus enkel bus, eten en kleine aankopen gaan met kyat
En ja: die US$ biljettekes moeten ECHT er gloednieuw uitzien: geen kreuken, zeker niks erop gekrabbeld, geen gaatjes van nietjes etc.
Als je toevallig in AMS woont/komt: op die kleine wisselkantoren vlakbij CS kun je wel heel voordelig US$ KOPEN met cash EURO-geen commissie en veel lager koers als banken aanrekenen. (niks daar wisselen voor eur-dan wordt je flink gepakt!

overigens waren de laatste indicaties van US$-> Kyat rond de 1000/1100.
Je kan -soms- trouwens wel HTls of entree wel met kyat betalen-maar dan rekenen ze meest wel 1500-dus dat is niet verstandig. Maar als je onwetend van de prijzen toch veels te veel had gewisseld (velen doen dat) kan het toch de minst slechte uitweg zijn.
Kyat-altijd hele vieze en bijna onherkenbaar vodden-kan je NIET terug wisselen en ook NERgens buiten Myanm omwisselen. Eigenlijk is uitvoer verboden. Enige wat soms wel gebeurt is ze in BKK/Khao sarn proberen te slijten aan mensen die alsnog naar Myanm=Burma gaan.

Beste Bangkok-flyer,

Bedankt voor je zeer uitvoerige tips en achtergronden. Hier heb ik zeker wat aan.

Kun je mij ook nog aan nuttige suggesties helpen vwb het bepalen van een reisroute door Myanmar? Vanuit Yangon wil ik met bus/trein naar de kust reizen, óf richting Mawlamyine (oosten) óf omgeving Ngapali (noordwesten).
Volgens de Lonely Planet (versie 2009) is het vinden van accommodatie op die routes vaak een probleem in de wat kleinere plaatsen.

Philip