nadat ik gelzen had dat ik voor dit land splinternieuwe dollars nodig heb, ben ik naar mijn bank gegaan. ING. maar de meneer kan mij niet verzekeren dat hij mij dollars kan leveren in deze staat.
ik heb nu geen idee waar ik ze vandaan moet halen, wie wel?
phoeveel mag ik meenemen op mijn vlucht al naar bangkok? Zit daar n limiet aan?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want t zal me toch niet gebeuren dat ik door de verkeerde dollars niet in het land kan reizen…
Zie dat je uit Amsterdam komt. Heb ze zelf in A’dam bij Lorentz Change gehaald, die had de beste koers samen met Pott Change. Lorentz gaf me greenbacks z.g.a.n., weliswaar gebruikt, maar zonder schade en de noodzakelijke nieuwste series. Voldeed in Myanmar.
Volgens de internetsites krijg je vandaag bij Lorentz en Pott voor elke euro $1,35 en ze rekenen geen provisie. Bij GWK krijg je voor elke euro slechts $1,27 en dan komen er aan de deur ook nog provisiekosten bij (op Schiphol krijg je bij GWK nog minder dollar per euro). Dus reken uit je winst als je duizend euro wisselt….
Zo uit m’n hoofd moet je een dikke $10.000 cash op zak hebben, willen ze in Europa/Thailand dat je het officieel aangeeft bij uitvoer/invoer. Dus ik weet niet wat voor plannen je allemaal hebt :biggrin:
Weet je toevallig nog hoeveel je kreeg bij ING? Ben ik wel benieuwd naar.
Abn amro (monopolie op schiphol) rekent naast een transactietarief ook nog met slechte wisselkoers. Uit de geldautomaat op schiphol weet je natuurlijk nooit of er mooie biljetten uitkomen, maar ook aan het abn amro loket op schiphol wilde men geen nette biljetten uitzoeken. GWK op Utrecht Centraal doet dat wel op verzoek. Tip: neem gewoon euro’s mee en je bankpas om kyats te trekken uit een ATM. Als je ergens in Myanmar per se in dollars moet betalen, wissel je gewoon kyats terug naar dollars in.
Vandaag zijn we naar Amsterdam geweest om dollars te wisselen.
Lorentz exchange bestaat volgens mij niet meer. Website is uit de lucht en loket was dicht op een gewone werkdag. Pot exchange iets verder op damrak heeft gloednieuwe billjetten als je het uitlegt. Prima service. Goede koers.
Vervelend om te lezen maar goed om te weten dat pinnen met een ING pas niet gaat. Ik zal dan toch eens gaan kijken om een extra rekening bij andere bank te openen. Maakt het verder nog uit van welke bank of doen de andere bankpassen het gewoon?
Altijd verstandig om twee pasjes mee te nemen van twee verschillende banken. Let wel dat je je passen moet activeren voor ‘wereld’. En in Myanmar knab je alleen pinnen in atm’s van C B Bank, tenminste dat was mijn ervaring in augustus 2013 (je ziet bij hun bank ook banners waarin ze adverteren dat ze dit alleenrecht hebben). Ik kon toen overigens gewoon met mijn ING pas geld opnemen in Yangon en Mandalay.
In december vorig jaar kon ik nergens pinnen. Telkens de melding “service out of order” o.i.d. Zowel ING als ASN pasje.
Gelukkig had ik wel genoeg dollars bij me.
Besteld via de website van de GWK. Daarna naar het kantoor (den Bosch) gebeld of ze nieuwe biljetten wilden klaarleggen.
Geen provisiekosten hoeven te betalen en de beste koers wordt aangehouden. (Dag van internetbestelling vs. dag van ophalen).
Tip: In veel landen krijg je bij het wisselen van grote coupures (100 en soms ook 50) een veel betere koers dan biljetten van 10 of 20.
Dit geld zowel voor dollars als euro’s.
Ik had het geld via GWK Travelex geregeld bij het station in Delft.
Via google kun je gemakkelijk een vestiging van hen vinden.
Ze zitten door heel Nederland. Als je bij je bestelling meldt dat je nieuwe dollarbiljetten nodig hebt wordt dat keurig voor je geregeld.
En er wordt inderdaad opgelet of je goede biljetten bij je hebt. Wij hadden een groot bedrag bij ons, ook al in BKK.
groetjes, succes en geniet van je reis!!
Gloednieuwe dollar-biljetten kon ik eenvoudig verkrijgen bij GWK Travelex op het station in Nijmegen. Ze waren bekend met de situatie in Myanmar, en het was geen enkel probleem nieuwe biljetten mee te krijgen.
De dollars hebben we uiteindelijk helemaal nergens voor gebruikt, behalve voor het betalen van twee vliegtickets. Dat had misschien ook nog in Kyats gekund, maar ik moest van m’n dollars af dus ik heb verder niet gevraagd of het ook in Kyats kon. Let wel: al onze accommodatie was vooraf betaald, dus geen idee of dat ook in Kyats had gekund.
Los daarvan kon ik in december overal in Myanmar pinnen met mijn Mastercard van ING. Althans: bij de pinautomaten van KBZ Bank (die je eenvoudig kunt vinden in Nyaungshwe, Yangon, Mandalay en Bagan). Ik heb ook twee automaten van C B Bank geprobeerd en dat ging dan weer niet. Normale pinpasjes van ING en ABN Amro werkten in ons geval bij geen enkele automaat. Maar goed, lang leve de credit card want dat ging dus prima
Kreeg van mijn Rabobank iets minder crispy dollars dan gewenst, op Schiphol gewoon omgeruild bij één van de wisselkantoren. Als je verteld dat dit voor myanmar echt noodzakelijk is willen ze je meestal wel even helpen.
Weet iemand of je ook met een prepaid MasterCard, op verschillende plaatsen, geld op kan nemen in Myanmar?
Daar kan ik gewoon bepaald bedrag opzetten, van opnemen, en is verzekerd.
Groet, Lian