Laatste stand van zaken Myanmar: geldzaken

Dingen veranderen snel in Myanmar en feiten in reisgidsen zoals Lonely Planet zijn al gauw sterk verouderd. Ik ben in augustus 2013 naar Myanmar geweest en doe even een update t.a.v. geldzaken:

C B Bank accepteert Nederlandse bankpasjes in hun geldautomaten (ATM’s). Je vindt ze op het internationale vliegveld van Yangon en Mandalay, en in het centrum van Yangon (bijv. ten oosten van Sule Paya, achter de baptistenkerk) en Mandalay (bijv. in het Diamond Plaza winkelcentrum), maar (nog) niet in Nyaung U (Bagan) en Nyaungshwe (Inle Lake). C B Bank heeft een ATM-locater op hun website: http://www.cbbankmm.com/atmlocator.php.

Maximaal opneembaar bedrag in een ATM is 300.000 kyat (233 euro); er is een bank fee van 5000 kyat per transactie (plus een paar euro’s van je Nederlandse bank), maar omdat afgerekend wordt op basis van de middenkoers, is het nagenoeg even duur als contant euro’s omwisselen naar kyats (mits je het maximale bedrag pint).

Officiële money changers (zowel op de vliegvelden als in de steden) kunnen zowel euro’s als dollars omwisselen naar kyats en vice versa. Het is duur om eerst in Nederland dollars te wisselen omdat Nederlandse banken (GWK, ABN AMRO) woekerkoersen hanteren (omwisselverlies heen/terug bij GWK: 15,6%, vergeleken met een bank in Myanmar: 1,4%). Neem dus gewoon euro’s mee.

De wisselkoersen in het centrum van Yangon op 12 augustus 2013 (vliegveld is iets gunstiger; biljetten onder 50 euro/dollar iets ongunstiger):
1 euro: we buy 1289 kyat, we sell 1307 kyat
1 dollar: we buy 968 kyat, we sell 978 kyat

Euro- of dollarbiljetten die je wilt wisselen, mogen gevouwen zijn, maar absoluut niet beschreven of gescheurd. Bij dollarbiljetten is men strenger dan bij eurobiljetten.

Het is niet verstandig om geld te wisselen op de zwarte markt (mensen die in het centrum van Yangon je aanspreken met “Change money Sir?”. Er zijn meldingen van wisseltrucs (je geeft ze twee briefjes van 50 euro om te wisselen en opeens is er nog maar eentje).

Hotels, treintickets en vliegtickets moeten in dollars betaald worden. Meestal kan je hotel kyats wisselen naar dollars, of als hun koers slecht is, kan je eerst bij een officiële money changer kyats of euro’s wisselen naar dollars.

Verder kan je alles in kyats betalen. Ook al is de prijs in dollars (bijv. toegangsprijzen voor tempels en toeristische gebieden), je kunt zonder probleem ook in kyats betalen tegen een koers van 1 dollar = 1000 kyat. Voor kleine bedragen is dat nauwelijks nadelig.

Hotels kunnen ook via bijvoorbeeld www.agoda.com vooraf geboekt en betaald worden met creditcard of PayPal.

===

2 likes

Dit zijn nog eens nuttige tips, bedankt!

Erg goede tips. Bedabkt!
Kun je ook wat zeggen over de gemiddelde prijs voor een overnachting?
Ik en mijn vriend gaan begin 20134 ona azie, om te backpacken dus hoe goedkoper hoe beter…

Sent from my HTC Sensation Z710e using Wereldwijzer

@pleunp: Myanmar is een stuk duurder wat betreft overnachtingen dan bijvoorbeeld Thailand, Cambodja en Vietnam. Of je kunt zeggen dat de prijs/kwaliteitverhouding in deze landen gewoon zeer gunstig is. Dat de prijzen van hotels in Myanmar hoger zijn, wordt denk ik veroorzaakt door hogere belastingen en minder concurrentie. Het aantal toeristen in Myanmar groeit de laatste jaren sterk (de ambassades worden momenteel overstelpt met visumaanvragen), terwijl het aantal nieuwe hotels achter blijft.

Een goed middenklashotel (tweepersoonskamer, airco, warm water, ontbijt) kost in Myanmar tussen de 30 en 40 euro, in het hoogseizoen 10 tot 20% hoger. In Cambodja bijvoorbeeld ligt dit tussen de 15 en 25 euro.

Er zijn ook backpackershotels in Myanmar (tussen de 15 en 30 euro), maar deze kunnen tegenvallen als je voor deze prijs een vervallen kamer hebt zonder eigen badkamer. Maar er zijn natuurlijk positieve uitzonderingen.

Zie mijn eerdere post over een paar concrete hoteltips in Yangon, Inle Lake, Bagan en Mandalay en over het zoeken van hotels via wikitravel en agoda.

3 likes

Bedankt, wat gaat het daar snel zeg … toen ik er was anderhalf jaar geleden was het nog dollars in een blikken doosje en zorgen dat er geen kreukte aan kwam. En geld op was toen nog, reis gedaan, !!!