Laatst was ik in Yangon (Myanmar) Bij het Money Change Centre van Innwa Bank Limited (IBL) omdat ik USDs wilde omwisselen naar Kyats. Normaliter kan dat alleen met crispy USD biljetten. Tot mijn verbazing hing bij de balie onderstaande mededeling:
Blijkbaar accepteren ze naast de gangbare USDs ook FEC’s, Euro’s en SGDs. Heb het niet gecheckt bij het personeel maar ik neem aan dat ze dit niet voor niets ophangen… Deze bank zit aan de Merchant Road, no. 554/556 te Yangon.
Wees voorzichtig op straat bij de moneychangers. Hoorde een verhaal van drie Belgen die zich op klaarlichte dag voor $400,-- hebben laten rippen. Ze stonden er zelf bij en het leek net of de straathandelaren de honderdjes weer terug deden in hun portemonnee. Beter is om een paar losse biljetten mee te nemen en ze de Kyats eerst aan jou laten overhandigen voordat jij hen de Dollars geeft.
Om het geheel in perspectief te plaatsen: Myanmar is (nog) een heel puur land met fijne mensen. Als je de kans hebt: ga er z.s.m. heen. Ik mag bidden dat Myanmar (op sommige vlakken) niet een tweede Thailand of Cambodja wordt…
Cheers!