Pinnen in Myanmar

Hallo,

Begin juni ga ik rondreizen in Myanmar. Nu ben ik mij aan het inlezen.
Ik lees dat pinnen met een ING betaalpas nauwelijks lukt. Bij de bank vertelden ze dat Nederland geen handelsverdrag heeft met Myanmar. In principe zou geen enkele Nederlandse pinpas mogen werken, zo is mij verteld. Toch lukt het met sommige andere passen wel. Ik denk er over om tijdelijk een rekening elders te openen.
Welke passen worden wel geaccepteerd ? Ik heb ABN en Rabobank gelezen…?
En kan iemand een schatting maken hoeveel je nodig hebt voor 2,5 week Myanmar. Ik reis low budget, backpacken, maar een beetje luxe mag en kan wel.
Alvast bedankt!

Net terug uit Myanmar, met visa card en ABN-AMRO kaart kun je prima pinnen in de steden.
En hoeveel je nodig hebt is wel moeilijk in te schatten.
Bedenk dat je met dollars niet veel kunt, alleen de free zones kun je ermee betalen en dan nog moeten
ze echt helemaal heel en kreukvrij zijn.
Eten gemiddeld 3 tot 5 euro, avond eten soms iets duurder.
hotels zijn wel wat duurder dan in andere Aziatische landen, maar ook hier, je kunt net zo luxe gaan als je
wilt, dan betaal je ook meer natuurlijk.

heel veel plezier.

Wij hebben destijds gewoon euro’s meegenomen en die ingewisseld. Pinnen is ons toen ook niet gelukt (3 jaar geleden). Dat is gunstiger als dat je eerst euro’s omwisselt naar dollars en dan weer naar kyats. Wij waren voor 3,5 week zo’n 800 euro per persoon kwijt geloof ik (incl openbaar vervoer, overnachtingen en excursies).

Ik ben na 1 dag weggevlucht. Ik kon nergens pinnen met mijn INGpas (dom) en schrok van het verschil in service met Thailand/ Bangkok, niet te filmen, voelde me als een vis op het droge, net uit Thailand, waar je voor een tientje per dag kan leven en reizen, hier moet je wel 5x zoveel minimaal uittrekken.Er waren goedkope hostels, maar die lieten geen buitenlanders toe. Alsof je een asielzoeker bent, de corruptie en dat iedereen op straat op zijn i-phone zit te kijken, dat zie je in Bangkok bijna niet.

Gaat het nou lukken of niet om te pinnen in Myanmar
Wij gaan met SNS + Rabo + VISA op stap

Ik las ergens dat je aan de grens moest wisselen met ongevouwen amerikaanse dollars

Hoe wil je aan 1500 ongevouwen dollar briefjes komen
En een fijn gevoel om hiermee op zak te lopen is het ook niet

met een Visa heb je geen enkel probleem. en ik neem aan dat de automaten na een jaar wel aangesloten zijn op het betaalsysteem, dus dan moet t met een pinpas ook lukken.

In december 2014 kon ik zonder problemen geld opnemen met mijn Mastercard van ING. De Mastercard van ABN van mijn vriendin werkte ook prima. Onze betaalpassen hebben we een paar keer zonder succes geprobeerd.

De beste ervaringen hadden wij bij pinautomaten van KBZ Bank. Die hadden bovendien in alle plekken waar wij waren wel een vestiging.

Wij zijn net terug van Myanmar.
Geld uit de muur halen kan je ginder op heel veel plaatsen en ja ze kijken wel naar de dollar briefjes dat ze er goed uit zien (niet gescheurd of beschreven en erg gekreukt) maar wij hadden nergens iemand die een biljet terug gaf.

Wij zijn op dit moment nog in Myanmar. Je kunt hier inmiddels overal pinnen. Ook met een ING pas. In de grote steden hebben we gepind maar ook in Kyaukme, Shipaw Inle lake en Monywa het is een geweldig land. Nog heel puur en origineel.