Geld pinnen in Kathmandu tot 1 okt!

Let op!!

Vrienden van ons wonen in Kathmandu en momenteel is er een enorm!! geldtekort in Kathmandu. Pinapparaten zijn afgesloten en bij de bank kan soms niet meer dan 10.000 rupie per keer worden gehaald.
Er word momenteel wegens dit tekort oud/afgekeurd geld en oude indiaanse rupies in omloop gebracht.

Verwacht wordt dat op 1 oktober het nieuwe geld in Nepal arriveert en dat de situatie dan weer normaal zal worden, maar dit is nog niet zeker!

Mocht je naar Nepal gaan, houdt er dus rekening mee dat je niet veel/ helemaal niet kunt pinnen. Ik raadt je dus aan om alvast wat dollars mee te nemen en dit te wisselen.

Hopelijk zal de situatie snel weer goed zijn.

Groetjes Gwen

Nou, bedankt voor de tip :wink:

Laatste bericht uit KTM

Pinproblemen zijn momenteel nog steeds niet opgelost. Wanneer dit wel zou moeten zijn, is nog onbekend.:confused:

Hoop dat het gauw is opgelost met het geld tekort. Is het ook ok om euro’s mee te nemen ipv dollars? Ik dacht dat ze liever euro’s hadden dan dollars.
Enne, weet iemand misschien een goed bedrag op te noemen wat je tijdens de annapurna trek per dag ongeveer kwijt bent?

Als je op jezelf bent (dus al je eten en drinken zelf betaalt) reken dan op 12-15 euro per dag (eten, slapen, af en toe een biertje).
Dollars hoef je niet in huis te halen, de euro is een beter ruilmiddel tegenwoordig.

De pin problemen blijven nog steeds van kracht.:crybaby:

Echt ongelooflijk, maar de problemen zijn nog steeds niet verholpen!

Is het probleem met het pinnen eigenlijk alleen in Kathmandu, of in het hele land? kunnen we bijvoorbeeld wel pinnen in Pokhara?
Gr,

Helaas weet ik dit niet aangezien onze NL vriend in kathmandu woont.

Maar aangezien het wel een geldtekort probleem is wat landelijk is zou het mij niet verbazen, maar Nepal is soms zo raar dat het in Pokhara inene wel anders zou kunnen zijn.

Dus :question:

Ik heb zojuist nagevraagd bij een Nepalese vriend van mij in kathmandu. De geldproblemen van de Dashain tijd zijn nagenoeg voorbij. Het is bijna weer als normaal, dus volgens mij geen enkel probleem meer…

Net terug uit Nepal. Pinnen was in Kathmandu lastig, vaak alleen in kleine coupures (max 5.000 NPR).
In Pokhara werd mijn ING pinpas helemaal niet geaccepteerd bij circa 5 ATM’s. Soms moet je een paar keer proberen, maar het goed om wat contanten in euros of dollars mee te nemen. Je kan overal wisselen.

Ik zit nu zelf in Kathmandu al 1,5 week. Je kan pinnen, alleen maximaal elke keer 10.000 nrs, maar je mag wel 5 keer pinnen!!

Echter ING pas wordt nog steeds niet overal geaccepteerd. In Thamel maar bij 1 kleine pinautomaat. Als je met je rug naar Kathmandu Guesthouse staat moet je links af. Net voordat de weg met en bochtje naar links gaat heb je aan de linkerkant 1 pinatutomaat (ATM) goed kijken anders loop je hem voorbij, het is een afgesloten hokje.

Je moet je pas hierin steken, dan eruit halen, daarna pas pincode en de rest. Kathmandu Guesthouse lukt nog steeds niet, in maart 2009 ook niet.

Succes ermee, vanuit nepal:vak01:

Hoi!
Wij zijn net terug en hebben nagenoeg geen problemen ervaren met het pinnen. In Kathmandu geen problemen (met Rabobankpas, geen ING-ervaring) en in Pokhara hebben we 1 van de 5 keer een leeg apparaat gehad. Dit was zo verholpen door gewoon naar de overkant van de straat te lopen, daar stond ook een ATM. Het klopt inderdaad dat het maximale opneembedrag 10.000 rp is maar je mag 5 keer per dag pinnen, maar voor 10.000 rp kan je al heel aardig shoppen.
Tijdens de trekking kwamen we ietwat geld tekort, we hadden gelukkig euro’s mee waardoor we toch nog aan rupees konden komen. Wij deden echter wel een populaire trekking (Jomsom-trek), hoe de money-exchange mogelijkheden tijdens de meer minder populaire trekkingen zijn weet ik niet.

Groeten,
Dewi

Beetje jammer alleen dat je dan ook 5 x transactiekosten moet betalen :tssk:

Als je in Kathmandu vanaf INdra Chowk de brede straat verder inloopt en je blijft aan de rechterkant van de weg, dan gaat de weg met een flauwe bocht naar links, net voor deze bocht heb je een ATM, hier kan je al wel weer 20.000 nrs per keer pinnen. Dat is weg die naar een soort rotonde loopt waarbij je ook een betaalpost hebt, waarbij je toegang moet betalen voor Durbar Square.

Hoi!

Wij gaan in November in 3 weken Nepal verkennen. Hoe staat het op dit moment met de PIN-mogelijkheden. Heb nl een ING pas en wil graag weten of dat nu beter gaat. Heb je overigens iets aan een creditcard (ook ING) Mastercard?
Mijn vriendin zit bij de Rabo, dus op zich zijn er meerdere mogelijkheden.

Iemand ervaring?

groet Bastiaan

Volgens mij zijn de problemen wel weer opgelost momenteel, maar met de aankomende feesten weet je natuurlijk nooit wat er gaat gebeuren.
Ik geloof dat vorig jaar dit probleem voornamelijk in KTM was.

Creditcard heb ik nooit gebruikt in Nepal. zal mogelijk wel kunnen, maar pinnen en contanten werkt toch wel het beste.

Ik betaal mijn hotel meestal met de creditcard, de rest ga ik pinnen met mijn bankpas. 1 Keer was ik mijn pas kwijt, toen betaalde ik ook iemand anders’ rekening van het hotel met de creditcard en betaalde hij me cash terug. Dat was een handige noodoplossing :slight_smile:

Nog een tip mbt pinnen… Scan je paspoort en bewaar het document in je mailbox. Vorig jaar werd onze pas ingeslikt… We moesten toen ons paspoort laten zien om hem terug te krijgen. En die had ik niet bij me.

OMdat je overal internet mogelijkheden hebt, gelijk een zaakje ingeschoten en het document uitgeprint, na 4 uur had ik mijn pas terug.

Ik hoor geen verhalen meer over pinproblemen, het enige wat mij opvalt is de grote van het bedrag dat je maximum kan pinnen. Dat is weleens hoger geweest in het verleden, dus nu moet je meerdere keren pinnen om het bedrag op te nemen. En bij elke transactie betaal je transactie kosten.

Maar ben je goldmember van een bank, dan zijn bij sommige banken de transactie kosten gratis in het buitenland, in ieder geval de ING.

Mijn pas is ook ingeslikt in Kathmandu, alleen was dit echt mijn eigen schuld. Meteen na aankomst (na lange vlucht en erg weinig slaap) gingen we pinnen en tja, bij de groene pinhokjes (is het Nabil-bank?) had ik het geld er uitgehaald en niet op mijn pasje gewacht (of moest je op een knopje drukken om je pas terug te krijgen?). In ieder geval zoiets stoms…
In het hotel kwamen we er pas achter, eerst ben je nog bang dat de pas gestolen is o.i.d. We hadden gelukkig passen van drie andere bankrekeningen mee.
We hadden via het hotel de bank aan de lijn gekregen en konden na sluitingstijd nog ergens achterin een gebouw bij een kantoortje terecht. Dat is in Nederland wel anders, na sluitingstijd ben je simpelweg de pineut.
Dit man pakte me toch een stapel passen joh, gebeurt blijkbaar veeeeel vaker. Wat vermoeidheid met je kan doen hè.:slapen:

Ja dat is ook een verschil inderdaad waar je aan moet wennen! In Nederland krijg je eerst je pas en dan je geld. In Nepal andersom, waardoor je nog weleens vergeet je pas eruit te halen…
Je hoeft voor zover ik weet NIET op een knopje te drukken. Maar alleen wij zijn zo ingeprogrammeerd dat we het vergeten, omdat het in Nederland andersom is en jij denkt dat je pas al in je portemonnee zit.

Maar die van ons werd zonder pardon ingeslikt… de bewaker spreekt geen woord Engels, maar met hulp van een aardige winkelier kom je dan een heel groot eind!! En inderdaad, niet a la direct, want er moet eerst gebeld worden, en uiteindelijk komt een paar uur later iemand eraan. Maar… je hebt wel je pas terug. Daarom heb je ook een kopie van je paspoort nodig om te laten zien dat de naam op je paspoort dezelfde is als die op de pas staat…

Maar in eerste instantie schrik je je de blubbers, maar het komt allemaal goed!