Kopietje van je pasje is dan ook handig (ik zet dat soort dingen vaak op de foto. Mijn camera heb ik meestal bij me en dan kan je met die digitale camera’s tegenwoordig zo laten zien hoe je pas/paspoort eruit ziet Voor de zekerheid mail ik die foto’s naar mijn gmail account, kan ik ze altijd even ophalen en uitprinten.
Voor ik naar huis vlieg fotografeer ik mijn tas. Als hij kwijt raakt vragen ze op Schiphol hoe hij er uit ziet, dan is een fotootje ook handig
Kijk, dat laatste had ik nog nooit over nagedacht, maar dat is wel een hele slimme! En helemaal nu ik al 2 keer zonder tas aankwam op schiphol! Bedankt!
In beide gevallen is mijn vriend al 3 x zijn tas kwijtgeraakt. Daarom waren wij ook best wel blij met de neiuwe vlucht van Arke, maar die is momenteel echt belachelijk duur.
Maar goed dat is eigenlijk vor een ander forum onderwerp.
Wel zeer goee tip Erik over die foto’s. moet je ze alleen niet per ongeluk wissen.
Heel goed idee, foto’s van de tas! Kan ik meteen toepassen (vliegen over drie weken naar Vietnam). Bedankt voor de tip!
Wij vlogen met JET airways en wij hebben dit zelf als heel goed ervaren. Keurige vliegtuigen, heel modern, goede bediening en lekker eten. Ik kan geen minpunten opnoemen. We vlogen via London en Delhi naar Kathmandu. Duurt wel wat langer dan de rechtstreekse Arke vlucht maar we hadden al geboekt en betaald toen Arke met het idee van een rechtstreekse vlucht aan kwam zetten
Inderdaad een ander onderwerp dit…
Nee, je kan geen Nepalese roepies kopen in Nederland. Ga ook geen dollars meenemen om te wisselen, betaal je 2 keer wisselkosten. In Thamel zijn meerdere atm’s. Je kan altijd ergens pinnen.
Ik wissel ook geen euro’s voor roepies, kan wel bij de overvloed aan wisselkantoortjes, maar ik vind het erg duur.
Dat kan kloppen, maar over het algemeen betaal je wel méér voor zulke pakketen en betaal je de transactie kosten dus alsnog.
verder ben ik juist 2 jaar geleden wegegaan bij ING omdat ze mij zo verschrikkelijk slecht hadden behandeld. Kastje muur verhaal, mijn klacht niet willen aannemen etc etc.
Ik geloof wel dat tegen meerprijs bijna alle banken een service bieden dat je geen transactiekosten hoeft te betalen in het buitenland, helaas heb je wel te maken met het feit dat er dan vaak wel weer een limiet zit in hoe vaak je vervolgens weer mag pinnen, bijvoorbeeld 1x per dag. wil je dat ook vaker kunnen mag je vervolgens ook daar weer meer voor betalen.
Ieder zijn ding. Pinnen zonder pakket kost 2 euro per keer, en het pakket kost 30 euro per jaar. Alleen al in 2010 heb ik door dit pakket aan te schaffen kunnen pinnen in Groot Brittanie, Bulgarije, Servie, Tsjechie, Nepal en Tibet - ik heb de aanschafkosten er ruim uit!
Bovendien krijg je een gratis creditkaart.
Andere banken hebben vast iets vergelijkbaars, het is de moeite van het informeren waard. Als je zo weinig in het buitenland pint, dat dat goedkoper is dan een pakket - ja sorry, maar dan moet je ook niet klagen over de kosten
Indien jij weet waar je meer dan 10.000 nrs per transactie kan opnemen hoor ik het graag. Je kan nl wel meerdere keren per dag pinnen, maar ik hoorde dat je max 10.000 nrs per transactie kan opnemen, net zoals vorig jaar.
Volgens mij konden we de vorige keer wel 50.000 pinnen bij Himalayan Bank. Die zit vlak bij Durbar sqaure maar ook bij het grote hotel als je Thamel in noordelijke richting bijna uitloopt, ter hoogte van de drukke kruising waar de weg steil naar beneden gaat. Dan weet jij en andere bekenden vast wel wat ik bedoel.
Wij gaan wederom voor zaken maar gelukkig dit jaar ook nog 7 dagen met Nepalese vrienden de bergen in. Even kathmandu ontsnappen, niet echt lang genoeg voor een mooie tocht, maar we zien het wel.
Dit jaar voor het eerst vliegen met Qatar airways, ben benieuwd.
Ik ben nu in Nepal. 3 weken geledne scheen er nog weinig aan d hand te zijn, maar wij hebben de afgelopen 2 dagen op veel verschillende plekken proberen te pinnen en er is wederom gezeur.
Ze hebben op dit moment in ieder geval in Thamel alle pinapparaten zo ingesteld dat je alleen via fast cash geld kunt pinnen. Ook de bedragen zijn vastgelegd. dit varieerd van 10.000 roepie tot het hoogste tot nu toe 20.000 roepie bij het pinapparaat onder Java’s naast The bakery cafe (taxi standplaats tegenover fire and Ice) Hier verschijnt dan wel 30.000 in het display maar als je die indrukt gebeurd er niets. it geld ook voor veel apparaten als je op cash withdraw drukt. dan doet ie dus ook niets.
Wij kwamen toevallig 2 mannetjes van the himalayan bank tegen die met het pinapparaat aan het sleutel waren, maar zoals het een goede nepalees betaamd wist uiteraard niemand ons te vertellen waarom de appraten waren afgesloten. De beste man zei wel dat het alleen voor buitenlanders is, maar of je dat moet geloven valt te betwijfelen, want toen wij hem lieten zin dat het was afgesloten, reageerde hij enorm verbaasd, dus volgens mij wist hij niet eens dat het zo was.
Goed lang verhaal kort, wij gaan onze zoektocht nog wel even doorzetten, dus mochten wij nog een bank tegenkomen waar wat meer ruimte wordt geboden dan laten wij het uiteraard direct weten.
jullie horen nog van mij.
Groetjes Gwen
ps. het is 30 graden en sinds 2 dagen super zonnig en gister zelfs wind! Hoezo right on time
Naar aanleiding van de verschillende verhalen over pinnen en geld de volgende vragen.
Zijn traveller cheques handig in nepal. Zo ja, is het dan handig die op basis van euro of dollar te nemen? Let wel, heb er zelf dus geen ervaring mee.
Is het handig om dollars mee te nemen om het visum te betalen. De dollar daalt weer aardig en volgens mij is het dan voordeliger om de visa in dollars te betalen.
Tot slot, zijn er nog recente ervaringen met ING en/of Rabobank passen?
Wij vertrekken 5 november voor een mooie rondreis door Nepal!
Zin in!!!
Traveller cheques zijn wel erg uit de mode, ik zou het niet doen. Pinnen werkt gewoon prima, een credit card ook. Cash dollars heeft weinig zin. Je betaalt hier al provisie om dollars te kopen en aan de grens rekenen ze de euro’s ook uit aan de hand van de dollarkoers. Je visum zal er niet duurder of goedkoper van worden. En al zou het een euro schelen, wat maakt dat nou uit als je 3-4 weken op vliegvakantie naar Nepal gaat???
Wat extra cash euro’s voor het geval dat, heb wik wel altijd bij me. 100 of zo.