ANKARA - De Turkse openbare omroep TRT, die gecontroleerd wordt door de conservatief-islamitische regering, mag niet langer tekenfilms van ‘Winnie de Pooh’ uitzenden. Reden daarvoor is dat een van de figuurtjes in de tekenfilms een varkentje is. Dat schrijft de Turkse pers zaterdag.
Ook verschillende andere tekenfilms waarin varkens voorkomen, zijn geweigerd door de directie van TRT.
De televisiezender had eerst overwogen om de scènes waarin het varkentje voorkwam, uit de tekenfilms te knippen. Dat bleek echter geen goed idee, want het kleine roze diertje duikt zeer vaak op, aangezien het een van de trouwste vrienden is van Winnie de Pooh.
Moslims beschouwen varkens als onreine dieren. De islam verbiedt dan ook de consumptie van varkensvlees.
Winnie de Pooh wordt wel uitgezonden op andere Turkse televisiezenders en in talrijke winkels zijn ook de videofilms te koop.
Grappig vind ik dit niet. Ik ben katholiek opgevoed en daarom huiver ik bij dit soort uitingen van religieuze onverdraagzaamheid. Want indertijd (ik ben 50) haalde de pastoor in ons dorp het in zijn hoofd om zowat alles te verbieden wat in zijn bekrompen geest aanleiding gaf tot ‘afwijkend’ gedrag. Ik heb hem vanop het kansel nog horen fulmineren tegen lange haren, popliedjes enz. Neen, iedereen moest zich gedragen volgens de katholieke norm. En dat is bij de islam blijkbaar ook zo. Alles wat buiten hun eigen beperkte kader valt is verdorven en slecht. En sommige radicalen vallen dan zelfs over zo’n onschuldige tekening. Mij sterkt het in ieder geval in mijn overtuiging dat we zeer hard moeten werken aan een open en verdraagzame samenleving.
Dat we er aan moeten werken zeker en vast ! Maar, er zijn ook andere, mn vriend past zich graag aan aan zijn omgeving. heeft ook al varkensvlees gegeten en zo, als hij het krijgt, gaat hij er niet moeilijk om doen want ik moet me ook soms aanpassen aan zijn gewoonten. Nou ja, volgens mij is het gewoon wat geven en nemen langs beide kanten.
Vind het wel zielig voor knorretje…
Het is best moeilijk om hier een oordeel over te geven.
Mensen die al meer modern denken hebben gelukkig de kans om dergelijke tekenfilms wel te bekijken op andere Turkse zenders.
We moeten er vooral voor waken iedereen in z’n waarde te laten.
Mensen moeten zelf kunnen beslissen over wat ze wel of niet goed achten binnen hun cultuur en levensstijl.
Hier in Nederland zijn nog steeds mensen die de tv niet toelaten in hun leven, omdat ze bang zijn dat ze verdorven raken door dit medium.
Bij de EO waakt men er ook voor om bepaalde programma’s niet toe te laten op hun zender.
Iedereen is vrij in het maken van eigen keuzes.
En dat moeten we vooral zo houden.
Mensen zullen misschien door de veranderende maatschappij tot andere inzichten en standpunten komen, als waar ze zich nu aan vasthouden.
Ik ben Christelijk opgevoed en we mochten vroeger bar weinig. Dat veranderde in de loop van de tijd toch ook.
Ik had dit inderdaag ook al gelezen… Weet niet precies wat ik ervan moet vinden. Als zij dat willen vanuit hun geloofsovertuiging dan mag dat van mij, maar aan de andere kant gaat dit wel een beetje ver naar mijn mening. Zoals je zegt Sev, een beetje nemen en een beetje geven.
Ik vind het verbod gewoon NERGENS opslaan, wat nou als er varkens in het tekenfilm voorkomen. Zien is toch niet hetzelfde als opeten. Soms kunnen mensen overdrijven en niet zo’n beetje ook. Als het dier onrein is waarom zitten er in turkije dan op sommige plaatsen varkensboerderijen?
Bijna in ieder geloof werd het varken vroeger als onrein gezien.
De reden daarvan is dat varkens echt alles eters zijn, in de tijden dat het varken nog echt los liep op boerderijen aten ze alles wat los en vast zat zelfs doodde ratten, dus daardoor is het vlees onrein. In veel geloven is dat herzien, mede door de komst van varkensfokkerijen, ze eten nu gewoon veevoer net als ieder ander dier. Maar wel zielig voor knorretje het stripfiguurtje ziet er zo schattig uit.
Fout informatie mensen, Winnie de Pooh komt wel op de turkse T.V. en dan ook nog op TRT. Ze zijn eigenlijk echt bezig met Disney corporation, om tekenfilmpjes zoals winnie de Pooh en andere Disney produkten op TRT uit te zenden.Het is wel waar dat de Turkse pers dat geschreven heeft maar iedereen weet hier wel dat je Hurriyet,Milliyet en Sabah(meest verkochte turkse kranten)moet dubbelchecken voordat je het gelooft.
Ik hoorde trouwens in Istanbul, dat heel veel turken gewoon varkensvlees eten, en dan vooral het varkenshart, omdat ze daar een langer leven van zouden krijgen of zoiets!!