Vorig jaar was er ook een probleem, maar nu zijn er twee mensen gestorven, hetgeen bewijst dat er wel degelijk een risico is. Het heeft me in november niet belet om toch af te reizen. De raad die men toen gaf was om bij het eten van gevogelte er vooral op te letten dat alles goed gekookt was. En dat heb ik ook gedaan. Nu er mensen gestorven zijn door het eten van besmette kip, lijkt het me aangewezen om elk contact met gevogelte te mijden en het dus in geen geval nog te eten. Verder zie ik niet meteen problemen want de ziekte gaat voorlopig nog niet over van mens tot mens.
Geert
Ow hier is nu bekend gemaakt dat ze WEL aan vogelgriep zijn overleden…
Vandaar!
Ik ben ook eind oktober gewoon gegaan idd… maar ja nu je dit hoort… ik ga gewoon heen daar niet van! Maar het was meer een algemeen berichtje… van dat het nu wel erg dichtij komt…
Een 14-jarige jongen en zijn 15-jarige zus zijn gestorven. Volgens de eerste berichten was er geen sprake van volgegriep, maar nu blijken twee aparte onderzoek aan de universiteit van Ankara te bevestigen dat er wel degelijk vogelgriep in het spel is. Turkijë heeft nu bloedstalen gezonden naar de WHO en het is wachten naar het resultaat van hun onderzoek.
In ieder geval is dit een verontrustende ontwikkeling, zeker nu in de meeste landen de voorzorgsmaatregelen worden afgebouwd.
Geert
Vanmiddag inderdaad ook bij het journaal gehoord. Het is afschuwelijk om zo familie te moeten verliezen.
Laten we hopen dat het bij deze slachtoffers zal blijven en dat er op tijd maatregels genomen kunnen worden om erger te voorkomen.
Ik denk dat de WHO snel reactie zal geven.
Er is nu ook een 3e slachtoffer gevallen… Ben echt bang dat het nu ook snel naar de toeristische delen zal gaan… Al zie je daar niet al teveel pluimvee en vogels… maar toch. Ze zeiden vanmorgen zelfs dat er een 4e kind van die famile in het ziekenhuis ligt met ook de verschijnselen van vogelgriep…
Ik begrijp juist dat het een virus is, wat wordt overgedragen. En dat je het dus niet krijgt via het eten.
Er wordt heel wat kip gegeten toch, in Turkije? Dan zou die griep toch wel HEEL snel verspreiden.
Wie weet er meer over?
Het kan overgedragen worden door het eten van besmet pluimvee. Maar alleen als het niet heet genoeg is verhit. Ik geloof iets van 80 graden ofzo…
Als het goed heet is geweest, dan dood de warmte die bacteriën en kun je het dus gewoon eten!
In de krant staat nu dat het helemaal in t oosten van Turkije is, met de grens van Iran en Armenie. Dat het er sterk agrarisch is en niet te vergelijke met Europa. De kans dat het verder onze kant op trekt is klein, aldus een virloog. Ook zijn het besmettingen van dier op mens en is er geen sprake van mens op mens.
Er worden inmiddels wel 20 andere kinderen behandeld omdat zij mogelijk ook vogelgriep hebben en nog een jongetje van datzelfde gezin, vierde dus, ligt in het ziekenhuis.
Er zou nu ook al vogelgriep zijn geconstateerd in Aydin.
De vogelgriep nadert het toeristisch gebied.
Vraag me af welke inslag dit zal hebben op het toerisme.
tja we merken het wel… maar op zich, als je geen kip eet en ook niet in de buurt van kippen en wilde vogels komt moet er niet al te veel aan de hand zijn lijkt mij…