Wij denken al enige tijd na over emigratie richting Aruba. We zijn met z’n 3tjes en onze zoon is 7 jaar oud. Maar we horen veel berichten over dat er geen werk te krijgen is en dat het heeeel moelijk is om een verblijfsvergunning te krijgen. Ik ben zelfstandig ondernemer en heb sinds 1,5 jaar een winkel. Nu vraag ik me af of het mogelijk zou zijn om een winkel te beginnen op Aruba. Waar is er behoefte aan op het happy island? Ik zit nu in de cosmetica, make-up, damesmode & accessoires etc. Lijkt me super om een mooie winkel voor de toeristen op te starten op Aruba. Graag jullie eerlijke mening. we willen niet de stap zetten en dan na een tijdje er achter komen dat het een grote illusie was. Alvast bedankt voor de reacties! groetjes Mascha
Hoi Mascha, ik ben ben een tijdje geleden op Aruba geweest en wat ik echt heb gemist is gewoon een drogist zoals je hier de etos, kruidvat e.d. hebt.
Groetjes Bianca
Allereerst zitten hier diverse drogisten waaronder een grote DA, dus daar is geen behoefte meer aan. Verder zijn er een hoop parfumerieen, veel winkels ook in damesmode. Ik zou me op dit moment geen winkel voor kunnen stellen waar onmiddellijk behoefte aan is. Misschien betaalbare Europese mode, dat zou kunnen. Er zijn veel winkels met veelal Amerikaanse kleding, die is ook niet duur, en maar heel weinig winkels met Europese kleding, die wel behoorlijk duur is vanwege importen en transport. Of dat dus haalbaar zou zijn is maar de vraag.
Verder mag je als niet ingezetene geen eigen bedrijf beginnen, althans geen eenmanszaak of VOF. Dat kan alleen tezamen met een Arubaan die de meerderheid van de aandelen heeft. Een eigen NV oprichten (wij kennen hier geen BV’s zoals in NL) kan ook niet. Je zou kunnen kijken of je een bestaand bedrijf inclusief NV zou kunnen overnemen, maar het is zeer de vraag of dat wel kan, de regelgeving is onlangs daarin gewijzigd. Het is ook nogal een risico want je neemt zo’n NV over met alle lasten (dus ook verborgen schulden) over. Dat is dus niet echt een aanrader, maar als je dat echt wilt zou daartoe eens contact met een accountant of fiscalist op het eiland op kunnen nemen. Houdt dan wel rekening met hoge advieskosten dan.
Dat van grumpy kan ik alleen maar bevestigen met nog een feit erbij dat de meeste apotheken hier gecombineerd zijn met een drogisterij dus apotheek drogist en schoonheidswinkel in een.En vooral al dat gedoe met papieren…de burocratie en ook corruptie kunnen u als zaakvoerder kapot slaan maar ook als gewone mens.Ook misschien goed om te weten dat er hier bomvol zit met allerlei leveranciers en import agentschappen die zullen u uiteindelijk verplichten om bij hen te kopen maar omdat bijna alle andere winkels ook van hen kopen kan je niet echt een competitieve assortiment van produkten hebben.Daarvoor moet je echt goede banden met europa hebben of liever zelfs latijns amerika(goedkopere transport).
ben net terug van een maand Aruba… als je het mij vraagt missen ze alleen een H&M achtige winkel…
Zijn er ook wel hoor, maar dan moet je even buiten de gebaande paden zoeken. Er is een flink aanbod aan goedkope kleding voor volwassenen en kinderen, niet altijd even modieus maar als je goed zoekt zit er toch altijd wel wat tussen. Wat we zouden kunnen gebruiken is een (echte) Ikea, maar dat zal voor deze winkelketen niet rendabel om een winkel te vestigen op zo’n klein eilandje helaas. Er is overigens wel een importeur die het Ikea assortiment aanbiedt, te bestellen vanaf de website, maar echt rondsnuffelen is toch anders natuurlijk.