Onderneming starten

Hallo :slight_smile:

Een vriend van me hier op Aruba vertelde me dat personen die een onderneming starten op Aruba automatisch een vergunning krijgen vanwege deze onderneming.
Weet iemand of hier iets aan waar is?
Dat zou het wachten op een werkvergunning enz enz een stuk vereenvoudigen :slight_smile:

Bedankt voor jullie antwoord!

Ciro

voor zo ver ik weet mag je pas een bedrijf starten als je van rechtswege bent toegelaten (dus na 3 of 5 jaar). Zo niet dan moet een Arubaan medeeigenaar zijn en volgens mij heb je dan nog steeds niet direct recht op een werkvergunning. Het zou kunnen zijn dat wanneer je genoeg geld mee neemt en een groot bedrijf gaat neerzetten er andere regels gelden. Als je bv meer dan 100.000 florin vrij te besteden hebt kan je binnenkomen op een renteniers vergunning ( 1 jaar meen ik)

1 like

Het starten met een Arubaan (als meerderheidsbelanghebbende) zal geen probleem zijn.

Ik heb wat nagekeken en het zou dan om de investeerder/directeur-vergunning gaan.
Echter daar zie ik weer staan dat je daar ook een werkvergunning voor nodig zou hebben om die aan te vragen cq die betreffende rechtsvorm te starten.
Beetje kip en ei dus.

Lijkt er dus op dat je, als je ondernemend bent aangelegd en zelfs werkgelegenheid kunt gaan creëren, dit als Nederlander op Aruba niet zo heel makkelijk gaat.

wat je zegt klopt inderdaad. Ik ben woonachtig op Aruba en heb in NL altijd een bedrijf en winkels gehad.
Dacht dat hier ook te gaan doen maar dat kon ik toch echt wel vergeten :slight_smile:
Dus geen bedrijf op Aruba de komende jaren en dus ook geen extra werkgelegenheid

Als je ingeschreven staat op Aruba kan je volgens mij wel gewoon een eenmanszaak beginnen. Moet je ff online kijken, daar staat alles wat je moet weten. Je kan ook gewoon een Arubaanse trouwen, dan ben je van al dat gelul af:)

Je kunt geen eenmanszaak beginnen als je staat ingeschreven op Aruba (1ste 5 jaar)

Quotas, je hebt gelijk. Het was me ff ontschoten maar in mijn geval geen probleem;)

Hoi,
Mijn Nederlands is niet goed genoeg om te schrijven. Darom verder in engels.
As a non Arubian you can not open a business by yourself. As a foreigner you can take shares of a Limited Company “NV” but become only 40 % shareholder.
60 % has to be an Arubian citizen or a Trust company. For a work permission as the director of this NV you need to have at least 60 % of shares. So this will not work for you. If you have some money on the side and want to open your own business you are able to purchase an already existing NV complete on your own as foreigner (no Arubian needed) But this NV must be in business for more than 5 years and have done some real business. (No fake company) Can provide you with details if you are interested. In this case you can hire yourself as managing director and will get a work and resident permission without the Labor department checking your case. (The Labordept. are the ones that decide if your person is needed for the Arubian working market or not. Therefore it is very difficult to get a permission for a job that a lot of Arubians without work could also do ! )

Ik snap het, alleen ik heb geen geld meer,…wel veel spullen. Ik kan nu zo op aruba mijn bedrijf starten. Ik ben inmiddels getrouwd, mijn vrouw is 14 jaar geleden op Aruba komen wonen. Wat we nu van plan zijn is dat zij een eenmanszaak begint ( mijn bedrijf) en ik ga er werken. Door het trouwen krijg ik ook makkelijk een verblijfs- en werk vergunning. Ik zou het liefst alles zelf doen maar dat is gewoon niet mogelijk als je geen geld achter de hand hebt.

En wat ik ga opzetten kan niet iedereen zomaar doen want er is veel matrieel een apparatuur voor nodig dus op dat vlak zou mijn bedrijf wel een toegevoegde waarde zijn voor Aruba :slight_smile:

Good Luck Landcruiser and success with your new business !

Ja bedankt, je gaat mn landcruiser wel zien :wink: bedankt hè!

Even om misverstanden te voorkomen: Aan het overnemen van NV’s zitten forse risico’s. Je bent ook direct verantwoordelijk voor de hele geschiedenis en erfenis van de nv. Daarnaast is het niet zo dat je zo maar een nv kunt kopen, je directeur kunt noemen en dan je werkvergunning krijgt. Hier is een heel proces voor nodig wat in het meest gunstige geval al snel een paar maanden kost. Maar inderdaad is het een manier om zonder te veel problemen een werk en verblijfsvergunning voor Aruba te krijgen.

grtz Q