Wie weet welke stappen je moet ondernemen om op Aruba een eigen bedrijf te starten?
Wij willen na 30 jaar zelfstandig geweest te zijn in Nederland op Aruba een appartementencomplex voor vakantiegangers beginnen.
Maar we worden al 5 maanden van het kastje naar de muur gestuurd!
Op het aanvraag formulier van de DIMAS kun je alleen invullen of je voor een baas gaat werken of gaat rentenieren dit is geen van beiden het geval dus nemen ze de aanvraag niet in behandeling. En alle andere instanties verwijzen ons weer terug naar de DIMAS (KvK notaris en het Arubahuis) wie kan ons helpen???
Groetjes Tom.
Hallo Tom,
Je kunt het beste de renteniersvergunning aanvragen en voor je vrouw en andere gezinsleden de gezinsherenigingvergunning.Je moet aantonen dat je Afl 100.000 vrij te besteden hebt en beschikt over huisvesting. Een eigen bedrijf beginnen is niet mogelijk zonder een Arubaanse vennoot die het meerderheidsbelang heeft. Dit is ook niet nodig omdat je kan verhuren vanuit prive. Op wat voor schaal wil je gaan verhuren? De grotere complexen op Aruba zitten hoogstwaarschijnlijk al in een NV. Deze kun je overnemen als er een Arubaanse bestuurder is. Na 3 jaar kun je zelf bestuurder worden.
Groeten,
Will
www.abrahams.nl
Hallo will
Bedankt voor je reactie op m’n vraag.
Die 100000 florin is dat per jaar ? of heb je aan voldoende startkapitaal ook genoeg om binnen te komen?
Kijk we hebben in nederland een goed lopende zaak en een fijn huis die we weloverwogen willen verkopen om op Aruba een fijn leven op te starten maar je snapt dat we wel een beetje zekerheid willen hebben omtrent een verblijfsvergunning zodat we niet na een jaar weer buiten gezet worden en hier en daar alles kwijt zijn.
We hebben contakt met een Arubaan die een appartementen complex bezit met een n.v erop maar deze n.v wil hij niet kwijt,het zijn 8 appartementen in oranjestad en ik heb begrepen dat je voor 8 appartementen in het bezit van een n.v moet zijn.
maar als dat niet zo is zou ik het graag van je horen.
Ik hoop dat je nu weet hoe we er een beetje voor staan anders kunnen we wel een keer contact met elkaar op nemen je weet nooit wat er uit komt.
groeten Tom
Je krijgt een vergunning voor 1 jaar, het in bezit hebben van Afl 100.000 na aftrek van schulden zou moeten volstaan (ieder jaar opnieuw). Bezittingen in nederland en/of verhuurcontracten tellen ook mee. Het appartementcomplex waar je op doelt is dat Malibu suites?
Het verplicht hebben van een NV is onzin . Wat mogelijk wel nodig is een hotelvergunning. Je kan natuurlijk ook long -term verhuren.
Je kan me ook een email sturen via houses@abrahams.nl
Klopt het is Malibu suites .
Maar deze beste man spreekt helemaal geen nederlands en gebrekkig engels en zijn vrouw komt uit Venuzuela dus daar kom je al helemaal niet ver mee, maar het complex ziet er nettjes en verzorgd uit dus het lijkt ons wel iets .
En ik denk dat je toch minimaal 8 appartementen nodig hebt om in je onderhoud te kunnen voorzien vooral nu het met de toeristen wat minder gaat op het eiland.
Maar ik sta altijd open voor andere sugesties.
Ik weet niet of je nu op Aruba bent of in Nederland anders kunnen we mischien een keer bellen of chatten via msn met elkaar gaat sneller als dit denk ik.
Dus ik zal je m’n e-mail adres en tel nr doormailen .
hallo,zijn jullie al wat opgeschoten?
ik weet dat dit een oudere mail is,maar wij zijn ook van plan om op aruba een bedrijf te starten en zouden graag in contact komen met mede emigranten. evert, mail to: trabiman@hotmail.com
De eisen om je op Aruba te vestigen vind je terug op dimasaruba.com. Als je een bedrijf wil starten is dat nu mogelijk onder de noemer ‘investeerder’, een nieuwe vergunningsvorm die vorig jaar in het leven is geroepen. En verder geldt hetgeen in de oude emailwisseling staat vermeld. Inderdaad moet je om een nieuwe NV op te richten een Arubaan zoeken die dat met jou kan doen. Die Arubaan moet de meerderheid van de aandelen hebben. Je kunt nog proberen een bestaande NV te vinden die je over kunt kopen, maar het is zeer de vraag of je nog een directievergunning daarvoor krijgt, want de eisen zijn aanmerkelijk verscherpt. Het beste is hier naar het eiland komen en met de Kamer van Koophandel om de tafel gaan zitten om te bezien wat mogelijk is.
hallo,bedankt voor uw reactie,ik zal proberen om wat meer info te krijgen omtrent de directie vergunning,ik ben namelijk ook met ditzelfde op Barbados en st vincent maar ondervind de meeste problemen op Barbados. ook las ik dat als je start op Aruba je een subsiedie kan krijgen of ook een lening van 35000 euro,dit staat ook vermeld op het internet in een kolom van de nl staat. indien ik meer kansen zou maken op Aruba dan zal ik dat zeker overwegen. ik weet dus nog niet waar ik de meeste kans maak,ik ben dus nu aan het orienteren en ook poste ik deze vraag op het forum met de hoop dat er mensen die dit traject al hadden doorlopen zouden reageren,mijn dank hiervoor. ik ga dus de fameuze 2cv en een sportvariant verhuren cq verkopen. deze word ook op ibiza en curaqau en Mallorca verhuurd.
Subsidie op Aruba? Geen idee waar dat over gaat. De regering kampt met enorme tekorten, vanuit Nederland valt ook niet veel te verwachten. Een lening is ook niet haalbaar in zijn algemeenheid voor ‘buitenlanders’. Banken zijn hier uitermate voorzichtig met lenen. Idioot hoge rentes en veelvoudige onderpanden. Heb trouwens toevallig op TV gezien dat die 2cv’s verhuurd worden op Mallorca. Denk niet dat dat op Aruba ook zo’n succes wordt. Hier komen toch voornamelijk Amerikanen en die zullen bij een 2cv niet zo’n nostalgische gevoelens hebben. Schakelauto’s zijn sowieso not done hier, vrijwel alle verhuurauto’s zijn automaten. Bovendien lenen de meeste wegen zich hier meer voor 4x4, zeker als toeristen op de noordkust willen rijden. En voor verkoop zal er toch ook een garage moeten komen voor onderhoud/onderdelen enz. Er worden hier geen franse auto’s geimporteerd dus dat lijkt me allemaal niet zo handig. Hier zijn met name Jeeps en dat soort auto’s heel populair. Overigens er zijn oeverloos veel autoverhuurbedrijven op het eiland. Of je daar nog een plaatsje tussen kunt vinden is zeer de vraag.