Ben op dit forum terechtgekomen, omdat ik de mogelijkheden probeer te ontdekken van een tijdelijk verblijf op Aruba om een boek te schrijven en / of een bedrijf te beginnen. Voor het beginnen van een bedrijf, heb ik begrepen dat er een Arubaanse Aandeelhouder dient te zijn met een aandeel van ten minste 51%.
Ik ben dus voornemens om naar Aruba te gaan, of voor het schrijven van mijn boek, of het beginnen van een zaak en /of het zoeken van werk voor een bepaalde periode.
Graag ontmoet ik mensen die ervaring hebben met de praktische zaken van mijn genoemde doelen, te eweten , tijdelijk verblijf (boek schrijven), zaak beginnen, en / of werken op Aruba als Barkeeper.
Hoi Michiel,welkom op wereldwijzer!
In principe hebt je een werkvergunning nodig en die krijg je niet als je geen Arubaanse bent of met een Arubaan getrouwd of een dusdanig hoge en uitzonderlijke opleiding en ervaring hebt dat je een bijdrage kunt vormen voor de Arubaanse economie.
Een vergunning tot tijdelijk verblijf om te werken heeft een duur van ten hoogste een jaar. Een eerste aanvraag voor een vergunning tot tijdelijk verblijf om te werken kan slechts door een legaal op Aruba gevestigde werknemer worden aangevraagd en is afhankelijk van het aanbod op de lokale arbeidsmarkt. Een vergunningsplichtige met een vergunning tot tijdelijk verblijf om te werken krijgt deze vergunning voor een bepaalde functie bij een bepaalde werkgever.
Nou ik weet niet wat soort werk je daar wilt doen Michiel, zonder tenminste vier talen te spreken krijg je geen receptiebaan in hospitality en sowieso gaan altijd Arubaanse kandidaten voor en vervolgens degenen die een diploma hiervoor hebben, dus dat gaat het ook niet worden. Bij een schoonmaakbedrijf werken is een kansloze zaak, of je moet genoegen nemen met het minimum loon (op Aruba ongeveer 600 Euro per maand bruto), zes dagen werken en natuurlijk vloeiend Papiaments/Spaans spreken en verstaan, wat dat is de taal binnen de schoonmaakbranche. En dan nog vooropgesteld dat je hiervoor een werkvergunning zou krijgen wat ik zeker niet verwacht. Kortom je kunt hier prima op vakantie komen gedurende max. 180 dagen per jaar als toerist maar mag niet werken.
Indien je nog met vragen zit dan kan je altijd een berichtje posten op het Aruba Forum alsook op het Wonen en werken in het buitenland Forum hier op wereldwijzer.
Succ6 nog met je toekomstplannen,Michiel !
groet,georgessiam.
Dank je voor je reactie. Ik heb hele goede vrienden op Aruba, dus ik zal dan maar gewoon op vakantie komen en mijn boek schrijven. Als ik een zaak zou willen openen, klopt het dan dat het merendeel van de aandelen van een Arubaan moeten zijn?? En kan dat ook een Nederlander zijn die permanent woont en werkt op Aruba?
Hoi Michiel,
Het is niet mogelijk om zelf een bedrijf starten op Aruba zolang je nog niet van rechtswege bent toegelaten.
Je kan wel samen met een Arubaan iets opzetten, maar houd er rekening mee dat het bedrijf op naam van die Arubaan komt te staan of dat hij/zij de meerderheid van de aandelen in handen heeft in geval van een NV. En van rechtswege toegelaten ben je pas nadat je vijf jaar lang een vergunning van een jaar hebt verkregen (en een NL paspoort hebt, anders duurt het langer). Wel kun je als freelancer werken, echter, een ander probleem is dat je geen werkvergunning krijgt. Immers iemand moet voor je garant staan dat je voldoende inkomen hebt of kunt genereren om in je eigen onderhoud te voorzien.
Is er op Aruba een tekort aan Verzekeringsadviseurs en hypotheekadviseurs? Dan zou ik met de garantstelling van mijn vrienden dus free lance kunnen gaan werken?
Heb ook een B2B bedrijf van Lederwaren voor heren, zou ik dat met die garantstelling van mijn vrienden ook kunnen doen in free- lance vorm? Bijvb als agent voor mijn eigen bedrijf?
Het is niet zo eenvoudig om daar werk te vinden ,alleen in het onderwijs en in de horeca kan er eens een appel uit de boom vallen (bij manier van spreken)
Misschien eerst maar eens een lange vakantie boeken naar Aruba? Probeer dan een glimp op te vangen vh dagelijks leven. Praat met de locals, kijk of je mensen kunt spreken die de stap al gezet hebben en je meer kunnen vertellen over een nieuw leven opbouwen op Aruba.
Neem contact op met de Arubaanse ambassade voor info over emigreren, werkvergunning etc.
Hieronder heb ik nog een paar links gevonden,misschien kan je deze sites eens bekijken,Michiel? http://www.beautiful-arub … emigreren_naar_aruba.html http://www.intermediauitzendbureau.com/ http://www.jobmeets.nl/ http://www.impactojobs.com/ http://www.joblink.an/
Bedankt nog, ben wel redelijk bekend op Aruba, ben er al vaker geweest en heb hele goede vrienden die er vanuit Nederland zijn gaan werken in onderwijs en er permanent wonen nu.
Spijtig genoeg niet Michiel,het eiland interesseert me enorm,ik heb al veel goeds over weten te vertellen ( in familiekring);maar ook minder leuke dingen zoals oa : het werkaanbod alsook de rompslomp en paperassen wat je allemaal nodig moet hebben om daar te verblijven en te werken.
Nou om dit even af te ronden,kan je altijd eens een kijkje nemen op deze Vacatures op Aruba, Bonaire, Curaçao & Sint Maarten - Global Resourcing website !
Wat betreft mijn persoontje,ik ben een Thailand liefhebber in hart en nieren (al 33 jaar) heb al wel zo’n 8 maanden gewoond !(mijn 2de thuisland) na al die jaren.
Vertrek komende woensdag terug naar het land van de glimlach.