Verblijf info / werk gezocht

Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik gaan in de zomer voor een jaar naar Aruba.
Zij heeft een baan via het Skoa en voor haar wordt dus alles geregeld.

Nu ben ik dus opzoek naar werk, zodat ook ik een jaar daar kan verblijven.
Ik ben 22 jaar, heb mijn MBO niveau 4 afgerond. En ervaring op verschillende vlakken.
Mijn laatste ervaring is dat ik werkzaam ben geweest als telecom verkoper.
Ik sta overigens open voor veel verschillende soorten banen.

Mocht het nou niet lukken om werk te vinden, is het dan mogelijk dat ik een verblijfsvergunning aanvraag zonder werkgever en dan dus voor een langere periode blijven?

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen met het vinden van werk of iemand die de juiste informatie voor mij heeft.

Groetjes

HI Er staat al heel erg veel antwoord op je vragen op deze site. Even lezen en je weet echt alles.
In het kort. Nee je kan niet werken, en nee je krijgt zeker geen verblijfsvergunning en zeker geen verblijfsvergunning waar je ook mee kunt werken.
Maximaal verblijf is 6 maanden als toerist. En ja je kunt een jaar blijven (als nederlander) maar dan wel illegaal, en ja je kunt wel werk vinden in de horeca maar dan illegaal. (Bij telecom, overheidsorganisatie of wat dan ook heb je bijna 0 procent kans op een baan)Illegaal is niet zo erg als het klinkt. Ze kunnen je als Nederlander niet uitzetten maar als je het eiland verlaat na 6 maanden kun je niet meer terug. Sterker nog er is kans dat je jaren niet terug kunt keren als ‘straf’. Verder kun je je dus niet hier verzekeren, bankrekening openen enz enz.

Bedankt voor je reactie Quotas.

Heb ik nog een vraagje en misschien weet jij daar ook wel antwoord op.
Als ik een verblijfsvergunning wil aanvragen, staat er dat iemand een garantsteller moet staan, en deze persoon ook op Aruba moet zijn.
Dit gaat dan natuurlijk nooit lukken.
Kan ik ook een verblijfsvergunning aanvragen zonder garantsteller die op Aruba is?

Groetjes

garantsteller is altijd je werkgever of de persoon bij wie je gaat verblijven (bv in geval van gezinsvereninging). Bij studie de school, stichting etc.
I.p. kan het dus een persoon zijn bij wie je gaat verblijven en die al een vergunning heeft of Arubaan is. Is dit niet voor gezinshereniging dan is dat redelijk kansloos.
Zonder garantsteller kan het m.i. niet.
Meer info hierover vind je op de site van de DIMAS aruba

grtz Q

Quotas heeft gelijk. Als je alleen komt kun je het echt wel vergeten. Verblijf je hier bij een partner waarmee je gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt en die al een werkvergunning heeft of van rechtswege toegelaten of je voegt je bij jouw al op Aruba wonende ouder(s), dan kun je hen vragen zich garant te stellen, echter hun inkomen moet wel toereikend zijn. Daarmee zou je een verblijfsvergunning kunnen aanvragen. Zonder garantsteller kan dit niet en voor een werkvergunning kom je met jouw achtergrond niet in aanmerking.

Mmh, ik ga voor de tweede keer naar Aruba in Juni, voor een langere tijd. Ik heb er familie wonen. Nog nooit problemen gehad. Alleen toen ik een paar dagen naar Miami ging, en ik terug kwam vroegen ze waarom ik hier zolang was. Meer niet. Je kan gewoon werken. Ze zoeken vast nog wel wat mensen bij de plaza. Nederlands cafe. Erg gezellig :slight_smile:

Marleen dat is niet helemaal juist. Je kan wel gewoon werken maar niet legaal (als niet arubaan of zonder arubaanse ouders)en het kan wel degelijk problemen veroorzaken als je langer dan 6 maanden blijft.
Grumpy is over het algemeen wat stelliger met waarschuwen en afraden en ik ben iets makkelijker maar ik zie wel wat consequenties kunnen zijn.

succes met vinden van een baan, ons gezin wilt ook daarheen vertrekken. maar dan pas met een grote buffert en een baan.

Als jij geen verblijfsvergunning hebt gaan ze je echt niet opzoeken hoor. Ik weet niet wat de termijn is maar voor je de 3 of 6 maanden bereikt gewoon ff naar Cura of NL gaan. Als ze vragen gaan stellen zoals bij Marleen geef je er gewoon een draai aan. Wat gaan ze doen dan, een NL van het eiland afschoppen? Daarnaast hebben ze hun handen vol aan de Spaanstalige illegalen. Qua werk, gewoon zwart werken, klusjes doen als je een beetje handig bent, tuinman spelen enz enz. Zou me er totaal niet druk om maken, zorg wel dat je jezelf niet in de nesten werkt. Ik ken zoveel mensen die ‘illegaal’ op Aruba zaten. Veel daarvan zitten nu met verblijfs- en werkvergunning op Aruba dus komt echt wel goed. suc6!

Tja… Komt wel goed … bedenk je wel een paar dingen voordat je dat doet. Bv dat je geen verzekering kan afsluiten. Gebeurd er iets dan moet je dat cash afrekenen. Weet dat het ziekenhuis minimaal 2x het normale tarief rekent voor toeristen en ongeveer 3x voor mensen die niet verzekerd zijn. Breek je dus een been dan kun je aftikken ter plekke. Denk niet ik ben in NL verzekerd dus dat is wel gedekt. Recent nog meegemaakt met een NL-der in het ziekenhuis. Langer dan 6 mnd op het eiland. Lange opname in het hospitaal.Verzekering keert niets uit en de patient dient even 80.000 awg af te tikken. Krijg je een ongeluk met je auto en er gebeurd iets met degene die je hebt aangereden dan heb je als niet legale Nederlander wel degelijk een probleem. En natuurlijk zetten ze je niet van het eiland af maar geheel zonder risico is het niet. Weet dat en kies je ervoor om dat er bij te nemen dan is dat je eigen keuze. Oh ja en het is 6 mnd per 12 mnd en dus niet per kalenderjaar. Even weg na 6 maanden en dan een week later weer terug komen is er meestal niet bij.

Klopt helemaal Quotas. Er kunnen heel vervelende consequenties aan een illegaal verblijf zitten. Douane kan wel eens mild zijn als je geluk hebt, maar ik heb even goed verhalen gehoord van mensen die beslist niet meer werden toegelaten, dus terug naar waar je vandaan komt dan. En tijdens je werk steeds de dreiging van een controle, vooral in de horeca, nee dat lijkt me echt geen pretje.