Hallo,
Ik zal mezelf even voorstellen; Ik ben Wouter, ben 26 jaar en ga samen met mijn vriendin vanaf begin augustus 2008 voor ongeveer 1 jaar (iets korter) wonen en werken op Aruba. Ik heb hier in NL een koopwoning die ik wil verhuren voor deze periode.
Mijn vriendin heeft al een baan, ze gaat lesgeven in het basisonderwijs, voor mezelf is er nog niet heel veel geregeld.
Ik heb eigenlijk 3 mogelijke situaties waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen;
situatie 1: Mijn huidige ICT werkgever probeert mij te detacheren in Aruba, daar is hij nu mee bezig maar is dus nog niet zeker of dit gaat lukken.
situatie 2: Als dit niet lukt wil ik sowieso naar Aruba, en ga daar een baan vinden in de ICT.
situatie 3: Ik ga naar Aruba en kan niets vinden in de ICT dus dan wil ik wel een baantje vinden in bijv. het toerisme (in het zwart).
Wat ik graag wil weten is of ik me moet uitschrijven bij de gemeente om in Aruba uberhaubt een werk- en verblijfsvergunning te kunnen krijgen? (voor situatie 1 en 2 lijkt me, want voor werken in het zwart zal je denk ik geen vergunning nodig moeten hebben?) Of zou het ook werken als ik mezelf niet uitschrijf, dat ik daar in Aruba toch een legale baan kan krijgen, wel of niet via mijn huidige werkgever?
Of zal de belastingdienst moeilijk kunnen doen als ze zien dat ik maar 7 maanden gewerkt heb in NL terwijl ik wel het complete jaar mijn huis heb aangehouden? (en dat geldt natuurlijk ook voor de eerst 4/5 maanden in 2009)
En als ik me netjes uitschrijf, moet dan de huurder zich inschrijven op mijn adres? Zo ja, zal de huurder dan het gebruikers gedeelte moeten betalen van de gemeentelijke belastingen? Of blijf ik compleet eigenaar + gebruiker van de woning?
En hoe zit het met de zorgverzekering? Ik weet dat ik die hier moet aanhouden als je ingeschreven blijft bij de gemeente en/of als je korter dan een jaar weggaat (wat waarschijnlijk het geval is), maar hoe dit precies zit weet ik ook niet. Is het dan wijs of sowieso een reisverzekering af te sluiten, en kan dit ook voor tandarts kosten die je eventueel in Aruba maakt? (want tandarts kosten worden sowieso niet gedekt door mijn verzekering hier)
Zijn er nog meer punten die je allemaal moet regelen? Waarschijnlijk zijn deze vragen wel eerder gesteld in dit forum, maar heb ze nog niet bij elkaar zien staan, en mijn situatie(s) zijn weer net even anders dan andere personen.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast ontzettend bedankt!
Met vriendelijke groet,
Wouter