Oktober naar Aruba voor minimaal 1 jaar

Ik ga per 1 Oktober werken in Aruba! Althans zo ziet het er nu naar uit.
Ik heb een baan voor min 1 jaar!
Wat zou nu de eerstvolgende logische stap zijn na mijn aanname??
Lukt het om voor 1 Oktober alles rond te gaan krijgen…hoe zijn ervaringen
van anderen hiermee??
Ook heb ik in Nederland een huis dat ik wil gaan verhuren…Graag hoor ik ideeen, suggesties en donts…

ik ga november voor een half jaar op stage naar Aruba. maar ja , ik weet nog niet helemaal hoe dat zit met verblijfsvergunningen, werkvergunningen enz. en ik zoek ook nog een leuk appartement voor ± 700 AFL…

Wie bied aan ??

Aartvlijm, natuurlijk lukt het om per 1 oktober alles klaar te hebben, je hebt ontzettend veel tijd. Je behoeft in NL niet meer te doen dan te bepalen wat je met je huis doet en daartoe eventueel een aantal verhuurorganisaties in de arm te nemen (Beter Wonen o.i.d., of met een makelaar contact op te nemen. Dat zal nog de grootste hobbel zijn, die verhuur, want het is natuurlijk van belang dat je een betrouwbare huurder vindt. En verder moet je bedenken of je meubels e.d. mee wilt nemen. Als dat het geval is moet je offertes aanvragen bij div. verschepingsbedrijven of te zien wie het beste aanbod kan doen. Verder kijken of je al dan niet een auto of huisdieren meeneemt bijv, dat zijn van die zaken die je nu op moet pakken. V.w.b. een auto even contact opnemen met Rijksdienst Wegverkeer voor de voorwaarden en bij huisdieren met het dierenhotel op Schiphol, dat is allemaal niet zo moeilijk. Heb je in NL nog (pensioen)verzekeringen of lijfrentes lopen of andere contractuele verplichtingen of rechten, stuur die instanties dan even een verhuisbericht en bepaal of je je AOW op Aruba vrijwillig wilt voortzetten (is erg duur!). Stop je je AOW dan verlies je als je AOW ontvangt 2% voor ieder jaar dat je geen premie hebt betaald. Wat je per jaar moet betalen voor vrijwillige voortzetting kun je op internet terugvinden. Bij uitschrijving uit je gemeente worden automatisch je ziektekostenverzekering gestopt en de belastingdienst geinformeerd, daar behoef je feitelijk niets aan te doen, maar het is misschien handig dat even te verifieren voor de zekerheid
Het is overigens handig in NL een bankrekening aan te houden. Er volgen vaak nog nabetalingen of -ontvangsten en het betalingsverkeer tussen NL en Aruba is heel duur.

Als je dat allemaal hebt bedacht zou ik alvast op internet rondkijken naar passende huisvesting op Aruba, als je dat nog niet hebt geregeld. Er staat heel veel op div. sites, het meest handig is www.casnan.com, daar krijg je het aanbod van alle makelaars hier. Ikzelf heb uitstekende ervaringen met Century 21. Rechtstreeks een oproep plaatsen op het prikbord (via Aruba.startpagina.nl) is ook een optie en dat geeft doorgaans heel wat respons. Ik zou niet met zgn. bemiddelingsbureaus in zee gaan die alles voor je regelen incl. een vergunning, want zo werkt dat hier niet en dat kost alleen maar een hoop geld.
Een maand voor vertrek moet je bij je gemeente waar je woont je verklaring van goed gedrag aanvragen. Wees daar niet te laat mee, want afgifte van die verklaring kost soms een paar weken. Je moet je originele verklaring mee nemen naar Aruba. Verder moet je je geboortebewijs meenemen, een cc van de huwelijksakte als je getrouwd bent. Maak hiervan ook meteen kopieen alsmede kopieen van je hele paspoort want die heb je nodig voor de indiening van je aanvraag werkvergunning. Maak ook meteen een aantal kleurenfoto’s, je hebt er minstens 3 nodig. Onderzoek even of je je online kunt laten uitschrijven uit de gemeente waar je nu woont. Dat kan in veel gevallen wel en dan kun je je beter uitschrijven op het moment dat jouw vergunning hier op Aruba rond is, dat kan tot 12 weken duren. Zou je dat doen als je uit NL vertrekt dan ben je feitelijk een paar maanden statenloos en dat kan vervelende gevolgen hebben.
Totdat je hier op Aruba een werkvergunning hebt ben je niet tegen ziektekosten verzekerd, je moet dus een tijdelijke particuliere verzekering afsluiten. Zolang je niet uitgeschreven bent in Nederland kun je via de NL zorgverzekering verzekerd blijven of een reisverzekering afsluiten. Zodra je uitgeschreven bent kan dat niet meer en als je dan nog geen werkvergunning hebt dus je bij de AZV aan kunt sluiten moet je zorgen dat je hier een particuliere verzekering afsluit voor een korte periode. Daar zijn veel mogelijkheden voor (Bogaard assurantien, Asca, Fatum, Interassure).
Heb je eenmaal hier en in persoon je aanvraag voor een werkvergunning bij DIMAS ingediend (samen met je werkgever, anders kan het niet, die moet nl. garant staan voor het feit dat jij een inkomen hebt op Aruba) dan is het een kwestie van afwachten tot de vergunning wordt toegewezen. Vervolgens ga je met de vergunning en je uitschrijvingsbewijs gemeente NL naar Censo (=burg.stand) om je hier in te schrijven en je kunt vervolgens door naar AZV om je ziektekostenverzekering te regelen.
Als je naar Aruba toevliegt voor oktober heb je dus nog geen werkvergunning. Dat is niet erg, maar zorg wel voor een retourticket, want de luchtvaartmaatschappij kan daar naar vragen en meld niet op je waiver dat je op Aruba gaat werken, maar dat je op vakantie gaat. Dat voorkomt een hoop gezeur bij de douane, hoewel het nu een stuk gemakkelijker gaat dan een poos geleden. Het kan zijn dat de wetgeving LTU nog verder versoepelt, zeker in het licht van de rijkswet personenverkeer die waarschijnlijk in oktober in een of andere vorm zal worden toegepast. Om dat zeker te weten is het handig regelmatig op de site van de overheid van Aruba te kijken, die is nogal compleet en geeft de nieuwste maatregelen en wetten aan. Verder de berichtgeving in de kranten volgen is ook een goed plan (www.amigoe.com, jammer genoeg kun je als niet abonnee maar weinig lezen, maar het geeft wel een beetje een idee) en natuurlijk de diverse fora op internet.

Ik zal vast nog wel het nodige vergeten zijn maar ik hoop dat dit je een idee geeft hoe je e.e.a. aan moet pakken.
Veel succes.

Hoi!

Ik ga per 1 Oktober ook werken op Aruba. Ik heb een baan als verpleegkundige in het ziekenhuis van Oranjestad. En jij?

Liefs Marieke

Goedemiddag,

Voor hoe lang wil je blijven?

Wij hebben eventueel een losstaand gastenverblijf.

Graag nader contact.
m.v.gr.
A. van Schuppen

Hallo Marieke,

Ik zag op het forum dat jij ook sinds korte tijd op Aruba verblijft? Hoe bevalt het jou hier?

Ik woon hier zelf sinds november en werk als leerkracht. Het is nog allemaal wennen, maar in ieder geval is het weer al wat beter geworden!

Groetjes, Melanie