Wonen en werken op Aruba

Mijn vriend en ik willen in mei voor een jaartje wonen en werken op de Aruba. We hebben alletwee een diploma (MBO) op administratief gebied. mijn vriend wil graag in de horeca werken en ik in de administratieve sector of in een winkel, zou dat haalbaar zijn op Aruba, horeca lijkt mij geen probleem. Hoe zit het met een verblijfsvergunning, moet je die al in Nederland regelen of kun je dat ook daar regelen?
We hebben ook nog geen appartement
En wat moet nog meer regelen om op Aruba te kunnen wonen/werken?
Hoop snel iets van jullie te horen!

Hallo,

Ik zal jullie wat informatie geven, die je zeker moet weten.
Wij wonen nu bijna een jaar op Aruba.

1. Als je hier wilt werken zul je eerst een werkgever moeten vinden. Deze moet namelijk garant staan voor de werk- en verblijfsvergunning. Zonder dit kan je hier niet werken of wonen.
  2. De aanvraag van de verblijfswerkvergunning duurt heel lang. Er wordt geen rekening gehouden dat uit NL komt of niet. Je staat net zo lang achter in de rij als de rest. De regeltjes zijn zeer vervelend en wijzigen bijna elke dag. In NL kan je je vergunning niet regelen, je moet wel een bewijs van goed gedrag , uitschrijvingen uit NL regelen e.d. en het kost je ca. Euro 2.000,-- totaal alles bij elkaar. Tenzij je werkgever dit betaalt. Zonder vergunning ben je ook niet verzekerd voor zorg, kan je geen telefoon of internet aanvragen. Je zult dus nog steeds voor zorg verzekerd moeten blijven in NL en dat kost je ca. Euro 250,-- voor een buitenland verzekering in NL.
  3. De lonen hier zijn veel minder als in NL, tenzij je een goede baan hebt. Gemiddeld verdiend een NL-er ca. Afl. 5.000,-- bruto en dat is een goed salaris. Maar vergeleken met NL is dit normaal.
  4. Vraag je goed af waarom je hier heen wilt. Doe het niet voor de zon en zee, want die heb je na een paar maanden wel gezien.
  5. Verhuizen, hou goed rekening me de kosten die dit met zich meebrengen, zowel in NL als op Aruba. Als je alles zelf moet betalen, dan ben je minimaal Euro 8.000,-- kwijt. Je moet hier ook nog invoerrechten betalen over je verhuisspullen en een borg betalen. Krijg je wel weer terug, maar dat duurt een paar jaar (ze zijn hier niet zo snel).
  6. Hebben jullie kinderen ?
  7. Je werkgever kan een huis regelen, maar hou er rekening mee, de huren zijn hier vrij prijzig, in verhouding met het salaris dat je verdient.
  8. Water en elektra zijn hier naar verhouding duur. De airco kan dus niet de hele dag draaien.
  9. Boodschappen is bijna gelijk aan NL, sommige dingen goedkoper, sommige dingen duurder.
  10. Sommige Arubanen zijn, is onze ervaring, soms ronduit discriminerend. Vooral bij de overheidsinstellingen, zoals Dimas. Als je daar zit, wordt je niet vrolijk.
  11. Het is een klein eiland, onthou dat goed. Minstens 1x per jaar moet je van het eiland af voor vakantie.

Zo, een paar zaken. Uiteraard zijn er ook leuke dingen, anders zat ik hier niet. Maar zeker in het begin (eerste jaar) vraag je je af wat je hier doet. Maar het hoort wel bij de emigratie, zolang je het van te voren weet is er niks aan de hand, maar de overheidszaken en vergunningen kunnen wel vervelend zijn.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.

Groeten

Ed