diverse vragen mbt vestigen op Aruba

Hallo allemaal;

Alhoewel ik Nederlands ben heb ik tot twee jaar terug enige jaren op Bonaire gewoond. Het levensonderhoud (qua kosten) zijn grofweg gelijk aan die van Bonaire heb ik gelezen, dus dat is bekend.
Ik krijg nu een, voor mij, redelijk goede baan aangeboden op Aruba maar ik heb een paar vragen.
Ik heb flink wat van de forum posts gelezen maar nog niet overal antwoord op kunnen vinden.

  • klopt het dat als ik 7500 fl verdien ik moet rekenen op 20 % belasting, zorgpremie enz enz? Dat zou dus betekenen dat ik daar ongeveer 6000 fl netto van over ga houden.
  • Klopt het dat ik een redelijk app met 2 slaapkamers in noord zou kunnen huren voor rond de 1500 fl ?
  • Als ik ga gaat mijn gezin natuurlijk mee. Dit betekend in mijn geval mijn vrouw en zoon (18). Nu heb ik gelezen dat ik dan wel kan werken maar dat dit niet betekend dat mijn vrouw en zoon ook op het eiland kunnen werken. Beide zouden en werkvergunning aan moeten vragen. Hoe gaat dit in zijn werk ? Hoe lang duurt het voordat zij kunnen solliciteren of werken als wij op Aruba aankomen ?
  • Hoe is het met de werkgelegenheid op Aruba. Mijn zoon komt uit de horeca (+opleiding). Is daar gemakkelijk werk in te vinden ?

Er zullen nog wel meer vragen boven komen drijven maar dit is nu even het belangrijkste.

bvd en alle info is welkom

grtz Q

Kijk ik heb toch nog iets vergeten :slight_smile:

Mijn zoon is dus 18 jaar. Ik heb begrepen dat Aruba geen land is om met een scooter rond te rijden. Hij zal dus zijn rijbewijs moeten gaan halen. Ik heb al gelezen dat dit redelijk goedkoop is op Aruba. Maar is het al mogelijk vanaf het moment dat wij ons gaan vestigen dat hij zijn lessen gaat doen ?

Zal puntsgewijs even je vragen beantwoorden. Punten 1 en 2 klopt. Maar houd er rekening mee dat het echt een basic appartement is voor Afl. 1500 op Noord en moeilijk te vinden voor die prijs in een van de duurste wijken van Aruba: Noord. Denk voor een gezin met kind liever aan Afl. 2500, dan wordt het weliswaar een huis maar heb je ook twee slaapkamers in ieder geval. Dat is wel haalbaar. Vuistregel is tot 1/3 van je bruto salaris kun je verwonen aan kale huur, dus dat zou net kunnen.
Voor jou wordt een werkvergunning aangevraagd, althans dat moet je zelf doen in samenwerking met je werkgever. Zie hiervoor DIMASARUBA.com, lijst van vereisten werkvergunning eerste aanvraag. Voor jouw vrouw en zoon zou je een vergunning in het kader van gezinshereniging kunnen aanvragen, jouw salaris laat dat toe. Zij mogen dan hier wel verblijven maar inderdaad niet werken. Zij moeten zelf, opnieuw in samenwerking met een dan gevonden werkgever ieder een eigen werkvergunning aanvragen. Zonder werkgever een vergunning aanvragen kan niet, dus eerst baan zoeken en dan het traject van de vergunningen in. Het is momenteel voor veel beroepen uitermate lastig om een vergunning te krijgen. De aanvraag wordt getoetst door DPL (soort arbeidsbureau) die bepaalt of er een positief advies gaat naar Dimas om uberhaupt een vergunning te kunnen aanvragen. Die toetsing duurt maanden en is in de meeste gevallen negatief, waarna je opnieuw een aanvraag kunt indienen enz. enz. Ik denk niet dat je voor functies in de horeca nu een werkvergunning zult krijgen, maar veel mensen werken illegaal in die sector. Er zijn regelmatig (strenge) controles) dus dat is zeker een risico. Heeft jouw zoon HHS dan ligt het misschien wat gemakkelijker. Een werkgever zal dan meer moeite doen om een positief advies te krijgen. Het kan interessant zijn om te investeren in toekomstig management. Ik weet niet wat jouw vrouw zou willen doen, het hangt heel erg van haar beroep af of ze een positief advies krijgt. In onderwijs en zorgsector zit je doorgaans wel goed, in administratie of bijv. detailhandel is het een stuk lastiger
Jouw zoon kan beginnen aan zijn rijlessen zodra hij een verblijfsvergunning heeft, dat zal al met al zeker een half jaar duren voor de eerste aanvraag. Scooterrijden is geen aanrader, hoewel je ze wel ziet rijden. Het verkeer is ronduit gevaarlijk, verkeersregels worden nauwelijks in acht genomen en s avonds is alcoholgebruik een serieus probleem. Fietsen kan misschien in de toekomst veiliger zijn, want er worden nu overal fietspaden aangelegd. Maar dat is nu ook nog niet echt een optie.
Ik hoor wel als je nog meer vragen hebt.

Redelijk duidelijk maar toch heb ik nog een aantal “rest” vragen.

  • Ik begrijp dus dat het redelijk makkelijk is om toch te werken. Zonder werkvergunning. Dat is ip niet legaal. Wat als je bij een controle 'gepakt’wordt ?
  • In zoverre kan het werken zonder vergunning dus wel legaal zijn als tegelijkertijd door de werkgever een werkvergunning aan vraagt. Klopt dat ?
  • Als de uitkomst van de aanvraag negatief is zou je dus moeten stoppen met werken op die plek. Dan begin je toch gewoon weer ergens anders en dien je weer een aanvraag in ?
  • De toetsing vindt plaats omdat bekeken moet worden of de werkplek niet ingenomen kan worden door een Arubaan. Wat ik dan niet snap is dat als ik emigreer dan ben ik toch ook Arubaan. Waarom dan de toetsing ? Of mag je jezelf pas Arubaan noemen na het hele meerjarige traject ? Of ben je Arubaan nadat je een verblijfsvergunning hebt gekregen ?

bedankt weer en grtz

Q

Er wordt inderdaad illegaal gewerkt in de bouw en horeca en mogelijk ook in detailhandel, ik heb daar verder niet zo’n zicht op. Ik heb geen idee of dat feitelijk gemakkelijk is, of dat werkgevers daar steeds huiveriger van worden. Inderdaad moet je als je betrapt wordt je werkplek verlaten. Als niet Nederlander kun je ook van het eiland afmoeten, maar hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet. Als Nederlander zul je niet snel meer van Aruba worden verwijderd. Vroeger werd je ijskoud op een vliegtuig gezet, maar dat is wel voorbij, we zitten toch allemaal in hetzelfde Koninkrijk he, hoewel dat nog wel eens wordt vergeten. Mogelijk dat er sacties volgen als je meerdere malen betrapt wordt. De werkgever krijgt in ieder geval een flinke boete en de controles zijn steeds scherper, dus in hoeverre dat nog een haalbaar traject is, is de vraag.
Je kunt gaan werken op het moment dat er een positief advies is van DPL en je je aanvraag bij Dimas hebt ingediend. Het is niet helemaal correct, want Dimas stelt dat je pas mag gaan werken zodra jouw medische verklaring door Dienst Gele Koorts is geaccordeerd, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen daar ook nog eens een paar maanden op gaan wachten. Als je een positief advies hebt van DPL, dus je aanvraag bij Dimas hebt kunnen indienen en je bent voldoende gezond (toetsing is marginaal hoor, thoraxfoto ivm TBC en algemene verklaring huisarts) dan wordt je vergunning niet geweigerd, het duurt alleen min. 6 maanden voordat je door dat eerste proces heen bent. Vervolgvergunningen gaan sneller, DPL toetst dan niet meer, maar houd nog steeds rekening met een maand of 3. Je vergunning hangt samen met de werkgever die met jou de vergunning aanvraagt. Wordt om een of andere reden de arbeidsvergunning verbroken, dan moet je dus of een nieuwe werkgever zoeken die met jou dit traject in wil gaan, je hebt opnieuw die toetsing DPL nodig of je moet binnen een bepaalde periode het eiland verlaten. Houd er rekening mee dat de meeste werkgevers er momenteel helemaal geen zin in hebben om die vergunning ellende te beginnen. Het duurt lang, het kost veel geld en vooral het DPL traject is uiterst onzeker. Een aantal beroepen zijn van die toetsing vrijgesteld, de lijst vindt je terug op de Dimas site. Ik verwacht dat het zeker tot en met de verkiezingen er geen verbetering in deze situatie komt en het is ook maar de vraag wat er daarna gebeurt. Aruba voor de Arubanen is toch wel een belangrijk issue momenteel.
En nee, je bent pas van rechtswege toegelaten (en dus nooit Arubaan, dat is toch wel een heel groot verschil), na 5x een vergunning te hebben aangevraagd. De eerste vijf jaar krijg je dus een voorlopige vergunning voor een jaar en je kunt ook voor maar 1 jaar een cedula (= ID) aanvragen. Je word dus gewoon als vreemdeling beschouwd die een jaar op het eiland legaal mag verblijven en zo wordt je ook betiteld.
Ik lees je volgende vragen wel weer

Tja … ben ik weer. Tot zo ver zo goed :slight_smile: Mogelijk weet je deze ook wel ?
De cijfers zijn verzonnen maar dat maakt verder niet uit.

Als ik naar Aruba emigreer blijf ik mijn koophuis in Nederland aanhouden.
Ik ben op Aruba belastingplichtig en daarmee vervalt mijn belastingplicht in NL.

Stel: mijn huis is waard 200.000 euro en mijn hypotheek is 100.000 euro.
Hoe gaat dit belast worden op Aruba. Ik neem aan dat ze niet werken met box 1,2 en 3 ?
moet ik dan over 100.000 euro een soort vermogensheffing betalen ? moet ik uberhaupt wel betalen over overwaarde van onroerend goed in een ander land ?

En als ik mijn huis ga verhuren hoe ziet de belasting dat dan op Aruba ? inkomsten ?

Hoop dat je hier ook wat info over kunt geven. Het is lastig om dit soort specifieke zaken terug te vinden op internet.

Bij voorbaat (wederom) dank en grtz

Q

De waarde van je huis komt in box 3 en je betaalt belasting over de door de gemeente vastgestelde OZ waarde, maar hoe het staat met een hypotheek is een ander verhaal. Die kun je in ieder geval nergens meer aftrekken, niet in NL want het is niet je hoofdverblijf en natuurlijk ook niet in Aruba omdat die in NL gevestigd is. En als je verhuurt in NL zul je daar ook belasting over moeten betalen. NL en Aruba hebben een belastingverdrag en je betaalt over je wereldinkomen. Maar nogmaals hoe het in jouw specifieke situatie zit, moet je met een deskundige opnemen.

Je betaalt dus die belasting in NL omdat het een OG in Nederland betreft. Althans dat is bij ons het geval. Wij hebben ook nog een huis in NL maar daar geen hypotheek meer, vandaar dat ik je maar ten dele kan helpen.

HI, ja ik weet het van het wereld-inkomen. En natuurlijk ga ik het voorleggen bij een deskundige. Ik was alleen van mening dat wanneer je emigreerd je ook geen belasting meer kan betalen aan de NL belastingdienst. (natuurlijk wel de gemeentelijke belastingen). Als het in box 3 komt betaal je over de overwaarde vermogensbelasting. Valt ook wel mee :slight_smile: Ik ga er verder mee aan de slag. Bedankt iig

Q

Quotas ik heb je een PB gestuurd nav jouw verzoek om even te gaan kijken, maar weet niet of je dat gezien hebt, vandaar even dit berichtje.

idd niet gezien maar ga nu kijken :slight_smile: thnx

@ grumpy - geen pb ontvangen :frowning:

probeer het nog een keer, staat bij mij wel bij verzonden, als tweede antwoord op laatste topc

sorry, mijn fout, bericht was niet voor jou bestemd