Ik ga samen met een goeie vriend van mij er even een jaar tussenuit. Zijn net afgestudeerd en willen voor we aan het ‘echte werk’ beginnen nog even wat cultuur en ervaring opdoen!
Nu is de vraag is het mogelijk om bijvoorbeeld in een hotel of café oid te werken en van dat geld rond te komen daar? Wij hebben zelf alle 2 het diploma Marketing en Communicatie op zak, dus misschien is het ook mogelijk in die richting een baan te zoeken daar, maar de voorkeur gaat uit naar een werk vakantie zeg maar! Neem aan dat er ook huur betaald moet worden, geld om te eten etc.
Ook willen we nog wel genieten (strand,zee,leuke dingen doen, op stap etc). We hebben alleen geen idee wat het gemiddelde leven daar kost per maand en of je bepaalde verzekeringen moet afsluiten en hoe krijg je zoiets nou geregeld daar… Ik hoop dat iemand ons hierbij kan helpen.
Zelf ben ik momenteel ook bezig met een baan op Aruba vandaar dat ik je er wel het e.e.a. over kan vertellen. Je zult allereerst een baan moeten vinden alvorens je een werkvergunning kan / mag aanvragen (als je dit laat regelen duurt het circa 4 maanden, doe je het zelf dan schijnt het onbegonnen werk te zijn i.v.m. het hoge bureaucratische gehalte … laatsgenoemde is alleen van horen zeggen: je zult in het laatste geval ook persoonlijk naar Aruba moeten om je papieren daar te overhandigen). Je werkgever zal namelijk ook papieren in moeten vullen t.b.v. dit proces; ook aan de vergunning zijn kosten verbonden !! (houd rekening met circa 800 euro, het kan meer maar ook minder zijn voorzover mij bekend)
Ga je a/d slag zonder werkvergunning en je wordt “betrapt” dan krijg je in totaal drie waarschuwingen om vervolgens zonder pardon op het vliegtuig terug naar NL gezet te worden. Je bent dan ook vijf jaar lang niet welkom in Aruba … Het is het risico eventueel waard, controle schijnt bijna niet te gebeuren, ware het niet dat je werkgever op Aruba ook een forse boete krijgt en die minder snel geneigd zal zijn dit risico te nemen.
Er is werk genoeg in de toerisme branche, je moet je wel realiseren dat men de plaatselijke bevolking eerst een baan gunt voordat je als buitenstaander aan bod komt.
Wellicht is het handig om eens te kijken of je er tijdelijk als zijnde “stage” terecht kan, je zult dan wel minder verdienen en dus zelf meer moeten inbrengen. Dit is echter wel de meest eenvoudige manier om betaald op Aruba te geraken.
Succes en ik hoop dat ik je niet heb afgeschrokken, het is echt de moeite waard !!!
Oké bedankt voor de info! Nogal een lastig gedoe met die vergunning dan! Ik dacht het is gewoon een aangifte formuliertje invullen en daar ter plekke iets zoeken… En als ik me als stagiair aanmeld, krijg je dan nog genoeg geld om daar rond te komen oid?
Bemiddelingskantoor inschakelen is het meest efficiënte denk ik, kost wat maar dan bespaar je jezelf een hoop ergernis en frustratie.
Als je eenmaal daar zit kan je natuurlijk altijd verder kijken - tegen de tijd dat je stage af zou lopen en je zou willen blijven - en dingen al dan niet zelf gaan (proberen te) regelen.
Qua verdienste kan ik je weinig zeggen, hangt af van de stage en het bedrijf etc. Je begrijpt het wel.
Even formuliertje invullen zit er helaas niet in, als het zo makkelijk was dan had ik je nu vanaf Aruba een reactie gestuurd …
Haha oke, ja ik zag dat het 450 euro kost zo’n bureau. Die regelen de bemiddeling met een bedrijf daar, dat je zeker werk hebt, zorgen voor een huisje etc (wat je wel zelf moet betalen natuurlijk)
Heey ik en een vriend van me zijn net klaar met onze havo diploma en omdat we ons vervolgopleiding nog niet weten wouden we met ze 2e het liefst horecawerk in aruba vinden voor 8 a 9 maanden. Maar is erg moeilijk om werk te zoeken via nederland. Ik hoorde van iemand dat in de horeca een werkvergunning niet egt nodig is. Wat moet ik doen want begin nu wel een beetjuh raadeloos te worden. En wat is zon bemiddelingsbureau precies?? hoop dat jullie me er een beetjuh uit kunnen helpen