Advies gevraagd wonen en werken op Aruba

Hallo,

Kan iemand mij advies geven over het zoeken naar een baan op Aruba? Is het beter om vanuit Nederland te zoeken of toch als je al op Aruba bent? Ik zoek een baan in de hotelbranche of het toerisme…heeft iemand tips? Ik vertrek in juli 2006 naar Aruba…

Verder wil ik graag weten waar het leuk is om te wonen op Aruba…voor een 26 jarige vrijgezelle meid die voor langere tijd op Aruba wil verblijven? Ik heb nu informatie opgevraagd over Perle D’or, Aruba Blue Village, Aruba Haystack en Partiri Appartementen. Weet iemand welke van deze appartementencomplexen het leukst is…en waar de meeste Nederlanders zitten die voor langere tijd op Aruba verblijven (dus niet alleen stagiaires)?

Alvast bedankt voor alle hulp/advies! :wave:

Groetjes Vivienne ([EMAIL=“svivienne@hotmail.com”]svivienne@hotmail.com)

Hmm, zit zelf in security-management, heb over twee weken tweede gesprek op Aruba. Heb vanuit Nederland gesolliciteerd via allerlei vacaturesites. Hotelbranche kan bij mijn weten ook gewoon vanuit daar…Als je toch gaat, kan hier beginnen met solliciteren natuurlijk geen kwaad…

Blue village is geen aanrader, appartementen zijn vuil en tamelijk haveloos en er zitten heel veel stagiaires, Perle d´or is een echt mooi complex, helemaal nieuw, er zitten wel veel stagiaires maar het ziet er allemaal super uit, Patiri is echt een complex voor wat ouderen maar zeker wel goed. Kom je alleen dan is Patiri misschien niet het meest gezellige oord, omdat er veelal gezinnen wonen. Haystack ken ik wel maar niet als app. complex, dus daar kan ik weinig over zeggen. Je kunt het beste via een intermediair solliciteren of rechtstreeks op Aruba als je er bent. Open sollicitaties vanuit Nederland rechtstreeks bij een bedrijf werken meestal niet, je krijgt maar zelden een antwoord. In het toerisme of de hotelbranche zijn er relatief weinig vacatures, omdat de voorkeur categorisch gegeven wordt aan Arubanen. Er is een hospitality opleiding op het eiland dus die studenten gaan voor. Je hebt een werk- en verblijfsvergunning nodig voor Aruba en die krijg je alleen als je werkgever aan kunt tonen dat je geen plaats van een Arubaanse werknemer inneemt. Vooral de laatste tijd is men hier heel streng op. Je kunt niet zelf een werkvergunning aanvragen, alleen tezamen met je nieuwe werkgever. Overigens, een werkvergunning kost op dit moment Afl. 2500 (ca. Euro 1200) en die zal een werkgever niet snel voor je betalen.
Denk eraan dat je een verklaring van goed gedrag meeneemt uit Nederland (tijdig aanvragen, duurt vaak een maand) die heb je nodig voor je vergunning. Verder je uitschrijvingsbewijs uit je gemeente waar je nu woont en neem minstens 3 cc´s mee van je paspoort (ook de lege pagina´s) en een aantal pasfoto´s.
Veel succes
Kijk voor banen eens op www.doorenbos.org, www.traha.com, op de site van aruba match vind je ook nog wel eens wat.

Hallo allemaal…
mijn naam is rachelle en ik ben volgend jaar klaar met de middelbare school…
dan wil ik graag op aruba gaan studere voor hospitality & toerisme, ik weet dat er op aruba een MBO opleiding voor is maar weet iemand misschien of er op aruba ook een HBO opleiding voor hospitality & toerisme is?? :confused:
als iemand dit weet laat please ff wat weten… Tnx
xxx

Hier kun je ook nuttige informatie vinden: http://wonenoparuba.blogspot.com/

er is wel een HBO opleiding hospitality via de Universiteit Aruba, maar volgens mij kun je daar als niet Arubaan niet studeren, dat is alleen voorbehouden aan Arubaanse studenten. Voor de zekerheid zou je informatie kunnen inwinnen bij het Arubahuis in Den Haag, maar ik geef je eerlijk gezegd weinig kans.

voor meer info over werken op aruba, staat hiernog informatie. zeer interessant!

De info op die site klopt niet. je kunt nl. geen vergunning aanvragen terwijl je geen werkgever hebt en je moet op aruba zijn om in persoon bij DIMAS te verschijnen. Een vergunning regelen vanuit Nederland is dan ook NIET mogelijk. De vergunningprocedure vanaf indiening van de documenten (tezamen met de werkgever) mag niet langer duren dan 3 maanden (als je een NL paspoort hebt). Als je echt wil weten hoe het zit, kijk dan eens op de site van Dimas Aruba

Als je in Nederland woont dan dient de werkgever de vergunning aanvraag in gang te zetten. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd wordt een tijdelijke vergunning afgegeven, waarmee de begunstige kan reizen naar Aruba. Op Aruba zal de begunstige de definitieve vergunning in ontvangst kunnen nemen.
Officieel mag de procedure misschien niet langer dan 3 maanden duren, mijn persoonlijke ervaring is echter een tijdsbestek van 6 maanden…