Hoi Paulien,
Ik heb hier een website voor je om te kijken voor huizen op lange termijn verhuur:
http://www.renthousearuba.com/cms_nl/index.php?option=com_hotproperty&view=types&id=1&Itemid=53
Je kan ook een huisje huren voor 1 of 2 weken en dan in Aruba zelf kijken of je iets goedkopers kan vinden via de lokale bevolking of locale makelaars. In de supermarkten hangen heel veel advertenties met huizen te huur en auto’s te koop e.d. Tevens kun je op de Arubaanse Marktplaats kijken:
http://www.marketplace.an/index.php?node=browse&action=search&cat_id=&sub_cat_id=&maxads=&userid=&catuser=&sub_catgorien=0&searchtext=aruba&offered=0&searchscope=&x=19&y=15
Qua belasting weet ik nog dat er bij mij echt heel weinig vanaf ging vergeleken met Nederlandse belasting. Jullie zullen genoeg overhouden hoor. Ik raad je aan om boodschappen bij de lokale of Chinese supermarkten te doen, dat zal een hoop geld schelen. Daarnaast kan je het beste een auto kopen in plaats van huren, maar ik weet niet of je man dit al krijgt vanuit zijn werk.
Gas is erg goedkoop in Aruba, krijg je er soms al gratis bij. Verder moet je met de huisbaas onderhandelen of water en elektriciteit al bij de prijs inbegrepen zit. Ik weet niet meer of het goedkoper is dan in NL, maar volgens mij wel. Mijn vriend en ik leefden met zijn tweeën van zo’n EUR 2.500 à 3.000,00 zeer royaal en ons huis had een gemiddelde kostenprijs. Ze hebben daar wel 110 Volt en andere stekkers, dus mocht je apparaten van NL meenemen kan dit alleen als er een geschikte adapter op zit.
Zie ook www.aruba.com voor de website van het Arubaanse Verkeersbureau of www.aruba.pagina.nl voor algemene Aruba-weetjes.
Qua werkervaring moet je uit mijn hoofd gezegd eerst een werkgever hebben waar je voor kunt werken voor je een werkvergunning aan kunt vragen. Vragen hierover kun je het beste stellen aan de Arubaanse Ambassade in Den-Haag:
R.J. Schimmelpennincklaan 1
2517 JN Den Haag
T: 070-3028040
F: 070-60 48 77
Url: Hotel Hotline | Hotels in Aruba
Email: ata.holland@aruba.com
Vergeet je niet uit te schrijven bij je eigen gemeente, anders kan je je daar niet inschrijven. Als je je niet kan inschrijven in Aruba kan je geen auto kopen of verzekeringen afsluiten. Inschrijven moet binnen 5 dagen van aankomst in Aruba, hou hier dus rekening mee. Bij uitschrijving van je gemeente moet je om een geboorteakte vragen. Ze zeiden tegen ons dat dit niet nodig was, maar éénmaal in Aruba aangekomen vroegen ze hier wel om. Mocht je man bij de marine werken moet hij zijn Defensiepas meenemen naar het gemeentehuis in Oranjestad (=DIMAS) (dit waren wij vergeten en we moesten weer terug, je staat gemiddeld 4 uur in de rij!!!). Bij inschrijven kun je het beste om half 8 's ochtends aanwezig zijn bij DIMAS.
Dit is trouwens ook een hele goede website voor alle zaken die ik net heb opgeschreven:
www.overheid.aw. Hier kun je vele belangrijke zaken al vinden.
Nou, mocht je nog meer vragen hebben, geen probleem! Ik zei het al eerder, van tevoren is het heel erg spannend, maar als je er eenmaal bent is het één grote vakantie! Echt een heerlijk land, Aruba.
Veel plezier nogmaals