Kosten levensonderhoud

Beste allen,

Ik ben op dit moment “in de race” voor een baan op Aruba (in de buurt van Palm Beach).
Nu wil ik voor mezelf op een rijtje zetten hoe mijn financiele situatie daar zal worden.
Als het doorgaat ga ik met mijn vrouw, dochtertje (8 jaar) en klein hondje emigreren.
Nu probeer ik alle kosten op een rijtje te zetten voor het levensonderhoud, maar vind het lastig hier duidelijke gegevens over te vinden.
Hieronder een lijstje met de kosten die ik denk maandelijks te krijgen. Graag verneem ik aanvullingen en/of tips hierop.

Boodschappen Levensonderhoud 2 volwassenen, 1 kind en een kleine hond
Auto Aanschaf/huur/lease, verzekering, verbruikskosten
Woning Huur, verzekering, verbruikskosten (gas, water, elektra, tv)
* huur +/- Afl. 2000,- p.m. ?
* gas
* electra
* water
* tv
Belastingen Auto, gemeente
Verzekeringen Ziektekosten
Telefonie en internet Mobiel en thuis
* internet: Afl. 99,- p.m. http://setar.aw/internet/wireless-broadband.html
* mobiel: Afl. 198,- p.m. (2x 99: http://www.digicelaruba.com/en/plans/new-bundles.-all-in-one-prices.)
School vaste kosten, boeken, overige
Overige Te verwachten kosten die hier niet tussen staan

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp.

Grappig. Ik was net wat hierover aan het opschrijven. Je post komt op hetzelfde moment dat ik het wilde plaatsen.
Hieronder mijn antwoord en ik zal daarna rest vragen van je beantwoorden

Wij krijgen nog al eens de vraag wat zaken kosten op Aruba of hoe duur levensonderhoud is. Dat hangt natuurlijk er af hoe je leeft en of je bv veel Nederlandse producten wilt kopen of niet. Hieronder toch even een globaal overzicht om een indruk te geven.

Wat kost wat op Aruba

Huishouden

Electra 3 personen p/m (zonder of met airco) € 80-150
Water huishouden met tuin p/m € 40-80
TV en kabel (gem pakket en snelheid) € 85
Ziektekosten p/p € 45
Huurhuis 3 pers (3 slpk/3 badk) € 800-1300
Long term 1 pers klein appartement € 500
1 liter benzine € 0,85
Wegenbelasting p/j € 175
Andere belastingen (huisvuil,uitw sluizen)- € 0
Gas (om te koken) tank voor 8 mnd € 20
Serlimar rekent sinds dit jaar ongeveer Afl 300 = € 150 p/j voor t wekelijks ophalen van huisvuil

Boodschappen supermarkt:

1 kilo tomaten € 4
1 kilo paprika € 5 - € 7
1 heel gesn wit € 1,60
Krat bier (24st) 200 ml € 28 - € 36
Heineken 220 ml 1 flesje € 2,-
1 liter gele vla € 6
12 eieren € 2,50
2l coca-cola € 2,50
1 kilo kip € 6
1 kilo gehakt € 10
1 pakje marlboro € 6,50
1 pakje shag 50gr € 2,50 - € 3
1 kilo jong belegen kaas € 12
Krop ijsberg sla € 2
½ pond braadboter € 0,80
1 komkommer NL € 2
1 zak lays chips € 3
2 ons verse brie € 6
5 kilo aardappelen € 5 - € 7
1 liter jumbo wasmiddel € 5
12 kilo rijst € 10
1 pond koffie € 6

ik zie dat ik hiermee het meeste wel heb beantwoord. Verzekering auto bv is afhankelijk van of je nieuw koopt of niet natuurlijk. No claim kun je in veel gevallen wel onderhandelen als je bewijs van je verzekeraar in NL mee neemt.
School is afhankelijk van rijks of prive. Waarbij “prive” natuurlijk een stuk duurder is dan rijks.
Als je meer specifiek bent kan ik daar gericht antwoord op geven.
Belastingen (bv loonbelasting ed) zijn een stuk lager. Je kunt rekening houden dat het verschil tussen bruto en netto loon 20 % is (ziektekosten zijn dan al meegerekend). Dit gaat zeker op tot een loon van 10.000 p/m. Als je meer gaat verdienen dat neemt de belasting toe.
Voor meer vragen of verdere verduidelijking kun je hier vragen achter laten of bij prive vragen mij even een pm sturen.

succes met alle voorbereiding en groet

Q

Beste Quotas,

Enorm bedankt voor de informatie. Hier kan ik zeker mee verder.
Ik heb nog een aantal vragen:

  • De ziektekosten (AZV) premie. Hoe deze berekend wordt ben ik wel achter. Hoe meer je verdiend hoe meer je betaald. Maar hoe zit het dan met mijn vrouw (die dan niet werkt) en mijn dochtertje (8 jaar) ?
  • Hoe zit het met overige verzekeringen? Ik denk hierbij aan “Algemene Wettelijke Aansprakelijkheid”, “Inboedel”, enz.?
  • Waar kan ik het beste kijken naar geschikte woningen? Welke websites zijn hier het meest geschikt voor? Het gaat om de omgeving Noord.

En nog 1 vraag:

  • Als mijn vrouw ook wil werken zal dit, ivm school van mijn dochtertje, tussen 8:00 en 13:00 moeten zijn. Zijn hier mogelijkheden voor en is er part-time administratief werk te vinden ?

bon dia, je vrouw wordt meeverzekerd bij jouw werkgever. Omdat ze de eerste 5 jaar niet mag werken (ik neem aan dat ze alleen een verblijfsvergunning krijgt). Je betaald dus voor beide. Je kind is meeverzekerd qua zorg.
Nederland is een verzekeringsland. Hier zijn heel veel mensen niet verzekerd. Ik heb bv alleen mijn auto verzekerd en ongevallen.
Diefstal ,inbraak en dergelijke doe ik niet omdat er hier vaak niet uitgekeerd wordt. Ik heb een heel goed alarm voor mijn huis uit NL meegenomen waardoor ik de kans op een geslaagde inbraak reduceer. Er is veel criminaliteit op het eiland en regelmatig inbraak golven. wees daar op voorbereid.
Ik zal van de week even voor je navragen wat deze verzekeringen kosten en dat hoor je van mij terug.
Geschikte woningen kan je natuurlijk regelen op afstand. Het enorme nadeel is dan dat je niet kan zien waar je uiteindelijk komt te wonen.
Van plaatjes af is alles mooi te maken. Als je iets ziet kan ik ook wel even voor je gaan kijken dat is geen probleem maar nog beter is om hier eerst een maand of drie in een appartement te gaan wonen en van daar uit een geschikte woonruimte zoeken. Dat geeft rust en zekerheid dat je een woning betrekt waar jij en je gezin zich thuis voelen. Als je wilt kijken voor woonruimte neem dan de lokale makelaars maar kijk ook in de advertentie krantjes van het eiland zoals bv 4sale magazine, arubadeal, enz
Part time werk is hier eigenlijk niet gebruikelijk. Ik ken niemand die part time werkt. Bijna alle banen zijn full time en in heel veel bedrijven is full time 48 uur per week. Veel mensen werken hier dus nog 6 dagen per week. 40 uur komt wel steeds meer daarvoor in de plaats.

Hoop dat je hier weer verder mee kunt

groet

Q

1 like

Ja. Enorm bedankt. Ik weet nu ongeveer welk minimum salaris ik nodig heb om rond te kunnen komen. En als ik het goed begrepen heb doe ik mijn netto gewenste loon maal 1.2 en dan heb ik mijn brutosalaris en zit de ziektekostenverzekering erbij.

Woensdag heb ik een gesprek. Indien deze positief uitpakt heb ik vast nog veel meer vragen :slight_smile:

Hoi,
Wij willen komende zomer ook naar Aruba komen. Mijn man is leerkracht en heeft een baan daar. Ik krijg via zijn werkgever ook een werkvergunning maar dat duurt een paar maanden geloof ik.
We komen dan met onze 2 kinderen. Ik zag al dat de boodschappen vrij prijzig waren. Ook wij zijn alle kosten op een rij aan het zetten. In eerste instantie moeten we op zijn salaris kunnen leven. Wat moet er ong aan arubaanse florijnen binnenkomen om met zijn vieren van te kunnen leven?
Hoe makkelijk kan je een baan vinden daar met werkvergunning?
Wat is een leuke plek om te wonen met 2 kinderen van 6 en 8 jaar?
Groetjes

Iedereen heeft natuurlijk een eigen levensstijl en daarbij horende kosten. Ik heb hier aanstaande woensdag een gesprek over, daarna zal mij meer duidelijk zijn. Wij zoeken, als alles doorgaat, nog wel een school voor onze dochter van 7 (tegen die tijd 8) :-). Ik zal na woensdag alles hier posten wat ik te weten ben gekomen.

Dank je wel! Dan is jouw dochter van dezelfde leeftijd als de onze. Wanneer zouden jullie gaan, als het doorgaat? Mijn man gaat op en school in san Nicolaas werken, dat is een arubaanse school. Waarschijnlijk gaan onze kinderen daar ook heen. Hij gaat groep 5 les geven daar. Hoor graag de nieuwe info die je hebt. Zal ook posten als wij weer wat meer weten.

voordeel van de leraren is dat dan de echtgenoot ook direct een woon- en werkvergunning krijgt.Wel zo handig.
Vreemd genoeg geld dat voor de meeste beroepen echter niet. Een vreemd soort discriminatie …
Met een werkvergunning heb je zo een baan. Ziekenhuis, administratief,horeca etc geen enkel probleem.
Banen genoeg zeker als je hbo of hoger bent opgeleid.
Opleidingen hier zijn van een minder dan gemiddeld nivo. Zeker vergeleken met Nederland is het onderwijs hier slecht te noemen.
Daarnaast worden veel diploma’s in andere landen niet of amper erkent wat een groot probleem is voor de jonge generatie die hier opgeleid wordt.

Waar je wilt wonen zal ongetwijfeld ook een beetje afhangen van de school waar je man gaat werken. Het is een klein eiland maar in de ochtend van de ene kant naar de andere kant kan je zo maar een uur kosten :frowning: En die stress wil je nu net hier niet hebben. Dus gewoon lekker dicht bij je werkplek gaan wonen lijkt mij.

Voor de kinderen is er naschoolse opvang maar dat is geen aanrader. Een goede oplossing is een prive oppas wat je maar een 12,50 AWG per uur kost. Dan weet je zeker dat je kinderen fijn in hun eigen omgeving zitten met een bekende oppas.

Uitgaande van een woning in noord met twee kinderen en je hebt niet al te veel eisen dan moet je als Nederlander rond kunnen komen met een bruto salaris van 6000 awg aan de onderkant en hoger.
Let wel dat veel mensen hier van een veel lager salaris rond moeten komen en dat bv een uitkering maar enkele 100den guldens is. Er is dus ook veel armoede jammer genoeg.
Een eiland van tegenstrijdigheden en lang niet voor iedereen een paradijs.
Maar dat maak je uiteindelijk zelf …

grtz Q

Q

San Nicolaas ligt in het zuiden. Wij zouden meer in het noorden zitten. Als alles doorgaat zit ik binnen enkele weken al in Aruba. Mij vrouw en dochter zullen na het schooljaar (eind juni) dan volgen. Onze dochter gaat naar groep 5 :slight_smile:

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik ben zelf fysiotherapeut en zou graag ook willen werken als fysio. Als dat niet lukt wil ik alles aanpakken om wat inkomen te hebben. Is het makkelijk om als fysio aan de slag te komen?

Mijn man gaat in san Nicolas werken maar dat trekt ins niet om te wonen. Rond Oranjestad lijkt ons leuker. Quotas, jij noemde noord. Is dat het mooiste om te wonen? Is dat ook duurder? Is er ook een leuke plaats tussen Oranjestad en san Nicolaas?

Wij zouden in begin een bruto inkomen hebben van ong 5400 daar moeten rondkomen. Dus ergens moeten we wat besparen. Zolang ik geen werk heb hoeven we iig geen oppas te hebben, scheelt ook weer in de kosten.

Hoor graag weer!

Hi Kirsten

Ik kom van de week nog wel op de revalidatie afdeling van het ziekenhuis. Zal eens vragen wat de vraag is naar fysiotherapeuten.
Werken in San Nicolaas, dan hoop ik dat jullie papiamento ook al een beetje onder de knie is :slight_smile:
Noord (vanuit san nicolaas gezien achter oranjestad) is inderdaad fijn wonen. Maar wel duurder. Als je een pand wilt huren met 2 slaapkamers zal je al snel rond de 1600-1800 gulden (excl) uitkomen. Hoe dichter bij sannicolaas hoe goedkoper het wordt. Tussen oranjestad en san nicolaas kun je bv denken aan savaneta. Dan betaal je al snel enkele honderden guldens minder.
Weet ook dat je van noord naar san nicolaas toch wel een 40 minuten moet rijden(als het vast staat langer) dat lijkt voor Nederlandse begrippen niets maar ik kan je vertellen dat je je daar al snel aan gaat ergeren op een klein eiland als Aruba (als ik voor mijzelf mag spreken ). En dan heb ik het nog niet over de extra kosten aan benzine (alhoewel dat hier wel goedkoop is). Alles moet hier met de auto dus zal je dan ook twee auto’s nodig hebben.
Ga je dicht bij je werk wonen dan kun je eerst nog met 1 auto alles doen.
5400 bruto (gulden neem ik aan?) is een 4000 netto. Dan moet je inderdaad niet al te hoge eisen stellen de eerste tijd. Ik neem aan dat de nieuwe werkgever wel een goede regeling heeft ivm emigreren. Container, tickets, vergunningen etc
Mogelijk nog een appartement de eerste maand(en)of en huurauto ? Vanuit een appartement op zoek naar een geschikte woning is aan te raden.
Net als een huur auto en dan op zoek naar een geschikte auto hier. Meeste werkgevers is daar wel mee over te onderhandelen.

groet Q

Helaas is het bedrijf in gesprek met een locale medewerker. Als die voldoet aan de voorwaarden die ze voor ogen hebben gaat het voor ons niet door.
Nog even afwachten dus.

Hoi allemaal,

Wij zijn met het gezin (2 kinderen) in de zomer van 2014 geëmigreerd naar Aruba, ook vanwege 1 baan in het onderwijs.
‘Er wordt een hoop voor je geregeld’ is niet helemaal waar. Je moet zelf overal achteraan. Uiteindelijk komt alles goed en daar moet je geduld voor hebben en vertrouwen in hebben!
Wij wonen in Paradera, ook een prima plaats om te wonen. Ook in Santa Cruz staan prima woningen. Veel Nederlandse mensen zijn erg gericht op de wijk Noord, maar hier betaal je de hoofdprijs voor huizen.
Beter is om voor iets tijdelijks te gaan en als je het land een beetje kent, je echte stek te zoeken.
We hebben een half jaar van 1 salaris geleefd en dit is gelukt. Overal op letten en genieten van al het mooie van dit land wat gratis is!
Sinds maart werkt mijn man ook hier. Dit geeft lucht. (Financieel)

Al met al moet je een uitdaging aan durven gaan, moet je veel geduld hebben en is het als gezin heel fijn als er 1 iemand de eerste maanden thuis is om alle papieren te regelen en er te zijn voor de kinderen. Nu na 9 maanden kan ik zeggen dat we in rustig vaarwater komen!

Wat zijn de fijnste wijken/ delen met een kindje van 2 jaar? En hebben jullie tips voor een crèche? Met name of dit een aanrader is. In Nederland is dit vaak al voorbereiding op de kleuterschool. En ik zou het fijn vinden als onze dochter dat ook krijgt, en het contact met andere kindjes ook.

Ik zou dan noord van oranje stad gaan wonen bv in “noord” of " terra del sol"
of een leuke wijk in tanki leendert

grtz Q

Hallo,

Wij oriënteren ons op emigratie naar Aruba. Mijn man heeft een aanbod ontvangen waarbij werkvergunning, verhuiskosten e.d. geregeld zullen worden. Nu is hem een loon van Afl 5.413 per maand aangeboden, een salaris naar Arubaanse maatstaven aldus het bedrijf. Na ons ingelezen te hebben hebben wij de indruk dat de kosten van levensonderhoud in Aruba even duur en misschien zelfs duurder zijn dan in Nederland. Klopt deze indruk? We willen graag een overzicht van de vaste lasten en kosten voor boodschappen per maand. Lukt het om het bovenstaande overzichtje te vernieuwen? Misschien is dit lijstje inmiddels verouderd?

We willen normaal kunnen rondkomen met ons gezin met 2 kinderen. We vinden het niet erg om een stapje terug te doen en hoeven niet allemaal Nederlandse producten, maar we willen wel kunnen sparen voor een retourticket NL eenmaal per jaar.

Ik hoor graag van jullie, dan kunnen we een passend tegenvoorstel doen.

Hartelijke groet,
Norabe