Levenskosten op Aruba?

Hallo allemaal,

Mijn man heeft een baan aangeboden gekregen op Aruba :smile:. We willen graag gaan maar weten niet zeker of het verstandig is voor ons om nu te gaan. Met de huidige markt kunnen we ons huis in nederland alleen met een flinke schuld verkopen bijvoorbeeld. Ook gaan zijn salaris achteruit en kan ik daar waarschijnlijk niet snel werken. (ook doordat er een tweede kindje op komst is) In Nederland heb ik een oppaskindje om bij te verdienen en voor de gezelligheid.
Nu mijn vraag, wat kost het leven op Aruba, wat ben je kwijt voor een redelijk huis voor je gezin, bv min. 2 slaapkamers met airco, een goed buiten, omheind (het huis niet de wijk!) en in een fijne buurt. Wat zijn de kosten voor gas, water, licht en wat kosten twee simpele auto’s per maand.
Ik probeer een reeel kostenplaatje te maken van wat we ongeveer kwijt zijn en wil weten of het dan nog te doen is het risico van het huis in Nederland te dragen en/of een eventuele schuld. Het aangeboden bedrag is rond de 7000 florin bruto per maand.
Ook lijkt me het leuk om in contact te komen met mensen die de stap al hebben gemaakt of erover denken te gaan verhuizen naar Aruba.
Alle input is welkom!
Groetjes Kim :dag:

Je betaald geen belasting op Aruba

Je betaald tegenwoordig wel belasting op Aruba, BBO meen ik. maar is maar 3 %.

Verder is gas volgensmij alleen in flessen verkrijgbaar in de meeste wijken, en water is veel duurder dan in nederland, omdat je op een eilandje zit he… Verder qua eten; Vlees is goedkoper dan in nederland, Groente duurder. Verder kan je gewoon Pindakaas, Hagelslag en muisjes kopen, allemaal ietsje duurder dan in Nederland.

Ik zou zeggen ,als de mogelijkheid er is, vliegen is redelijk goedkoop nu. Ga er lekker tussenuit voor 8 dagen en huur een auto en kijk goed rond, het eiland is niet groot dus je krijg een erg goede indruk.

Auto’s ; Prijzen zul je online moeten kijken, geen idee wat je ongeveer zoekt en wil. www.arubamatch.com meen ik, Soort van Arubaanse marktplaats. Brandstof was een half jaar geleden nog ongeveer 2.20 florin, dat was toen iets onder de euro als ik mij het goed herinner. Belasting en verzekering weet ik niet, ik heb toen 5 maand een auto gehuurd.

Hoop dat je er wat mee kan,

Rik

Voor een gezin met dadelijk twee kinderen in een goede buurt (zou je kunnen denken aan Noord) moet je toch denken aan een huurprijs van ca. 2000 afl. per maand, Water en electra zal samen snel 500 Afl. zijn dus 2500 Afl. zijn je minimale vaste lasten. Vuistregel is dat je woonlasten ongeveer 1/3 uit moeten maken van je bruto inkomen, dus met die 7000 afl. van jouw man kom je er wel, Echter, als je met een flinke restschuld in NL blijft zitten, zou ik er niet snel aan beginnen. Immers met je lagere salaris op Aruba kun je niet sparen en kom je van die schuld niet snel af en dat zal een hoop stress geven. We hebben dit al een paar maal zien gebeuren bij mensen die toch naar Aruba zijn vertrokken en vervolgens flink in de problemen kwamen omdat de schuld in de dure Euro nu eenmaal in Nederland niet snel afgelost kan worden. En je hypotheekaftrek vervalt uiteraard als je je woning verkoopt, dus die schuld is dan volledig netto en niet meer aftrekbaar. En natuurlijk betaal je in Aruba gewoon inkomstenbelasting, loonbelasting net als in Nederland, een progressief tarief, dat oploopt naar gelang je meer verdient. Echter de totale belasting/sociale lastendruk is lager dan in Nederland. Daar staat tegenover dat je vrijwel geen uitkeringen mag verwachten bij werkloosheid, AOW, AWBZ, dat soort voorzieningen zijn hier minimaal. Ook qua ziektekosten is het raadzaam je bij te verzekeren. Er is hier een soort ziekenfonds, maar de voorzieningen zijn minder goed dan in Nederland. De BBO waar melding van wordt gemaakt is alleen een soort BTW, maar dan een van 3%. De kosten van levensonderhoud op Aruba zijn niet veel lager dan in Nederland. Sommige zaken, zoals benzine zijn wat goedkoper, maar water en electra zijn behoorlijk aan de prijs. De dagelijkse boodschappen kunnen ook aardig oplopen, maar het hangt van je eigen bestedingspatroon af. De importgoederen (uit NL bijv. kaas, hagelslag, dat soort dingen), zijn flink duur, vlees uit de US is daarentegen relatief goedkoop. Verse groenten soms schaars, evenals fruit, qua kwaliteit lang niet altijd even goed en ook duur, omdat alles geimporteerd moet worden. Het eiland zelf verbouwt niets. Auto’s hier kopen is vaak een hachelijke zaak. De tweedehands markt kent weinig garanties en als je geen verstand van auto’s hebt kun je gemakkelijk een slechte wagen kopen. Nieuwe auto’s zijn over het algemeen goedkoper dan in Nederland, maar twee auto’s is natuurlijk toch een forse investering. De kosten van verzekering en belasting vallen mee. Je moet voor een allrisk verzekering en wegenbelasting per jaar denken aan ca. 1500 Afl. per auto, afhankelijk van je schadevrije jaren in NL, want die korting mag je meenemen naar Aruba.
Jij mag hier sowieso niet werken. Het feit dat er voor jouw man een werkvergunning wordt aangevraagd, betekent niet dat je zelf ook automatisch een werkvergunning krijgt. Je zult als je op een gegeven moment weer wil werken die vergunning tezamen met een werkgever moeten aanvragen, hetgeen een lastig, langdurig en duur traject is. En een vergunning krijgen in deze tijd is extra moeilijk vanwege de toenemende werkloosheid op Aruba door het teruglopend toerisme.
In het kort: hoewel het hier heerlijk wonen is, zou ik er met een restschuld in Nederland nog eens heel goed over nadenken of het wel de moeite waard is om dit avontuur aan te gaan.

hallo kim, kom zelf net uit aruba en heb er een aantal jaren gewoond! punt een je huis verkopen met verlies is mi erg dom en kan je beste overgaan tot verhuren!je gat toch niet zeggen dat je de boel verhuurt laten mensen maar een ander post adres nemen,… je kan beter elke maand wat minder huur krijgen dan bergen schulden want ik verzeker je in aruba kom je er niet vanaf!!! daar maken de meeste mensen alleen maar meer schulden.

  • als je 7000 florin op aruab hebt moet je uitgaan van een woning met drie slaapkamers dat je huur 2500,- betaald .en dat was in noord voor ons als start 3 jaar geleden.
    daar komt bij gas water elektra en vooral water en elktra is erggg duur je kan het vergelijken met nl… water alleen duurder.

*internet en televisie en telefoon zit je op vaste lasten totaal 3500,- ong je huis kan ook duurder uitvallen ps elektra is zo duur omdat de airco’s draaien ken mensen met gezin betalen alleen elektra 700-800 pm.

benzine is niet duur, verzekeringen beetje hetzelfde als in nl je hebt zeker 2 auto’s nodig.

kleding ed is minimaal en niet duur in aanschaf je dragt maar wienig.
boodsch vind ik toch net zo duur als in nl het een is goedkoper het andere duurder,

hoop dat je er wat aan hebt,

groet kaat

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels hebben wij de keuze gemaakt en we vertrekken eind mei al naar aruba!! We hebben ons huis hier voor langere tijd kunnen verhuren aan mensen die we vertrouwen en hebben op Aruba een huis in een prima buurt voor 1500 florin per mnd. Ook hebben we er nog wat salaris bij onderhandeld (hoera!). We hebben dus veel geluk gehad. We hebben idd besloten ons huis niet met verlies te gaan verkopen. We hopen het een aantal jaar te kunnen verhuren, zodat het ons niets kost. Dan kunnen we het in betere tijden hopelijk verkopen. Het blijft allemaal natuurlijk spannend, maar als je geen risico’s neemt kom je ook nergens lijkt me.
Nogmaals bedankt voor de reacties het is fijn wat meningen en inzichten in overweging te nemen :thumbsup:!
Groetjes Kim

Super dat het allemaal zo is gelopen Kim !!

ele fijne tijd kim mocht je vragen hebben, ben er net weg dus aardig wijs op het eiland aruba! ps wat gaat je partner doen groetjes kaat:zon02:

Hallo Kim ,

Laat weten hoe jullie het ervaren op ARuba.
wij gaan in oktober 2009 naartoe en hebben niet echt een idee wat te verwachten.

Kan via mijn mail reageren [EMAIL=“zberkel@hotmail.com”]zberkel@hotmail.com

Hallo,

Ik ben Lydia en heb de ziekte MS waardoor ik niet tegen de kou kan hier in Nerderland.
Nu zijn de temperaturen op Aruba wel veel beter maar ik las dat de voorzieningen op Aruba niet ze denderend zijn.
Ik ben afhankelijk van een uitkering omdat ik niet kan werken.
Wie kan mij meer vertellen over Aruba bv uitkering en huisvesting?

Allereerst als je geen Arubaanse bent krijg je als je uitkeringsgerechtigd bent, dus geen eigen inkomen van 100.000 Afl. per jaar hebt en niet 50+ bent, geen verblijfsvergunning. Aruba is geen verlengde van Nederland maar een zelfstandig land binnen het Koninkrijk en heeft dan ook haar eigen sociale stelsel. De uitkeringen die NL kent kent Aruba niet in dezelfde vorm en daar heb je dus ook niet automatisch recht op. Bovendien, met zo’n ernstige ziekte zou ik niet snel naar Aruba verhuizen. De medische voorzieningen zijn niet slecht, maar lang niet zo goed als in Nederland

Bedankt