Werken op Aruba

Hallo mijn naam is Benny en heb waarschijnlijk de kans om samen met mijn vrouw naar Aruba te komen. Ik kan er zeer waarschijnlijk een baan krijgen(sollicitatie in eindfase)
Nu heb ik enkele vragen:
wat is een normaal salaris zegmaar modaal,
wat zijn ongeveer je vaste lasten per maand ik denk hierbij aan:
gas licht huur etc.
hoe zit het met de kosten van je dagelijkse benodigheden.
zo zijn er nog veel vragen en jullie zullen misschien denken daar kom je laat mee maar dit hele verhaal speelt nog maar sinds eind oktober.

wij hopen overstelpt te worden met info ds ik zal zeggen kom maar op:slywink:
groet en misschien tot ziens op het prachtige Aruba
Benny

aruba is duur en hevig overbevolkt (bonaire is groter dan aruba en heeft maar 12.000 inwoners en aruba 60.000)

Aruba heeft meer dan 100.000 inwoners op dit moment (plus de illegalen, die niet meegeteld worden). Aruba’s minimum loon is 1360 afl. Er is geen modaal, dat hangt echt af van je opleiding en ervaring en de schaarste in jouw vakgebied op het eiland. Huren bedragen voor een eenvoudig appartement toch al gauw 850 afl., voor een huis reken maar op min. 1200 afl en dan hoop ik dat je dat ook kunt vinden, want in die prijsklasse is het aanbod schaars. VAste lasten zullen rond de 500 florin liggen, tenminste als je airco gebruikt, wat gezien de hitte wel nodig is. Water en stroom zijn duur hier, vergelijkbaar met NL. Sommige dingen zijn veel goedkoper dan in NL (ik noem maar wat, kapper, benzine, autoverzekering, wegenbelasting, kleding) sommige zaken zijn vrijwel hetzelfde, met name veel voedingsmiddelen, huren. Een huis kopen is wel weer een stuk voordeliger en is bijna de helft van het niveau in Nederland, afhankelijk van waar je in NL woont natuurlijk. Luxe zaken zijn vaak veel duurder dan in NL. Afhankelijk van wat je verdient zal het vaak nodig zijn dat een partner ook meewerkt om het gezinsinkomen op peil te brengen, dat is hier ook heel normaal.
Er is nog veel meer te vertellen over het eiland, waar wij al jaren wonen en werken, maar dan zou je wat meer specifieke vragen moeten stellen en meer info geven omtrent wat je wilt gaan doen, waar en welk salaris je geboden is.

Grumpy bedankt voor je antwoord, heel duidelijk allemaal.
Ik ben ook van plan om naar Aruba te gaan, ben er helaas nog nooit geweest. Waarvoor verkies jij Aruba boven Curacao? Is het daar prettiger leven? Heb zelf alleen op Curacao gewoont en ben het respectievelijk een beetje ‘‘zat’’. Ik vind persoonlijk dat er vrij weinig jongeren zijn, en de bevolking niet altijd erg vriendelijk.
Hoor graag van je.

Aruba is een heerlijk eiland om te wonen. De bevolking is vriendelijk, de stranden prachtig en er is zakelijk maar ook qua recreatie veel te doen. Alleen is het nu erg moeilijk als niet Arubaan om je nog op het eiland te vestigen. Iedereen die niet op het eiland geboren is heeft een verblijfs- en werkvergunning nodig, Antillianen dus ook, en het is een heel probleem om die te krijgen. Vooral sinds juni jl. toen de LTU in het leven geroepen is (Landsverordening Toelating en Uitzetting) zijn de wachtrijen voor de Dimas, de immigratiedienst hier, eindeloos lang geworden. Je kunt overigens alleen een werkvergunning aanvragen tezamen met je werkgever. Je moet dus eerst een werkgever vinden en dan hopen dat hij de moeite wil doen om voor jou, samen met jou, een vergunning aan te vragen. Vergunningen worden in principe alleen verstrekt indien de werkgever kan aantonen dat er geen Arubaanse kandidaat voor de vacature gevonden kan worden. Is dat wel het geval, dan krijgt de niet-Arubaan geen werkvergunning.
Wij zijn jaren geleden toevallig op Aruba terecht gekomen en kennen Curacao alleen van diverse bezoeken. Ook een prachtig eiland en ook met een heel vriendelijke bevolking. Ik zou daar zo op het eerste gezicht ook best kunnen leven, behalve dan in de buurt van de Isla.

Bedankt voor je antwoord!!
Klinkt bekend in de oren, maar is altijd fijn dit van iemand te horen die er zelf woont.