Wij gaan per 1 augustus 2014 verhuizen naar Aruba, aangezien ik voor 3 jaar ga werken bij de SKOA. Wij hebben 2 kinderen, van 5 en 7 jaar. Mijn man krijgt ook een verblijfs- en werkvergunning en het is voor ons noodzakelijk dat hij werk gaat vinden. We nemen een enorme, onzekere sprong in het diepe en soms grijpt het je ook echt naar de keel. We geven veel zekerheden op en Gaan we wel rondkomen/ het financieel redden? Is de belangrijkste vraag.
Kan iemand mij vertellen wat je als gezin gemiddeld kwijt bent aan gas, water, licht?
We horen dat het lastig is om een baan te vinden als je niet in de medische sector, de techniek of het onderwijs werkt. Mijn man wil het liefst het bedrijfsleven in en een coachende, projectmanagement-rol bekleden. Maar hij staat open voor andere suggesties.
Iemand tips om dit toch z.s.m. Te laten slagen?
Als je wat rondsurft op dit forum kun je veel van jouw vragen terugvinden. Zorgt SKOA ook voor jullie huisvesting? Houd anders rekening met max. ongeveer 30% van je salaris aan huur Dat betekent dat je voor een woning met een gezin met twee kinderen toch minstens Afl 4500 moet verdienen en het zal nog niet gemakkelijk worden om een huis met een huurprijs van Afl 1500 te vinden. Dat hangt ook erg af waar je gaat wonen oftewel op welke school je gaat werken. kom je op Noord terecht dan is het niet handig in San Nicolas te gaan wonen. Maar in Noord zijn de huurprijzen veel hoger dan aan de andere kant van het eiland. Aan W/E (gas zit in flessen dat is maar iets van max 100 afl per jaar) zul je per maand voor een gezin toch min 700 afl kwijt zijn. En je zult internet en cable TV willen hebben en mobiele telefoon. Je moet echt over een auto beschikken. Fietsen werkt hier niet, te heet en te gevaarlijk. Houd er ook rekening mee dat dagelijkse boodschappen hier ongeveer even duur zijn als in NL omdat alles geimporteerd moet worden.
Als ik het zo lees en natuurlijk zonder achtergrondkennis, gaat het voor jouw partner niet gemakkelijk worden een baan te vinden. We zien nogal wat mensen stranden momenteel omdat er in als coach/consultant/projectmanager nauwelijks tot geen banen zijn of hij moet misschien een grote internationale ervaring in hospitality hebben. Om dit avontuur te laten slagen en als jullie echt ook zijn baan financieel nodig gaan hebben zou ik of proberen al vanuit NL iets te vinden. Dan heb je enige zekerheid. Veel succes.
Bedankt Grumpy voor je antwoorden. Ik heb al veel gelezen op dit forum, maar wilde graag de stand van zaken op dit moment ;-). Ben dus blij met je antwoorden.
Wij willen rondom of in Paradera gaan wonen. Onze auto gaat mee + een container met spullen en meubels. Wij hoeven geen gemeubileerd huis, hopelijk scheelt dat iets.
Mijn man heeft zich al ingeschreven bij het uitzendbureau + netwerkt waar het mogelijk is.
Je schetst een een realistisch beeld en daar zijn we ons goed van bewust. De boel afblazen willen we ook niet, want er is een kans van slagen. Als je het niet probeert, dan weet je het nooit.
Maar…het kost behoorlijk wat slapeloze nachten.
We gaan van het positieve uit.
Alle tips en trucs zijn welkom.
Paradera is in opkomst en zal middelduur zijn. Met 1500 zal het daar niet lukken verwacht ik. Het scheelt natuurlijk wel gemeubileerd of niet maar ik ging al van ongemeubileerd uit. Let erop dat je iig wel airco’s en liefst ook grote amerikaanse koelkast/vriezer kunt meehuren. Deze laatste is al snel 2000 afl als je moet kopen maar onmisbaar. denk er ook aan dat je hier nwe tv moet kopen. We hebben hier Ntsc ipv Pal. Verwacht niet te veel van uitzendbureaus hier. Dat is toch van een andere orde als in NL. Reken erop dat je een half tot een jaar moet uitzingen op een salaris. Dat is echt niet pessimistisch maar realistisch. Mensen die een concreet vak beheersen komen nog wel aan de bak maar meer alg management of coachingsfuncties gaat echt heel moeilijk worden. Houd er ook rekening mee dat het hier een ‘misschien’ cultuur is. Mensen zeggen niet snel nee tegen een kandidaat maar houden slag om de arm. Daar is al heel vaak valse hoop mee gewekt want in NL werkt dat toch heel anders. Ik wil je niet ontmoedigen maar overweeg echt goed de pros en cons want je zult niet de eerste zijn die een illusie en veel geld armer voortijdig terugkeert. Het is hier in de verste verte geen Nederland maar eerder Zuid Amerika met een dun laagje Nederland
Hallo , ik ben het helemaal met Grumpy eens. Mogelijk nog wat toevoegingenen onze ervaringen. Veel nederlandse apparatuur gaat hier snel stuk . dat komt door het verschil in hz. Onze wasmachine deed het hier echt niet en ombouwen koste te veel geld. Voor niets meegenomen dus. Frituurpan na drie keer gebruiken stuk enz. Een aantal nieuwe producten (oa tv) die wij in nederland hebben gekocht speciaal voor hier hebben wij dus echt gekocht met de optie 50/60 hz en 110 en 220 v
Kies voor LED omdat dit veel energie scheelt. En stroom is hier erg duur. Maak niet de fout om bv ledlampen (die fout hebben wij wel gemaakt) uit nl mee te nemen. Werkt wel maar niet echt lekker en duurzaamheid gaat achteruit.
Meubels zijn hier erg duur en niet heel veel keuze. Tuinmeubels idem. Hebben wij gelukkig ook nog in NL gekocht. Omdat je veel buiten bent/leeft is een goed tuin meubel wel belangrijk.
Qua banen heeft Grumpy al het een en ander genoemd. Ik sluit mij daar bij aan. Hoewel veel bedrijven nu in een veranderproces zitten of kwaliteitsslagen (bv zorgsector) moeten maken al die expertise halen ze bv bij het pwc of Nederlandse bedrijven. Je moet al erg veel ervaring hebben wil je enige kans maken.
Verder merk ik dat ik met mijn gezin (oudere kinderen) wel een 5500 minimaal moet verdienen (netto) . Woon dan wel in een mooie woning in noord.
Met die 5500 awg doe je dan nog niet eens gekke dingen maar kan je wel prima leven.
Nog een ding wat ik in je eerdere verhaal niet begrijp (mogelijk weer Grumpy daar antwoord op).
Volgens mij is het niet mogelijk dat als jij hier komt werken (marine personeel uitgezonderd) je man een werkvergunning krijgt.
Weet je zeker dat dit klopt. Ik zit in een soortgelijke situatie en mijn partner moet 3 jaar wachten of een werkgever vinden ide dat proces in gang willen zetten. Maar die zijn vrijwel niet te vinden.
Bedankt quotas. Ben heel blij met je toevoegingen.
De SKOA heeft ons vorige week gemaild dat de werkvergunning aangevraagd wordt en dat mijn man die na 2-3 maanden krijgt. Hoop dus wel dat deze info klopt.
Ik ga geen 5500 verdienen in het onderwijs, dus een extra salaris is noodzakelijk.
Mijn man is 43 en heeft veel ervaring in het bedrijfsleven. We zijn in de herfstvakantie in Aruba geweest en hij had gesprekken bij een verzekeringbank. Die waren heel enthousiast, echter is het uiteindelijk op niks uitgelopen, vanwege een familielid die die functie ook kon invullen. Toch gaf ons het vertrouwen dat het gaat lukken.
Maar ja…kan je op je vertrouwen afgaan of neem je een te groot risico. Zeker omdat wij in NL ook een huis achterlaten die nog verhuurd/verkocht moet worden.
Lastige keuze! Meteen opgeven doen we niet, maar we gaan wel een zo realistisch mogelijk beeld voorleggen.
Hi Quotas. Ik had al gehoord dat ook partners van onderwijspersoneel tegenwoordig een vergunning kunnen krijgen zonder de procedure te moeten doorlopen. Zal zijn omdat het anders lastig wordt kandidaten uit nederland hiervoor te interesseren. Maar met alleen een vergunning ben je er niet. De arbeidsmarkt is hier behoorlijk beperkt. Ik denk idd dat die afl 5500 netto reeel is. Dat zal ca 7000 bruto zijn. En idd dingen gaan hier snel kapot. Heeft ook te maken met pieken in stroomvoorziening heb ik ne laten vertellen. Geldt trouwens ook voor waterdruk waardoor kranen kapot gaan. Door ervaring wijzer geworden hebben we drukregelaar op hoofdkraan en spanningsregelaars bij belangrijkste app zoals koelkast en tv
Ik denk dat t wel lastig gaat worden om in die omgeving woonruimte te vinden maar misschien heb je geluk en ben je met 2000 klaar. Ik weet niet of jullie inmiddels al iets hebben gevonden? Ik heb zelf in st cruz gewoond (sero biento) en na mij is er een gezin ingetrokken. Met 2 koters is t wel krap maarja financieel gezien zou t wel ff lekker zijn. Jullie gaan veel kosten maken. Ik weet dus niet of die mensen er nog wonen maar degene die het verhuurd is een ontzettend aardige NL vrouw en als je wil kan ik je via een pb uitleggen hoe je in contact kan komen met haar. T is de moeite waard!
Stroom is idd belachelijk duur maar als je gewoon niks onnodig aan laat staan (airco) dan gaat t wel goed komen. Stroom heeft idd pieken en dalen maar in de jaren dat ik op Aruba heb gezeten is er niks kapot gegaan. Aan de andere kant, zo’n beveiligde stekkerdoos is niet zo heel erg duur. Stroomstoringen zijn ook een stuk minder geworden. Idd 50/60 hz controleren als je spullen meeneemt. Laat je niet lijmen in NL om een zogenaamd Multisystem tv te kopen. Ik heb ook zo’n ding staan, leuk voor een computerspel maar meer ook niet. In NL hebben we krachtstroom 380V, op Aruba is 220V “krachtstroom”. Het schijnt dus zo te zijn dat 220V goedkopere stroom is dan 110V. Ik weet t fijne er niet van maar waarschijnlijk is dat een een v\d redenen dat in de meeste huizen de airco’s op 220V werken. Ik heb een nieuwe inverter airco’s laten plaatsen en een nieuwe inverter koelkast gekocht, dit merk je duidelijk wel in het verbruik.
Gas zit dus idd in een fles maar je kan niet onbeperkt gas halen. Ik huurde een huis met een boiler, mn meisje vond dat warme water wel lekker. Boiler bleek wat aan de grote kant te zijn dus als je een boiler in huis hebt let daar ff op. Als je dus over dat limiet komt ga je echt flink betalen, ik geloof iets van 150 gulden voor een fles!
Wat betreft waterdruk heb ik nooit problemen gehad. Ik heb pal tegenover een watersilo gewoond en t water spoot uit de kranen. Geen drukregelaars en nooit problemen met de kranen. Tip, als je een waterslang in de tuin hebt met een spuit, draai dan altijd de kraan dicht. Ik deed dit dus nooit totdat ik op een dag de slang in de zon had laten liggen wat resulteerde in een gescheurde slang en een torenhoge rekening.
Boodschappen zijn prijzig maar t is wel goed te doen, wat de anderen al zeiden. Let op wat je koopt, pak dubbelvla van campina is al iets van 12 gulden. Dat soort grapjes hakken er wel in.
Wat betreft je man, is hij een beetje handig? Een NL klusjesman die zn afspraken nakomt en netjes werkt is een hoop geld waard!
Bedankt voor alle goede tips! Huis is verhuurd in NL. Grote zorg minder. Volgende week is de grote verhuizing. We hebben de eerste maand een huis. Dan dus zoeken naar een definitieve woning en een baan voor mijn man. Komt goed! Maar tips/ advies is altijd welkom
Ik ben heel benieuwd hoe het jullie bevalt, aangezien het mij ook een super ervaring lijkt om in het onderwijs op aruba te werken. Het lijkt me zeker een hele stap om met het gezin voor een aantal jaar te verhuizen…
Ik vroeg me af hoe het nu met jullie gaat.
Wij staan voor de zelfde keuze, en hebben ook kinderen in de zelfde leeftijd.
Lastiger bij ons is dat wij ook nog eens de keuze moeten maken tussen Bonaire en Aruba.
Wat vind jij daarvan ? (zie ook mijn berichtje hierover, die vandaag gepost is).
zijn we ons goed van bewust. De boel afblazen willen we ook niet, want er is een kans van slagen. Als je het niet probeert, dan weet je het nooit.
Maar…het kost behoorlijk wat slapeloze nachten.
Inmiddels is je berichtje een paar jaren oud. Zou je met mij je Aruba ervaringen willen delen? Wij overwegen de stap ook. Voor mij kunnen de ervaringen bij het SKOA belangrijk zijn. Al
vast bedankt.